Lungfibros

Texaz

Trådstartare
Min pappa lider troligen av lungfibros:cry:

Funderar nu om det finns någon här som har erfarenhet av sjukdomen, förloppet och olika behandlingar?

Har läst mig till en del, och det är ju ingen munter läsning.....

Transplantation är visst det enda som verkligen kan göra skillnad (?) och där lär pappa knappast bli aktuell då han passerat 70....


Någon som har några positiva erfarenheter???
 
Sv: Lungfibros

Lungfibros kan ha många olika orsaker och många olika förlopp.
Ofta förekommer det som en del av någon annan sjukdom.

Min mamma hade lungfibros, vilket hon själv trodde berodde på all exponering för amalgam under ett yrkesliv som tandläkare.

Förloppet kan vara snabbt eller långsamt. För mammas del gick det snabbt, hon dog tre år efter diagnos. Hon fick dessutom en inte helt ovanlig komplikation; lungcancer. Den behandlades och försvann, hennes största problem var hela tiden fibrosen.

Man behandlar med bl a slemlösande Acetylcystein i en ganska hög dos (den lär smaka ganska illa), immunhämmande Azatioprin och kurer med kortison. Frikostighet med antibiotika vid luftvägsinfektioner.
Det finns säkert andra behandlingar.
Mamma hade också syrgas hemma.

För henne var det en stor lättnad att veta att hon kunde få vara sövd de sista dygnen, och slippa uppleva kvävning. Så blev det också, hon sov gott på Propofoldropp och lämnade livet utan ångest, i min famn.
Även om ni inte vill tänka på det nu så är det bra att veta, om den dagen kommer.

Det kan också gå långsamt - så långsamt att din pappa bara blir lite andfådd och "hinner" dö av något annat om 10-15 år.
Man kan inte gissa något om prognosen, särskilt om man inte vet orsaken bakom.

Det finns hemsidor och patientföreningar på nätet.
 
Sv: Lungfibros

Känns som att det iaf finns en del att göra.

Ja pappa tror själv att det kommer från arbetet på aluminiumfabriken, ugnarna var kädda med asbest och revs ur emellanåt:mad:....

Han har varit mer eller mindre sjuk i sex månader, utan att få veta vad det är. Har väldigt svårt att gå, måste vila sig efter ca 100 m, hostar i stort sett hela tiden.

Fungerade syrgasen bra? Känns skönt också att veta att det går att få sova på slutet, jag har ju förstått att det antagligen inte kommer att bli så många fler år:cry:

Men just nu får jag bara stötta och hjälpa, känns lite jäkligt, då de precis sålt firman och gått i pension bägge. Nu skulle de äntligen få tid att "njuta" av ålderdomen:crazy:

Ditt svar kändes trots allt som en positiv hjälp!:love:
 
Sv: Lungfibros

Kan tyvärr inte ge ett positivt svar
Pappa gick bort för 8 år sedan efter att ha varit dålig några år, först problem med hjärtat och därefter lungorna.
Han jobbade på varven på 60-talet och därefter som rörmokare 2 yrken med asbest
Sista 6 veckorna var han först på sjukhus och därefter på sjukhem. Enligt läkare hade normala människor gett upp mycket tidigare på grund av smärtan men har man roat sig med att åka vasalopp och sprungit marathon har man en hög smärttröskel.
Pappa hade syrgas sista månaderna och det hjälper.
Han gick bort en solig 17 Maj med mamma och mig bredvid sig, det sista han gjorde var att resa sig och titta åt mammas håll:cry:

Han är fortfarande djupt saknad av mig
 
Sv: Lungfibros

Jag har lungfibros orsakad av sjukdom. Sista spirometrin visade under 50% kapacitet, både volym och diffusionskapacitet men jag mår faktiskt rätt bra ändå.
För mig försämras det i steg och det senaste året har varit värst.

Har nog tur att jag tränade så hårt i ungdomen så jag syresätter mig riktigt bra.
Det värsta är att inte orka och att behöva stanna ofta när man promenerar.

Mediciner jag tar i dag är kortison, azatioprin, plaquenil men detta tar jag mot grundsjukdomen.
 
Sv: Lungfibros

och nu vaknade hypokondrikern i mig... :crazy: (så jag googlade lite)
Jag håller ju på att få utrett varför jag har så jobbigt med andningen - lungröntgen och arbetsprov är inbokat, spirometri planerat (och jag har en reumatisk sjukdom). Hur yttrar sig fibrosen? Är det något som läkarna brukar ha koll på eller är det en såndär diagnos som man kan behöva påminna dem om? Det finns ju tyvärr lite såna diagnoser som lätt glöms bort...
 
Sv: Lungfibros

Lungfibros upptäcks ofta vid röntgen som kan kompletteras med högupplöst datortomografi, HRCT tror jag det förkortas. Spirometrin brukar även den kunna ge information om diagnosen.

Min upptäcktes vid lungröntgen i samband med lunginflammation.
 

Liknande trådar

Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 903
Senast: tuaphua
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ Någon som har det och vill dela med sig av sina erfarenheter? Jag ska bli utredd för det nu och har varit och tagit de första proverna...
Svar
3
· Visningar
688
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp