• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cecely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 844
C

Cecely

Min häst har haft lymfangit sen i tisdags förra veckan. Hon har fått pencellin och finadyne i 5 dagar men skiten är fortfarande kvar. Jag trodde det skulle vara borta nu men icke. Hur lång tid kan det ta innan det försvinner. Har inte så bra koll på lymfangit...

Sv: Lymfangit

Svullnaden borde ha gått ner iaf även om den inte är helt borta.
Har hästen fortfarande feber? I så fall måste du ringa veterinären igen för ev byte av antibiotika då bakterierna kanske inte är känsliga för pc.
Är hästen feberfri tycker jag du kan avvakta ett par dagar till och se hur det artar sig. Ta tempen på hästen minst en gång per dag (helst två) så du ser att han inte får tillbaka feber.
Vissa lymfangiter kan vara väldigt envisa och i allvarliga fall kan det krävas klinikvistelse med intravenös antibiotika.
Det är mycket viktigt att du går ut på små promenader med din häst ofta (helst 4-5ggr per dag), lymfan transposteras bort mha av att musklerna trycker iväg den så om hästen står still häsner det inte så mkt. Massera gärna benet och ha stallbandage på.

När mitt sto hade lymfangit tog det över en månad innan benet återfått sitt normala utseende.

Det kan ta tid att få svullnaden att gå ner, om inte hästen får cortison. Promenader, är hästen ohalt och feberfri - skritta ut uppsuttet, långa promenader får igång cirkulationen.
Låt hästen stå på box så lite som möjligt. När den står inne gör stallbandage. (BoT är bra, men på sårfritt ben).

Det dumma är att hon vatt på klinik för 2 veckor sedan så hon får inte röra sig hur mycket som hellst pga det.=/

Men hon har ingen feber och svullnaden har gått ner något iaf.
Får avvakta då.

Liknande trådar

Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
20 572
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 034
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
550
Senast: Mearas
·
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka