Lymfangit (?), när bör svullnaden gå ner?

Nu är vi hemma från klinikbesöket. Jag är fortfarande uppe i varv, men det lägger sig nog.

Idag hade hon ingen feber, men haltar fortfarande. Lymfangitsvullnaden med "modelleran" finns inte, utan nu är benet enbart svullet ovanför såret. Det går fort i svängarna.

Väl på kliniken fick jag fick visa hästen i skritt och sedan klämde och kände veterinären. Vi rakade runt såret, tvättade grundligt och sedan kände hon med någon form av tops samt kanyl för att se hurpass djupt såret var. Hon tyckte inte alls att det var djupt och trodde ej på led- eller skelettskada. Troligen har det samlats vätska och möjligen blod som inte får plats och heller inte har någonstans att ta vägen. Detta medför svullnaden, ömheten och hältan när hon rör benet.

Vi har fått recept på mer penicillin, hippotrim och ska göra klart metacam-kuren samt fortsätta smeta på Socatil. I övrigt gör vi inget åt svullnaden utan kroppen ska ta hand om det själv med hjälp av medicineringen. De skickade in för bakteriell provtagning och vi skulle höras på fredag förmiddag om inget oväntat händer. Hästen ska stå själv i mindre hage, men ha möjlighet att röra sig. Veterinären avslutade med orden "jag är hoppfull", så det lugnade en nervös matte.

Pållen var mindre nöjd med resan, men överlycklig över att komma hem. Idag var första gången jag själv gav penicillin intramuskulärt (tidigare har stallägaren hjälpt mig) så jag har haft en händelserik dag. Åker tillbaka ikväll för att se hur hon känns :)
 
Vi hade ofta lymfangit förr i tiden (läs 80-talet) så fort hästarna fick sår. Vi hade aldrig fång, sällan hältor men lymfangit var riktigt, riktigt vanligt.

Om hästen inte hade feber eller var halt så var det med fördel man red två gånger per dag i långa skrittpass. Annars ledde man hästen lika mycket.
Vi hade ju aldrig penicillin heller på den tiden, vi fick alltid sulfa......vilket hjälpte så där. Så, skritta och få cirkulation på det viset var viktigt.

Kanske rekommenderas det annat nu?
 
Vet inte om jag borde fortsätta med den här tråden eftersom lymfangiten inte är problemet, men iaf.

Efter klinikbesöket blev hästen bättre och bättre. Jag ringde veterinären på fredag förmiddag och berättade att det kändes bra och att svullnaden var helt borta. Hon meddelade att bakterieprovet visade en blandning av olika bakterier, men ingen stor tillväxt eller några knepigheter. Hon tyckte att jag skulle skritta hästen och om ingen förändring skedde kunde vi sätta igång utan att vara "överdrivet försiktiga".

I måndags samt igår skrittade vi ca. 30 minuter. Inga konstigheter, pigg häst och inga negativa tendenser på ben, sår eller liknande.

Jag har varit ute och sett till henne tre gånger om dagen i samband med medicinering, men slappnat av nu när allt verkade okej och medicineringen är avslutad. Var inte ute mer än en gång igår och nu ikväll var jag ute för första gången idag, onsdag. Det var alltså ett dygn sedan jag såg henne sist, men andra i stallet har varit ute och gett mat och sett till dom (såklart). Ikväll var hon trebent igen, 38 grader i temp och tydligt halt. I morse hade det inte varit något märkbart mer än att hon sett lite "stel ut i vändning", något hon ej gjort övriga dagar. Kliniken har stängt, hästen står åter i sjukhagen och jag ska ringa kliniken imorgon bitti igen. Nu finns det inget som tyder på att det skulle vara såret som spökar, för det ser väldigt fint ut.

Vet inte vad jag vill med inlägget. Mest skriva av mig, känner mig modfälld.
 
Idag visade klinikbesöket på hovböld. Lika bra att ta allt elände på en gång. Av alla läskiga diagnoser jag redan målat upp var en hovböld givetvis en av de bästa :)

Hovböld är alltid bäst även om det är bökigt!

Jag fick mina semesterplaner saboterade av en hovböld som jag behövde gipsa i ett par veckor, men jag var så glad över att unghästens kraftiga hälta inte var något farligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
909
Senast: netschjen
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 035
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 972
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp