Lyckad napp avvänjning!

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Nobbeled

Efter den förra tråden om nappar, med diverse påhopp blev jag jätte orolig för det här med napp slutandet.

Sambon och jag hade i ett par veckor innan julafton pratat med William om att han (2 år och 4 månader) kanske skulle ta och ge tomten tutten om han fick ett fint paket i stället. När tomten kom ville William att han skulle följa med och spela trummor :rofl: han var inte alls speciellt intresserad av julklapparna. Min goa unge som inte verkar ha något emot "konstiga gamla gubbar med skägg" utan tror att de tillhör familjen. Morfar var den utklädde tomten men jag tror inte att William.

När alla julklapparna var utdelade utom det sista "stora" paketet räckte William tutten till tomten och sa "tack" och började öppna paketen. Det stora paketet inte ens öppnade han utan det gjorde pappa som var mer intresserad :angel: .

Julaftonsnatten var inte lätt vid sövandet, utan det var en mycket ledsen William som sa "vivve tycke om tutte, tomten ha tutte" med gråten i halsen. Mamma var oxå lipfärdig kan tilläggas!

Sen har det inte varit ett pip efter tutten men han har "tjatat" om att tomten är snäll som ger paket. Jag var livrädd att han skulle vilja ha tutten vid sövandet i flera veckor framåt för det hade jag nog inte klarat utan att ge med mig!


Lill / mamma med numera nappfri William i 4 dagar! :banana:
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Vad bra att det gick smärtfritt.
Du ska inte ta åt sig av personliga påhopp här på forumet, å du ska absolut inte gå omkring å känna att du är en dålig förälder å måste göra vad de andra skriver.
Det hörde väl inte hit men ville bara skriva det! :)
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Grattis :bow: :bow:

Du ser det är inte alltid som man tror eller har föreställningar om. ;)
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Grattis..tyvärr ingen lösning som skulle fungera hemma hos oss...lillan (snart 2) blev livrädd och skakade när tomten kom, gallskrek: "tomten falig, tomten läskig" tills han hade gått....
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Det var väl bra :)

Det är ju det jag menar - introducerar man ett missbruk måste man ta ansvar för att bryta det också. Vilket du ju gjort nu :bow:
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Nej, det är nog inte så lämpligt när tomten är farlig......

Hur många barn är egentligen vana att se gamla gubbar med skägg som HOHO ar och går konstigt? Men det kanske ändrar sig till ett annat år?

Lill
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Är fruktansvärt förvånad över att du är på plats framför datorn.... alldeles nyförlöst som du är...

Är du superwoman????

Grattis till nytillskottet!

Lill
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Haha, det är väl ingen som avvant Tim från Bukefalosdrogen ;) :D :rofl:


Tim, Stort grattis till bebisen. Blir så sugen på en 5a när jag läser om alla bebisar :o :love:
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Hihi, här är det inte napp-säkert att diskutera inte, jag lurar nog någonstans :banana:

Ja, hrmm, alltså.... Ingen uppkoppling hemma men bara typ 30 m mellan BB och min arbetsplats :angel:

Tror tusan att man valde att stanna tre dygn med full service och pappan på rummet :love:

Vi har Sveriges bästa BB :bow:

Welsh - kan du inte göra som de flesta, skaffa fler FÖL istället :cool: Lika gulliga men kan lämnas i hagen :idea:
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Förhoppninsvis...traumatiskt annars atkomma i 15årsåldern och vara livrädd för tomten. Ser framför mig år av terapi...
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

inte utan att jag blir lite avundsjuk...
Vi gjorde ett halvhjärtat försök att plocka pluggarna, men blödiga jag hade inte hjärta att låta ungen gråta sig till sömns på julafton. Selma har ju, som jag berättat förut, napparna inte bara i munnen utan även om "gose", dvs hon ska hålla dem i händerna.

Vi har däremot ett gyllene tillfälle att ta tag i det efter kommande helg - vi åker till farmor och farfar då och "hoppsan, vi glömde visst napparna där"... :p Fördelen med att ta det då i stället för julafton är att maen ska vara hemma en vecka då och vi kan dela på eventuella sena kvällar pga att hon inte vill somna...
Så jag återkommer med resultatet efter helgen!
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Lycka till!

Låter som en bra idé att hitta ett "lämpligt" tillfälle! Det är ju så långt till nästa jul om man missade den här... ;)
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Är det bara min skruttfia som fick ha tutte tills hon var 3,5år? De flesta barn i vår omgivningen, dagis osv, har varit i den åldern när de slutat.

Man brukar ju säga att barn har sugbehov fram till tre års ålder, så därför kände vi ingen stress att "avvänja" henne innan dess.

Dock hade hon tutten väldigt lite sista halvåret, enbart vid läggdags eller andra katastrofer.

Hon lämnade sedan tutten till tomten på tomteland. Hemma väntade då ett stort paket med önskepresenten, som "tomten" lämnat. Hon har frågat efter tutten någon gång, men har då själv konstaterat att då tar ju tomten tillbaka presenten, och det vill hon ju inte.

Jag upplevde att hennes avslut med detta gick mycket bra, just för att hon tuttat färdigt, och var liksom klar med detta.

Så mitt tips är, stressa inte med detta, tiden kommer när barnen är redo att skiljas från sin älskade tutte.
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Jag får 6 föl till sommaren ;) men de får man inte ligga och gosa med i sängen och så luktar de inte lika gott som en nyäten bebis kan göra :love:
Men det har du rätt i, man kan lämna dem i hagen när man tröttnar ett tag :p
Jag får fortsätta att sniffa på Tette, stora grabben, hela 3 månader nu, tiden flyger verkligen iväg, snart är han tonåring :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Jessie81 skrev:
Är det bara min skruttfia som fick ha tutte tills hon var 3,5år? De flesta barn i vår omgivningen, dagis osv, har varit i den åldern när de slutat.

Nejdå... Äldsta hade ungefär så. Då gärna flera i händerna och pillandes runt tårna... oj, vad jag skämdes som ung förälder...

Jäntan har fortfarande sin tumme trots "coolhet" och snart 13 år... Yngsta har aldrig haft något...

Så nog är det olika från barn till barn, tror inte heller att det beror på de vuxna, alla barn är ju olika!
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Min dotter var 4 när hon slutade med napp. Vi frågade tandläkaren var gång vi var där men där var inga problem med tänderna.
När vi beslutade att hon skulle sluta så sa vi ca 2 mån. innan att när du fyller 4 så måste du sluta. Vi sa att alla nappar måste dom små nyfödda barnen ha och då räckte dom inte till, om alla stora skulle ha också.
En granne fick lämpligt nog en liten, så på den stora dagen så gick vi husesyn och letade nappar. Vi lade dom i ett fint paket och överlämnade denna gåva.(ringde och varnade innan) Inte en fråga kom efteråt. Inte något! Inte en kommentar!
Mental förberedelse antar jag var den största hjälpen.
 
Sv: Lyckad napp avvänjning!

Va bra!
Jag var tänkt att göra samma sak, men vi nöjde oss med att ge "dagnapparna" till tomten. Min grabb är ju också 2 år å 4 månader, å det har gått jättebra.
Så nu har han enbart napp när han ska sova, antingen sova middag eller sova för kvällen.
Har inte haft tid under jul att ta nån större kamp om det och har heller inte brått att få bort den för honom för så länge som det enbart är sovtiderna han har den på, och då blir det ju inte länge för han tappar ju dom när han har somnat, så tycker jag inte att det gör nått!
Men ge bort dom till nån bebis vore väl bra... men vi har ingen som just fått, de små som finns har ju redan napp, kommer att satsa på 3 års dagen tror jag. :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Senast detta var uppe till debatt så blev det hett... ;) Men jag vågar ändå göra ett nytt försök! I Aftonbladets nätupplaga...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Senast: ainasoja
·
M
Övr. Hund :eek: I går hade jag en fruktansvärd dag. Den började klockan tre på natten av att mamma ringde. (hon skulle vara barnvakt till min...
Svar
5
· Visningar
979
Senast: mårran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp