lös krubba i transporten och lite andra saker..

aramis

Trådstartare
Jag har en Kylinge Apollo -07 (med fronturlastning)
Har precis fått i ordning den så vi har inte ens provåkt den än.
Var och hur kan jag sätta in en lös krubba?? Vore toppen om jag kunde få några tips och ideer från er som har kommit på någon bra lösning.
Hade inte fronturlastningen varit så hade jag kunnat nyttja den väggen till att få upp ett par fästen, men det går inte nu.

Det sitter en balk med massa förborrade hål på skötardörren. Är den möjligen till för detta??? Den har ingen funktion alls vad vi kan komma på, någonting måste den ju ha sats dit för?! Den sitter horisontellt mitt på dörren :confused:

Sen funderar jag på var det är bäst att sätta fast hästen. Det sitter "bindringar" nästan nere vid golvet och så sitter det "bindring" i bomhöjd på sidoväggen ingenting mitt framför hästen.

Sv: lös krubba i transporten och lite andra saker..

varför vill du ha transport krubba? den kommer förmodligen bara att skramla en hel del när ni kör och ev skrämma hästen. :/ tycker att det är lättare att ge hästen lunch i rundare skål och då hålla till hästen när den äter, så riskerar man inte att den ramlar ner av för brutalt ätande så att hästen kan trampa på den.
sätt hästen i uppbindnings ringen som sitter på sidan.

Vi har hållare till krubbor i transporten, men inte katten kör vi omkring med krubborna i? Däremot är det ju väldigt bra att kunna lägga lite lusernhack i ena och vatten i andra när man t ex står och väntar på något, eller pausar vid längre transporter. Att behöva stå och glo medan hästen äter 2 kg lusernhack - nej, det känns inte så aktuellt.

TS: uppbidning ska ske långt ner, hästen håller balans med halsen och huvudet djupt.

Alltså, jag vill gärna ha förslag på någon bra anordning till att sätta in minst en lös krubba. För att tex ha att lägga lite gott i när jag ska lasta (som jag sen enkelt kan ta ur när vi kör). Sen vidare för att ha när jag väl kommer iväg på olika träffar och vill ge lite mat och vatten så hon kan stå där och äta i lugn och ro.
Att bjuda henne att äta ur en hink när jag ska stå och titta på är inte aktuellt då hon tar 20-30 minuter på sig att äta kraften hemma inne i boxen, då tar det säkert ännu längre borta när hon ska ha koll på allt runtomkring med.

Fler får gärna tala om hur ni binder i transporten, "högt" eller lågt.
Jag har förut haft henne fastbunden i en bindring mellanhögt mitt fram på lite halvlöst transportgrimskaft så hon har kunnat ha huvudet så som hon tycker. Hon har stått helt still på så sätt, men nu finns ingenting att binda i där.

Vi har renoverat en gammal Boj transport och har gjort en enkel upphängning vid skötardörren. Du har ju en transport med frontutlastning, så det kanske inte går att fixa i din, men det går kanske att fästa något i hålen vid skötardörren?
Jag vill ha en krubba att fästa enbart för korta pauser eller vid urlastning. Min häst passar gärna på att ta ner huvudet under bommen (borde inte vara möjligt, men hon lyckas!) när jag tar loss henne för att gå runt och öppna bakluckan. Resultatet blir att hon sitter fast och står spänt mot bommen bak utan möjlighet att röra sig. Det har gått lugn hittills, men risken för panik är stor! Om jag hänger krubban på "stången" som jag trätt genom öglorna på sidan av dörren är hon sysselsatt medan jag öppnar bak. Har dessutom hängt en bit överbliven golvmatta under bommen, så hon inte ska frestas att ta ner huvudet. Har inte testat om det funkar ännu.
SDC12274.jpg

SDC12272.jpg

Tack!!!!

Det där var ju en kanonlösning! :bow: jag tror faktiskt att det går att sätta två öglor att trä i stången på fronturlastningssidan med.
Så himmla enkelt att sätta dit och ta bort och ingenting som är ivägen när man inte använder det.

Super, nu ska jag hem och måtta och be sambon fixa ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Handdukar
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Den rosa bildtråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka