Tove0103

Trådstartare
Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli av med genom att tvätta med hibiscrub, torka rent, ta helosan, linda och så vidare. Benet blir bra några dagar, sen är det svullet igen och sen går det ner, och han var lite knackig för ett tag sedan. Det andra benet svällde upp som tusan en morgon utan anledning så han stod i sjukhage, men hittade ingen orsak och det benet är nu helt återställt som vanligt. Men vänster bak är fortfarande lite svullet nästintill varje dag, vissa dagar nästan helt normalt men alltid lite galligt precis ovanför kotan och ganska svullen karlled. Upplever att han blir bättre av rörelse och har därför ridit och longerat under tiden han ej varit halt. Märk inte direkt i ridningen men han har tappat päls vid karleden och är röd, ömmar när man tar där och liksom tappat hudkrystor längsmed benet. Förstår att det nu är dags att ta ut veterinär, men trott att allt mitt fixande och donande skulle räta till problemet... är det lymfangit? tänker att det borde väl vara jämntjockt varje dag och att han är lite knackig mer ihållande? Dock borde muggen vara borta med tanke på hur mycket jag försökt göra rent och så vidare, men hagarna har ju varit så leriga under senaste perioden så vet inte om det beror på det. Tips? 😅
 
En häst med lymfangit ska röra sig så mycket som möjligt föratt få cirkulation i benen. Kanske lite ” goddag yxskaft” men vet inte om jag kan tillföra mer. Jaguar en bra zinksårpasta som jag inte vet vad den heter men verkar uttorkande. Texten är borta på burken.
 
Om svullnaden fortfarande beror på muggen skulle jag se till att hästen rörde sig så mycket som möjligt och verkligen kolla igenom benen noga, det sitter säkert nån liten plupp kvar som är svår att upptäcka. För min häst vände muggen till det bättre förra året när jag fick med en stallkompis på att ha ute hästen dygnet runt, då slutade benet svullna upp och jag kunde börja behandla bättre.

Min häst hade problem med mugg från februari till december förra året. Tog ut veterinär för att provta i mitten av mars och testade sen en hel drös med olika varianter av vaselin, tvätt och eftersmörj. Det finns hur många olika varianter som helst och det är omöjligt att säga vad som passar just för din hästs mugg. Det verkar vara väldigt olika vad som fungerar.

Jag tvättade med alcogel (skulle jag aldrig göra igen dock, hästen blev förbannad och jag fick inte röra benet på två veckor), hibiscrub eller lactacyd. Har smörjt med antibiotikasalva, honungssalva eller zinkpasta. Testade också att smörja med honungssalva blandad med vaselin för att få den att sitta bättre. Jag upplever att olika smörj hjälper olika skeden/typer av muggen och att det är klokt att ha veterinär med på tåget när man byter/testar metod.

Jag gav även ProEquo i perioder och skulle kolla analys på höet så att det inte är brist på något som gör att muggen kommer.
 
Senast ändrad:
Alcogel gör jätteont att få i småsår så jag skulle inte tvätta med det.. dessutom är det uttorkande.
Det som har löst min hästs mugg-problem var "Lime-Plus" en fis-stinkande gul tvättlösning som är bra mot olika hudåkommor. Drygt är det också. Finns att köpa hos en del veterinärer och hos "Hudveterinär.se" . Kan vara värt att prova.
 
Alcogel gör jätteont att få i småsår så jag skulle inte tvätta med det.. dessutom är det uttorkande.
Det som har löst min hästs mugg-problem var "Lime-Plus" en fis-stinkande gul tvättlösning som är bra mot olika hudåkommor. Drygt är det också. Finns att köpa hos en del veterinärer och hos "Hudveterinär.se" . Kan vara värt att prova.
Nej precis! Jag fick det som första råd av en veterinär och följde det men som sagt, Don't!
 
Prata med veterinär, så du får reda på VAD som orsakar muggen.

Tant hade stora problem med mugg som dök upp på sommaren. Det som funkade för oss var, att så fort minsta tecken dök upp, tvätta med alcogel och smörja med vaselin eller honungssalva. Viktigt är dock att man INTE plockar bort krustorna, alcogel (och en hel del av de andra preparaten) gör ont att få i öppna sår.

Hibi-scrub funkade inte alls för henne, och det året som försöktes med det slutade med att vi fick använda sulfa för att bli av med eländet.

Ett annat år fick hon svamp OCH bakteriell infektion, då var det tvätt med Lime-plus 1ggr/3e dag och alco-gel de andra. Varning dock om Lime-plus: det luktar APA. Stallet luktar APA. Allt blir gult.
 
Nej precis! Jag fick det som första råd av en veterinär och följde det men som sagt, Don't!

På mina har det alltid funkat perfekt, men då har de inte haft sår bara krustor. Har inte blött eller pillat utan bara borstat rent innan jag blaskat på.
 
Tack för alla tips! Alltså han har ju sår kvar som vägrar försvinna, har testat med Alcogel men han hatar mig redan som det är, kände mest att skiten ska dö :devil: dock använder jag inte det längre någonting

Kan lägga in en bild senare idag, smörjer såren och där det är torrt/skorvigt, samt karleden. Ska kolla upp limeplus, för hibiscrub verkar ju göra saken noll procent bättre..
 
Ta ut veterinär som får göra ett bakt.prov. När mina blev alsikeförgiftade fick de även en bakt.infektion så efter provtagning fick de en antibiotikakur där jag blandade antibiotikan med torskleverolja enligt ordination, smorde och lindade. Skiten läkte ihop fint och efterlämnade inga ärr trots stora sår.
 
Gnider du bort krustorna när du tvättar med hibiscrub?
Gör inte det isåfall. Tvätta med ngt renade, låt torka tex låt hästen stå uppbunden så det ej kommer mer skit efter tvätten. Smörj tjockt lager med salsyvase. Helosan är en bra salva men den är inte tillräckligt fet och antagligen så har den såren kvar pga de spricker upp gång på gång eller? Att muggen inte försvunnit beror säkerligen på att han haft fortsatta sår och det kommit in ny skit i dem när de har spruckit. Ta ut en veterinär som kan titta på det snarast.
 
Har du möjlighet att få tag i Solheds produkter kan det vara värt att prova. Finsk naturprodukt, har fungerat mycket bra när min fjording hade problem med mugg förra året.
 
Tack för alla tips! Alltså han har ju sår kvar som vägrar försvinna, har testat med Alcogel men han hatar mig redan som det är, kände mest att skiten ska dö :devil: dock använder jag inte det längre någonting

Kan lägga in en bild senare idag, smörjer såren och där det är torrt/skorvigt, samt karleden. Ska kolla upp limeplus, för hibiscrub verkar ju göra saken noll procent bättre..
Grejen är att om benen sen blir leriga/smutsiga varje dag kan du slita ihjäl dig och du får ändå inte bort det.

Jag har svart bälte i muggutrotning (min häst har tillochmed stått på klinik i en vecka, två gånger, för att få bort hennes allvarliga mugg) och ett stort problem är alla hemmakurer och välmenande tips. Döda bakterier, håll det mjukt, rent och (om det behövs) se till att ha rätt antibiotikasalva.

Första gången jag lämnade min häst på klinik körde de med en, då ny, variant där de klippte benen, tvättade med hibiscrub och sen gjorde omslag med torskleverolja. Omslagen satt i 12h, sen på med antibiotika 12h och sedan upprepa proceduren tills benen hade läkt.
Ungefär en liknande strategi har jag sen upprepat under åren, men det viktigaste har nog faktiskt varit att linda benen, dels för att hålla nere lymfangiten och för att ny smuts inte ska komma under.
 
Om man har verkliga problem med mugg och en häst som har svullna,ömma ben p.g.a. det , så är lite fis-lukt en petistess. Just sayn..
Speciellt om hästen blir av med muggen och inte lider medan man tvättar benen.
Man kan ju tvätta benen ute för att inte stallkompisarna ska tro att man lagt av en riktig rökare, men att undvika ett fungerande medel som kan göra hästen frisk från mugg relativt snabbt och billigt för att det luktar illa? :confused::eek: Jaja.. ni med känsliga näsor. ni kan linda, hibiscrubba och alcogella vidare i månader, jag kör fis-lukt varannan dag i drygt två veckor...
--Och bara så ni vet, det var från en veterinär jag fick tipset... :D
 
Om man har verkliga problem med mugg och en häst som har svullna,ömma ben p.g.a. det , så är lite fis-lukt en petistess. Just sayn..
Speciellt om hästen blir av med muggen och inte lider medan man tvättar benen.
Man kan ju tvätta benen ute för att inte stallkompisarna ska tro att man lagt av en riktig rökare, men att undvika ett fungerande medel som kan göra hästen frisk från mugg relativt snabbt och billigt för att det luktar illa? :confused::eek: Jaja.. ni med känsliga näsor. ni kan linda, hibiscrubba och alcogella vidare i månader, jag kör fis-lukt varannan dag i drygt två veckor...
--Och bara så ni vet, det var från en veterinär jag fick tipset... :D

Det är väl ingen som sagt att man inte skall använda det för att det luktar illa? bara att det gör det.

Sen kommer det inte göra ett skvatt om muggen inte är svamp. Det medlet dödar inte bakterier. Det är därför det är viktigt att göra odlingar om mugg pågått länge, så man vet vad man behöver behandla mot.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 255
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 114
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp