luzern sorter

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lundborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 5 483
L

lundborg

det finns ju olika luzernsorter, så ni som kan det här om luzer frågar jag=
är alla luzernfoder havrefritt?
vad är skillnad på luzern groov och luzernhack?
vad är bäst att ge när man har oanalyserat hö i kombination med korn,kli,betfor mm om man har en häst som behöver hull?;)
så... alla ni duktiga bukefalister...ge mig lite hjälp:banana:

Sv: luzern sorter

Jag har lucern pellets som jag ger. Vet inte om det är samma som groov. :crazy: Jättebra för mina svårfödda att hålla hull på.

Vet inte vilket som är bäst i kombi med det andra du ger. Mina får bara 1 liter lucern utöver sitt hö.

Lucern är en baljväxt.
Blålucern eller alfalfa som den också kallas är alltså släkt med klöver.
Den har inget med havre att göra.
Rena grönpellets av lucern samt rent lucernhack innehåller bara detta "klöver".

Alfalfa odlas för att få fram Alfalfa-frön till att göra böngroddar av.

Lusern är en baljväxt. Med andra ord, havrefritt.
Vad lusern groov är vet jag inte, med det låter ju som det skulle vara någon slags foderblandning där lusern ingår.

Pellets och hack är två olika sätt att servera fodret.

Vilket foder som är bäst att ge är svårt att säga just p.g.a. att analys saknas. En häst som är lite tunn behöver mer energi - men det går inte att veta om den dessutom behöver protein. Det får man försöka gissa sig till. Om hästen verkar ha svårt att sätta muskler indikerar det att foderstaten är proteinfattig.

:bow: tack alla! frågan är då, ska man ta bort allt annat och bara ge luzern plus hö då? men vänja succesivt tänkte jag så att han hinner vänja sig vid nya maten.
även skillnaden emellan luzern grov och hack , om det är någon som vet. går båda som grovfoder?? vet att hacket gör ju det iallafall.
men groven?

jo, det är enegin och proteinet jag är ute efter, att försöka få balans i foderstaten

jo, jag förstod att jag skulle få ett sådant svar om analys el ej.
men det var de olika luzernsorterna jag är nyfiken på.
om det räknas som grovfoder samt vilka som är havre fria

lundborg skrev:
:bow: tack alla! frågan är då, ska man ta bort allt annat och bara ge luzern plus hö då? men vänja succesivt tänkte jag så att han hinner vänja sig vid nya maten.
även skillnaden emellan luzern grov och hack , om det är någon som vet. går båda som grovfoder?? vet att hacket gör ju det iallafall.
men groven?
Mig veterligen finns det inget som heter lucern grov. Det finns pelleterad lucern och det finns hackad. Båda går som grovfoder om man tittar strikt på innehållet. När jag sätter ihop min hästs foderstat använder jag dock lucernpellets som ett kraftfoder. Utöver lucern ger jag kornkross och havre. Havreinslaget är ett test eftersom hästen inte fungerade bra på havre när han var yngre, men om det går vill jag byta ut kornet mot havre. Periodvis har jag bara givit lucernpellets och inget spannmål som kraftfoder. Vilket alternativ jag väljer beror på grovfodrets värden och hästens arbete.

Det jag försöker få fram här är att du kan ge bara lucern(pellets) och utesluta korn etc eller ge lucern+övrigt. Vilket som passar bäst beror på vilka behov hästen har och ditt grovfoder. Att ge pellets eller hack är en smaksak. Pelletsen är lättare att hantera, men jag tror att det tar längre tid för hästen att pilla i sig hacket --> bättre ur tugg- och terapisynpunkt.

Detta är min erfarenhet och uppfattning av att ge lucern. Andra har säkert en annan syn på det.

All lusern foder är grovfoder. Lusern foderna brukar bara bestå av lusern och ha melass tillsatt ( finns också utan melass). Det finns några olika sorter så det skiljer lite på energi och protein innehåll. Om man väljer hack eller pellets är mest en fråga om vad som är enklast att hantera. Prova försiktigt i början. Det går utmärkt att bygga en foderstat på hö, lusern och de kraftfoder man vill ha.

Din fråga är ju "vad är bäst att ge när man inte har analyserat hö?" och då är mitt svar absolut : Rent lusern (inte nån blandning som har annat också). Lusernpellets eller lusern hack inenhåller samma mängd energi och protein, vilket du vill ge beror på om du vill ge hästen mer att tugga på eller om du vill ge dom snabbare i form av pellets.

Om jag skulle ha oanalyserat hö och därför vara osäker på om min häst får sitt proteinbehov tillgodosett skulle jag helt enkelt byta ut 2-3kg av höet mot lusernhack som ju är en slags "hö" av väldigt goda värden . (förutsatt att hästen får sitt tuggbehov tillgodosedd, alltså attd en totala mängden grovfoder är stor nog)

Även OM nu ditt hö skulle vara proteinrikt så GÖR det inget att foderstaten totalt sett får ett stort proteinöverskott, eftersom det kommer från GROVFODER (hö och lusern).

ok,tack. Jag tänkte inte ge mindre hö, utan ev ge mer. Men då är det alltså bättre att ge nuvarande mat PLUS luzern? det är alltså ingen havre i vanlig luzern groov?

Vad jag vet så finns det inte något som heter lusern groov.... Du kanske menar lusernpellets? Ser ut ungefär som vanligt pelleterat foder?

Sock skrev:
Vad jag vet så finns det inte något som heter lusern groov.... Du kanske menar lusernpellets? Ser ut ungefär som vanligt pelleterat foder?
hmm, ja kanske det, kanske är längesedan det hette så? det var ett par år sedan jag fodrade med det så jag minns ej.

lundborg skrev:
ok,tack. Jag tänkte inte ge mindre hö, utan ev ge mer. Men då är det alltså bättre att ge nuvarande mat PLUS luzern? det är alltså ingen havre i vanlig luzern groov?

Jag förstår inte vad du menar emd lsuern GROOV? Har aldrig hört talas om!

milly skrev:
Nej det där är Kraffts produketr du snackar om. Lusern heter bara "lusernpellets" eller "lusernhack".
okej, NU förstår jag..:o
hälsn lilla tröga jag:angel:

Det finns flera olika tillverkare av lusern foder,men de jag känner till har inte havre eller något annat tillsatt.
De flesta har melass tillsatt men det finns även utan

:bow: ok, då kan jag alltså ge pållen det nuvarande kraftfodret och höet och bara "öka" grovfodergivan med luzern...
det var det jag ville veta.. alltså om man skulle ta bort annat kraftfoder eller ej ;)

tack alla!!:bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 192
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 727
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 338
Senast: Sara75
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 731
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Bästa länet för häst?