Luft för okunniga

Jane_Done

Trådstartare
Jag undrar hur mycket luft ni har i däcken på era transporter? Nu kan jag säkert läsa det på själva däcket men det är lite långt till stallet :crazy:

/Jane

Det beror ju självklart vad man har för tum på fälgarna, enkelaxlad/ boggie/tvåaxlad transport och märke på däcken, sommardäck/vinterdäck m dubb/ vinterdäck u dubb / MS allrounddäck.

KUL VA?

Nja jag har faktiskt över det rekomenderade lufftrycket, han på macken och jag stod och funderade länge, det såg ganska platt ut vid "rätt" lufftryck. Det fick bli högre.

Kör jag väldigt tungt så höjer jag 0,2 kg. Sedan släpper jag det för däcket mår inte bra av att stå så.

Ingen lätt fråga alltså.

Eh, jo, jag vet att det varierar och det rekommenderade trycket står på däcket det var därför jag ställde frågan vad ni bukeanvändare hade på just era släp.

Jag tryckte i 3 kg utan att ha en aning om vad det skulle vara men såg att det väsntra däcket med en 550-kiloshäst i mitt enaxlade såg rätt sorgligt ut.

Så alla, vad har just du i?

/Jane

Tung körning 2,8 kg, men jag har UMEs boggi och det bär nog lite jämnare än enkelaxlade.

Man bör följa det som anges på däcket, med anpassning till vikt på hjulet, eftersom det är det tryck däcket är tillverkat för.

Olika däcktyper har olika "utseende" vid normalt tryck.
Man skall anpassa hjul och däcktyp till belastning och användning. Fungerar inte det, har man nog fel däcktyp på transporten!
Jmfr med däcken på bilen. Dom skall passa för bilens vikt på hjulen.

Att överdriva trycket på hjulen är både dumt och farligt.

LIA

Liknande trådar

Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
425
Senast: MiniLi
·
Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
114
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 399
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka