Luftkuddar eller traditionell stoppning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jennypenny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 775
J

Jennypenny

Jag letar efter en dressyrsadel till min häst & fastnade för Bates Caprilli som har luftkuddar & reglerbar bomvidd, vilket jag tyckte lät bra. Sedan blev jag dock avrådd från någon som bara hade dåliga erfarenheter av "luftsadlar" för att de hästarna hade fått ont i ryggen av sadeln. Någon som har erfarenhet av dessa sadlar? Någon som har något att tycka om Pfiff Amaretto?

Sv: Luftkuddar eller traditionell stoppning?

Det är nog som med alla sadlar att det gäller att hitta en som passar både dig och hästen. Det som gör mig lite fundersam är att de inte ska behövas "stoppas" om. De har ju inte funnits så länge så man vet inte hur länge det håller sig.

Finns flera i stallet jag är och ingen av de hästarna har problem med ryggen.

det jag kan tycka är negativt är väl att det blir svårare att ge vikthjälper, då luften bara rör på sig hela tiden.... Och vissa hästar tycker det är fruktansvärt äckligt med luften och går knappt att rida alls! Andra tycker om det.. Så köp inte en sån sadel utan att ha provridit en!!!

Cair sadlarna är väldigt bra! Tycker iaf jag, om jag fick välja skulle det bli en sådan! :)

Jag har två Cair sadlar (hopp/dressyr) till min pålle och tycker de är superbra... :bow: :bow:

Det är inte svårare att ge hjälper i en sån sadel, om du känner på ett löst inlägg så är det lite fastare i "konsistensen", luften är blandad med någon sorts gel...

Min häst har inte haft ont i ryggen en enda gång sen jag började med dessa sadlarna (vilket han kunde få innan) men jag vet självklart inte hur andra hästar reagerar...

_underbarn_ skrev:
Jag har två Cair sadlar (hopp/dressyr) till min pålle och tycker de är superbra... :bow: :bow:

Det är inte svårare att ge hjälper i en sån sadel, om du känner på ett löst inlägg så är det lite fastare i "konsistensen", luften är blandad med någon sorts gel...

Min häst har inte haft ont i ryggen en enda gång sen jag började med dessa sadlarna (vilket han kunde få innan) men jag vet självklart inte hur andra hästar reagerar...
Jag funderar på Wintec Cair om ja ska sälja dom ja har nu vill säga... :devil: Dom verkar sköna att rida i o praktiska eftersom du kan ha dom på flera olika hästar/ponnyer ;) nån som har erfarenheter av sadlarna?? :confused:

Jag har aldrig ridit i en Cair eller en Flair sadel någon gång (dvs. någon luftstoppad sadel), utan endast Wintecs vanliga. Gillar den inte riktigt, tyckte den kändes konstig och knölig och rida i på nåt vis... (Tycker dock att Griffinssadlar är helt Ok , så jag tror inte att det beror på att jag inte tycker om syntetsadlar .) Har då ridit i både allround och dressyrmodellen, Wintecs då.

Men sedan så ska man väll ha i bakhuvudet att bara för att du kan ändra vidden om hästen breddar sig, så är det ju inte så att sadeln passar helt sen, för den sakens skull.

Det är sådana jag har, superbra, går att byta koppjärn men du kan behöva ha en padd om du ska ha den på flera hästar som varierar väldigt mkt i strl...

Jag och min häst sällar oss till dom som också gillar cairsadlarna. :love:

Att vissa hästar får ont i ryggen...kan det bero på att sadeln inte passar formmässigt (cair ger ju ingen garanti att sadeln passar ALLA) eller helt enkelt träningsvärk pga ryggmusklerna plötsligt får plats att jobba?

Har ridit i flairsadel och det var lite luftmadrass-känsla över det. Men man vänjer sig!

//Alice

Jag har en flari sadel(som jag nu ska sälja)Inte för att jag inte tycker om den....I LOVE IT.utan bara för att den inte passar hästen längre sen har vi gått över till bomlöst med.TYCKER DET ÄR BRA OCH SKONAT RYGGEN.mIN HÄST HAR KANON KÄNSLUIG RYGG OCG HAR ALDRIG HAFT PROBLEM MED DEN SADELN.MEN JAG KAN INTE rekomandera wintec.....aj aj i rumpan...stenhårda.Opps nu ser jag att jag blandat stora och små bokstäver...orkar inte ändra...ber om ursäkt

Tycker det är en utmärkt sadel. Har inte haft problem med någon rygg öht utan snarare tvärtom att de trivs väldigt bra med luften.

Har faktiskt haft ett läkage men det var fabrikationsfel och efter lite bråk (med affären jag köpte den) så åtgärdade Bates den omedelbart.

diny skrev:
Det är nog som med alla sadlar att det gäller att hitta en som passar både dig och hästen. Det som gör mig lite fundersam är att de inte ska behövas "stoppas" om. De har ju inte funnits så länge så man vet inte hur länge det håller sig.

Finns flera i stallet jag är och ingen av de hästarna har problem med ryggen.

Flair sadlarna kan man pumpa om .man sitter då på hästen när det görs vilket gör att sadeln ligger kanon när det är klart.Bra om man har som jag...en häst med mkt manke...då pumpar man lite extra framtill så att den blir uppbyggd tex.

Cair och flair skiljer sig åt väsentligt, cairsystemet består av luftpaneler vilka tydligen skall vara underhållsfria. Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, så om det känner jag inte till.

Flair är ett system bestående av 4 luftkuddar, dessa kan pumpas upp vilket man också får göra med jämna mellanrum precis som en omstoppning. Luft ger ju inget tryck på ryggen, därför är det omöjligt att hästen får ont av det. Däremot kan ju sadeln i sig själv vara fel, och då spelar det ingen roll vad du stoppar i den för smärtan kommer ialla fall.

Jag har haft en flairsadel, och det är nu ca 4 år sedan den såldes. Tyvärr växte min pålla ur sadeln alldeles på tok för fort, 7 månader och sen var den för trång. Den var inte ändringsbar i bommen, så jag grät floder av blod när jag sålde den.

Som parantes, åkte vi 2 st för att kolla våra sadlar. Jag med luft, och kompisen med traditionell stoppning. När vi åkte därifrån, var kompisen 750 spänn fattigare medan min kostnad för pumpning gick på 150 kr.:bow:

Om du vill ha en med luft system så köp en med Flair, inte Cair.
Flairen pumpas om när hästen musklar om sig när du sitter i den.
Skonsam för hästryggen + att du känner hästens rörelser mkt tydligare.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 342
Senast: Mogge
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 754
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31