Lugna ner insektsbett?

finapina

Trådstartare
Första sommaren med ny häst med tunn och känslig päls, alltså en till hudfråga nu.🙂Hästen verkar reagera rätt mkt på insektsbett; både små och stora bulor här och där och även i hela partier.Skulle gärna vilja smörja på ngt som lugnar ner.Har använt aloe vera creme förr men råkar inte ha hemma just nu.Är blue ice ( ej med värmande effekt), en liten miniklick, för starkt att lägga på? Eller finns det ngt annat man möjligtvis kunde använda? Någon huskur? Tycker synd om min lilla häst.Huden är som domdär plasthästarna med "sammetstyg" tyg på som man borstade sönder pälsen på när man lekte.😆 Annars blir det hästshopen imorgon...
 
Jag gillar den vita burken med grön hästsalva
B0AB5DDF-6ACE-4805-ACF7-E6C918340672.jpeg
 
Min häst är också känslig. Det bästa är att förebygga bett med hjälp av insektstäcke och flugspray. Jag sätter på täcket på morgonen och sprayar täcket och under magen med hemmagjord flugspray. Stor skillnad!
 
Min får också bulor. Första året i Sverige såg hela hästen ut som bubbelplast efter första natten ute. Förebyggande insektssprej och täcke när det är som värst är vår melodi.

Jag tycker krämer och liknande bara kladdar i pälsen så det använder jag bara på öppna, vätskande bromsbett till exempel och då kör jag vanlig zinksalva.
 
Den här tycker jag fungerar bra på öppna vätskande bromsbett, men som sagt är det bästa att förebygga med flugtäcke och flugspray.

4638A338-834B-49F0-AA5A-7E3BD592EACB.jpeg
 
Första sommaren med ny häst med tunn och känslig päls, alltså en till hudfråga nu.🙂Hästen verkar reagera rätt mkt på insektsbett; både små och stora bulor här och där och även i hela partier.Skulle gärna vilja smörja på ngt som lugnar ner.Har använt aloe vera creme förr men råkar inte ha hemma just nu.Är blue ice ( ej med värmande effekt), en liten miniklick, för starkt att lägga på? Eller finns det ngt annat man möjligtvis kunde använda? Någon huskur? Tycker synd om min lilla häst.Huden är som domdär plasthästarna med "sammetstyg" tyg på som man borstade sönder pälsen på när man lekte.😆 Annars blir det hästshopen imorgon...
Hypoklorsyra påskyndar läkningen och minskar klåda. Kroppen producerar själv hypoklorsyra för läkning av sår. Helt giftfritt om hästen får i sig det också. Svider ej och torkar ej ut. Kanon för sårtvätt öht. Görs på salt, vatten och el.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp