lymfangit?

Sv: lymfangit?

En inflammation oftast i benet. Oftast efter sårskada. Man märker att hästen blir svullen och varm, ibland ordentlig feber och "puls" i benet. Har hästen hög feber och är ordentligt halt, ring veterinär. Om hästen inte har feber, inte haltar, kan du ha is i magen, lägg ett förband med svag jodopaxlösning på svullnaden, promenera hästen vid hand helst några gånger om dagen. Blir det sämre ring och rådfråga vet.

min pålle har mugg, men han var/är svullen i karlederna (blir bättre). dock så haltade han inte..
kan detta ha varit/vara lymfangit?
tacksam för svar!!:D

Lymfangit är en inflammation i lymfkärlen. Ofta, men inte alltid, orsakad av bakterier. HH

Lymfangit är en inflammation i ett lymfkärl vilket kan leda till sepsis, blodförgiftning. Ofta svullnar hela benet och blir varmt.
Behandlas med antibiotika.

okej, men då så kan man säga att det var en början till det, men att det aldrig hann bli allvarligt.
eller?:confused:

okej men vad händer vid sepsis?
nu håller det ju på att gå ner så jag behöver kanske inte vara orolig?:confused:
tack för alla svaren!!:bow:

behandlas med antibiotika? :confused:
Varför fick min häst då pencillin..... :confused:

du märker det genom att om du trycker på benet så blir det en grop som bli kvar...

Liknande trådar

Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
20 561
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 034
Hemmet Vi har väldigt mycket insyn i vår marklägenhet och tänkte råda bot på detta med spegelreflekterande fönsterfilm, eftersom vi även vill...
Svar
16
· Visningar
663
Senast: Sassy
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 182
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Krävande föräldrar
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur