Filur

Trådstartare
Imorgon ska jag för första gången stå på en loppis. Jag tänkte endast sälja barnkläder på mitt bord. Har ganska mycket kläder efter två barn (tjejer) i strl 92-116 både t-shirts, långärmade tröjor med och utan tryck, tights, jeans, klänningar, jackor osv.

Men priset? Vad kan man sätta för pris?

Nu när jag har sorterat och gått igenom allt så inser jag att vi har ganska mycket märkeskläder, typ Mexx, Bamse, Disney, Lego, Oshkosh och ett märke som var jättepopulärt i Stockholm för 10 år sen Busiga Barn.
Och så lite H&M kläder på det.

Jackor och termobyxor och overaller av märke PoP och Reima. Vad är dessa värda på en loppis om de har några år på nacken? Är det för tidigt på säsongen att ha med vinterkläder kanske?

Skor har jag av märket Kavat, sandaler bl.a. Även små jättecoola sneakers från Adidas. Såg att de kostade 500 kr nya. Är då 50 kr för dyrt?

Allt är helt, fläckfritt och fräscht såklart.

Funderar på om det ens är värt att åka dit och betala 180 kr för bordet. Men det kanske är kul att stå där en hel dag :) Målet med det här är ju inte att bli rik men det vore ju kul om jag inte går back i alla fall.

Tar tacksamt emot era synpunkter på prisersättning i första hand, men även annat som kan vara bra att veta som förstagångssäljare på en loppmarknad.
 
En tumregel för prissättning är ca 10% av nypriset - men du kan lägga till "prutmån" för oavsett pris så kommer ALLA att försöka pruta.
Och vissa gör det väldigt grinigt och otrevligt, så var ockdå beredd på att stå på dig om du faktiskt inte VILL gå ner i pris.
Tänk ut/sätt ordentlig prismärkning från början. Om du sätter t.ex. 15% av inköpspriset fastän du kan tänka dig att gå ner till 10% så blir de flesta köparna glada, men prisdumpa imte för snabbt.
Sedan får du vara uppmärksam, långa fingrar finns det gott om.
Ett annat tips är attsha ordning på bordet och se till att det inte ser "belamrat" ut.
Var heller aldrig otrevlig, oavsett hur bestämd du måste vara.
Och, såklart - ha med dig gott om växel, mat/godis och dricka
 
Tack för svaret! Just det, växelkassa måste jag fixa!

Hur ska jag lägga upp det på bordet då? Ska jag sortera alla kläder i en och samma storlek på ett ställe eller ska jag lägga t-tröjor i alla storlekar på ett ställe? Långärmat på ett ställe? osv...

Det är svårt att inte övervärdera sina grejer tror jag. Måste börja tänka redan nu ur kundens perpektiv. Eller hur mycket hade jag kunnat tänka mig att betala för kläderna...
 
Ska ha med mig ett vädringsställ eller vad det heter där jag tänkte hänga upp jackor och sånt. Kom på att detta är en sk bakluckeloppis så man står utanför sin bil med ett litet bord och kan då även ha grejer i bakluckan om det behövs. På min knäppa bil håller sig inte bakluckan öppen så jag måste ta med en pinne att stötta den också :)
 
Kom ihåg påsar till det kunderna handlar.

Jag vill bli av med kläderna så jag sätter ofta låga priser på "vanliga" märken typ 5:- för en t-shirt.
Märkeskläderna är dyrare men inte i de summor man kan få på tex tradera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp