Luzernpellets

fejko

Trådstartare
Funkar det att ge bara luzernpellets ett mål eller måste man alltid ge "stråfoder" samtidigt för magens skull?

Sv: Luzernpellets

NJa... det beror väl på. Hur mkt lusern tänkte du?
ETT mål kanske skulle kunna ersättas med det, bara man ser till att hästen ändå får sitt tuggbehov tillfredställt.

För magens skull funkar det ju, frågan är om hästen tycker att det är ett tillräckligt mål mat om den inte får äta så länge...

Kanske bättre att ge luzern hack då. Så får pållen både protein och lite att tugga på. Kanske tillsammans med lite foderhalm.

/Maria

Jag skulle nog välja hack i så fall, eller ge en liiiiten tuss grovfoder till, bara för att få igång tuggandet och salivproduktionen innan de lättuggade pelletsen kommer.

*KL*
Jag ger min häst stråluzern och hö. Det får han på Eftermiddagen när han kommer in..

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
315
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
674
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 406
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI