Lösdrift - hage?

Yrja

Trådstartare
Hur stor hage tycker NI att hästar på lösdrift ska ha? Per häst. Om det är hästar, alltså över ponnymått. Hur tycker ni att hagen SKA se ut - vad har ni för krav på den?

Sv: Lösdrift - hage?

Hej.
En lösdrift skall ha en ligghall på 80% av den hästens box yta.
Sedan skal det vara lite gräs, bra mark ej geggig tycker jag.
kanske lite gropigt och uphöjningar.
Hästarna skall kunna springa naturligt i hagen.
Men en ligghall på 30 kvadrat är en bra storlek för 3 hästar.Gärna större.
Jag har runt 3000 liter spån i min.
:banana:

Finns inga mått vad en häst skall ha per hage.
Bara den kan röra sig i alla gångarter.
Du behöver inte ens ha bete i den.
Du kan ge hö eller så.
Min häst går ute dygnet runt men har tillgång till box om den skulle behöva. Tex sjukbox.

Så ligghall med spån, spring vänlig hage gärna leksaker så som fotbollar eller habby snacker leksak från hööks är att rekomendera.
runt 50-100 liter vatten.

Lycka till:bump: :)

Jag ville veta vad ni TYCKER. Jag har lösdrift själv så jag vet vad som gäller men undrar vad ni andra har för åsikt om just hagen. Hur stor den bör vara enligt er.

Min är på ca 1,5 ha.Har 3 hästar i den,och det blir inte geggigt,så det verkar vara ok.
Jag gillar när det är kuperat,finns skogsdungar och ett fält att sträcka ut på.Lite träd som är täta och ger bra skydd -utöver ligghall/vindskydd.;)

Mina två hästar gick sommartid i en lösdriftshage. 1,5 ha på 2 hästar. Tycker det är ett bra minimummått!

tillägg: blandad skog med ängar. Räcker dock inte för året runt bruk med bete

Tack för era svar. Jag tänker mest på om hästen skulle trivas i en hage som inte är enorm - så som jag är van vid. Kommer den känna sig instängd? Kommer den att kunna röra sig så som den behöver.

I mitt fall handlar det om en hage på 3 hektar åt 3-4 "små" hästar. Med mest öppna ytor samt dräddunge.

Fler önskas. :bow:

Alltså jag tycker att kraven på en lösdrift-hage är avsevärt större än en "vanlig" hage. Dels för hovarnas skull, dels för stimulationens skull. Jag vill ha en stor hage, ju större desto bättre men lika viktigt är varierad terräng. Gärna lite kullar, ska absolut finnas skogspartier och buskar då hästar ju ogärna går in i ligghallen och behöver vind och regnskydd på naturligt vis, anser jag.
Dessutom sliter ju hästarna mer på marken när de är ute dygnet runt.

Så tror du att det skulle kunna vara ett alternativ med 4 hästar på 3 hektar?

Jag tycker att det är jättesvårt att säga utan att ha sett marken.... :crazy: Är du mkt tveksam själv med tanke på att du lagt ut tråden?

Det är omöjligt att svara på utan att veta något om marken. Där min häst står skulle det troligen bli total lervälling eftersom det bara är lera men har man en tåligare mark så fungerar det säkert alldeles utmärkt. Min häst bor på lerjord i jämnhöjd med bäck och även i jämnhöjd med en våtmark en bit bort.
Funder på vad det är för underlag. Är det lera, sand, klippor osv fundera sedan på hur den tilltänkta hagen ligger ligger den högt med bra avrinning, lågt i jämnhöjd med vattendrag är det sumpigt omkring och liknande. Utifrån detta kan du nog avgöra om marken kommer hålla eller inte.

Hagen ligger högt men är ganska platt samt omgiven av skog och kullar - och lite träddungar.

Jag är tveksam då jag är van vid stora hagar. Jag har på lösdrift haft min häst på 30 hektar och minsta hagen på gården är ca 8 hektar. Det är för mig en liten hage, till för installade hästar. Därför blir man lite funderam att ha 4 hästar på en hage som är ännu mindre. Jag tror säkert att hagen håller men får hästarna tillräckligt med utrymme?.. Liten erfarenhet av så "små" hagar till lösdrift. Sommartid kommer vi dock ha många fler hektar.

Jag bakade in mitt svar till dig lite i inlägget ovan. :)

Tack båda för svaren!

Då min hage är en droppe i havet om man jämför med dina arealer :o (hade jag dom skulle jag också ha mycket större hagar...),alltså 3 hästar på 1,5 ha och det funkar jättebra,så låter 3 ha för 4 hästar absolut helt ok.;)

Alltså jag tycker att kraven på en lösdrift-hage är avsevärt större än en "vanlig" hage. Dels för hovarnas skull, dels för stimulationens skull.

För hovarnas skull kan jag förstå, men varför skulle det vara viktigare för lösdriftshästar med stimulering, än för "stallhästar"? Även om hagen är tämligen ointressant så har ju lösdriftshästar ett mer stimulerande liv iom att de kan röra sig som de vill, när de vill och ha kontakt med varandra dygnet runt. Stallhästar däremot som kanske tillbringar 12-18h på en yta på 9 kvadrat borde väl om något behöva stimulans de timmar de faktiskt får vara ute?!

Sen om hästar ogärna använder sin ligghall, då kanske det är den som inte är tillfredsställande? Mina använder sin lösdrift året runt, vid värme, insekter, regn, snö och blåst!

Jag är lite mer mån om att hagen är stimulerande (eller rättare sagt stor nog) när det gäller lösdrift av den anledningen att de är ute i kylan och bör kunna röra sig ordentligt. Men jag vet inte, jag kanske är fånig. :D Som sagt har jag av olika anledningar iaf bestämt mig för att stanna kvar på vårt andra alternativ - 30 hektar.

Hagen ska vara stor nog att att inte bli upptrampad over hela ytan. Sen ar det bra om det hander saker kring hagen sa att hastarna far litet mental stimulans.

Det ar bra om det finns stora trad i hagen eller precis utanfor sa att tradkronorna skanker skugga. Inne i en ligghall blir det garna alldeles for varmt for att hastarna ska vilja vara dar riktigt varma sommardagar. Och hastar soker garna skugga nar solen star hogt pa himlen- aven vintertid.

( Inte alla hastar kan ju ga pa riktigt sommarbete tex pga fang sa att det finns bra skugga i lostdriftshagen tycker jag ar ett stort plus).

/KT

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 858
Senast: ako
·
Anläggning Får hagar se ut såhär? Hela hagen är tyvärr upptrampad och hästarna kommer in med lera upp till knäna så man är tvungen att spola för...
Svar
3
· Visningar
786
  • Artikel Artikel
Radannons Min Bella behöver sällskap i hagen Jag har en lösdrifts plats vid Gussjö, fri tillgång till hösilage i hagen. Stor box med spån finns i...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Grafford
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka