M3 spår 2 eller Meritportföljen hos Lernia

Killaloe

Trådstartare
Tänkte höra om det är någon härinne som har erfarenhet eller någon form av upplevelse av Lernia och deras Meritportfölj eller M3 Spår 2?

Min arbetsförmedlare tyckte att det verkade vara vettigt för mig, som en del i mitt rehabiliterande för att komma tillbaka till arbetsmarknaden. Dock är jag lite tveksam till framförallt meritportföljen då jag inte direkt har några betyg/kunskaper som behöver valideras och jag har inga större problem med att söka jobb. Mitt problem är att jag helt enkelt inte är redo för att jobba deltid/heltid med en massa krav, utan behöver arbetsträna.

Så för mig känns M2 spår 2 mer relevant, dock så är jag fortfarande något skeptisk då det mest verkar handlar om att få en utvärdering på om jag kan jobba med ekonomi som tidigare eller inte. Och där är både jag, FK och sjukvården ense om att det inte riktigt är aktuellt med skrivbordsjobb och ekonomi eftersom att det är en stor anledning till varför jag inte kan jobba i dagsläget. Men, eftersom jag inte har varit med på något så vet jag ju inte om det är såhär för det är ju mina tankar efter all information jag har fått.

Det är ju möjligt att något eller båda är jätte bra, så det är alltså inte så att jag tvärvägrar göra något för jag är fortfarande i fasen att jag vill ha information innan jag tar några beslut (givetvis i samråd med FK, AF och sjukvård). Så därför vore det fint om något hade egna erfarenheter av Lernias tjänster inom det här området eller bara tankar kring arbetsträning och komma ut på arbetsmarknaden igen.
 
Sv: M3 spår 2 eller Meritportföljen hos Lernia

Det ska vara något kortare "program" som är mer för att man ska kartlägga, ha praktik och valideras inom det område man redan kan, har jag fått för mig (så lite som att dom har dragit bort CV-skrivandet och liknande från Meritportföljen och kortat ner det till 12 veckor). Jag hittar inte heller något när jag googlar, utan det var vad kontaktpersonen på Lernia sa när jag pratade med honom. Så därför har jag väldigt dålig koll själv tyvärr.
 
Sv: M3 spår 2 eller Meritportföljen hos Lernia

Meritportföljen består av max 13 veckor och åtta moduler med olika innehåll. AF köper så många man anser vara lämpligt. Om man kortar från 13 v till 12 är det inte så mycket som går bort. Man kan använda de moduler som är tillämpliga för dig. Det är en diskussion mellan AF och leverantören.
 
Sv: M3 spår 2 eller Meritportföljen hos Lernia

Hm, eftersom jag inte kommer kunna gå på heltid så är det sagt 26 veckor för min del. Så då blir det ju lite skillnad mot 12 tänker jag mig. Men å andra sidan så sa min handläggare på AF att man skulle gå alla moduler också, så det kanske inte blev rätt i informationen från honom. För är det inte alla moduler utan bara vissa så verkar det ju klart vettigare.
 
Sv: M3 spår 2 eller Meritportföljen hos Lernia

Hm, eftersom jag inte kommer kunna gå på heltid så är det sagt 26 veckor för min del. Så då blir det ju lite skillnad mot 12 tänker jag mig. Men å andra sidan så sa min handläggare på AF att man skulle gå alla moduler också, så det kanske inte blev rätt i informationen från honom. För är det inte alla moduler utan bara vissa så verkar det ju klart vettigare.

?

De halvtidare jag har går 13 veckor. Aldrig hört att man skulle ha halvtidare inskrivna 26 veckor. Bingo för den som lyckats förhanda sig till de villkoren :D

Validering gör man ju bara i de fall det är motiverat. Långt ifrån alla är aktuella för det.
Nu har jag bara haft invandrar-elever men ändå....
 
Sv: M3 spår 2 eller Meritportföljen hos Lernia

Eller så har min handläggare på AF ingen koll, vilket jag börjar tro :D

Har du haft personer som är sjukskrivna på grund av utmattning/depression som gått Meritportföljen och fått ut något av det och därigenom kommit närmre arbetsmarknaden? (eller har kollegor som har erfarenhet av den typen av deltagare, om det inte är dem du jobbar med)
 
Sv: M3 spår 2 eller Meritportföljen hos Lernia

Hm....
Avtalet löper ut i juni så det är nog ett trolleritrick av rang att få plats med 26 veckor innan dess.

Tjänsten är i första hand för invandrare men även svenskar placeras ibland.
Det är vad det heter. Att få kontroll över sina meriter, göra självskattning, granska vad man kan och som grädde på moset skriva CV och personligt brev, samt lära sig hur arbetsmarknaden fungerar.

Alla aktiviteter syftar till att få folk närmare arbetsmarknaden så ja, jag tror att även du hamnar så. Fast det verkar - utan att veta speciellt mycket om dig - som lite bredvid målet?
Jag misstänker att det du behöver är ork, inte att lära dig mer om dig själv och dina förmågor och kunskaper?
 
Sv: M3 spår 2 eller Meritportföljen hos Lernia

Till skillnad från "Tanten" jobbar jag enbart med svenskfödda människor i Meritportföljen och har både deltagare på heltid (13 veckor) och deltidare (går då 26 veckor hos mig).

Upplägget är mer än att bara validera betyg, skriva CV, och fokusera på jobb. Jag har två deltagare just nu som jag tror befinner sig i situationer som liknar din. Vi jobbar främst med att se vad de gjort innan (dvs vilka kompetenser har de), om en återgång till det "gamla" yrket inte är möjligt, vad kan då deras kompetenser användas till i andra branscher, för att sedan koppla in modul 4 (enklare yrkesprövning) som ett sätt att arbetsträna och få en bedömning kring lämpligheten för yrket. Jag har även en tidigare deltagare som gick den här vägen, och efter 4 veckor yrkesprövning gjordes platsen om till en arbetsträning via AF. Senast jag hörde något pratades det anställning i företaget då de var så nöjda med hur allt löpt ut tillslut.

Eftersom jag arbetar med detta kanske jag inte är den bästa personen att ge dig råd kring detta, men jag lever efter devisen att man kan alltid prova - man förlorar sällan något på att ge nya saker en chans! :)
 
Sv: M3 spår 2 eller Meritportföljen hos Lernia

Intressant Kitty. Alltid bra att få andras erfarenheter.
Hos oss går man (invandrarna) 13 veckor. Hel- eller halvtid, alltid 13 veckor.
 
Sv: M3 spår 2 eller Meritportföljen hos Lernia

Det finns ett projekt hos arbetsförmedlingen som heter RESA - rehabilitering genom sysselsättnning. Då har man ett år på sig att arbetsträna utifrån sina egna förutsättningar. En del företag har ibland lite tråkiga syselsättningar men jag har erfarenhet av ett företag som satsar på riktiga jobb som arbetsträning, kanske inom annan bransch helt och hållet eller bara några månader för att sen arbetsträna inom "sitt" område. Allt bestäms i samråd och som sagt utifrån ens förutsättningar. Och man har ett helt år på sig vilket är en trygghet.

PM:a gärna om du vill veta mer. Många handläggare på Af vet inte ens om att RESA finns.
 
Sv: M3 spår 2 eller Meritportföljen hos Lernia

Det låter ju bra att det har gått bra för de som är i liknande situation som mig och använt sig av meritportföljen! Och i det stora hela håller jag med dig om att det alltid är bra att testa, dock tycker jag (och även min psykolog) att 26 veckor + sommar uppehåll är lite för lång tid för mig och tar för stor del av min rehabersättning när inte ens Lernia tror på att det är det bästa alternativet för mig. Men det är ändå skönt att veta att det har funkat för några.

Tanten: Det är en rätt bra analys av läget, för meriter och kunskaper har jag relativt bra koll på (något ska man ju ha sin personaladministrerande förälder till :D) och det är orken jag saknar.

Men jag tror att vi har kommit fram till en relativt bra lösning och det är att jag är med på M3 spår 2 i 12 veckor och får koll på om jag kan jobba med samma som tidigare eller om jag ska hitta på något annat. Och under tiden det pågår så ska vi försöka få till någon form av arbetsträning inom något annat område som tar vid efteråt. Så det känns ändå helt okej just nu (även om det såklart alltid är lite läskigt att börja göra nya saker som man inte har så bra koll på :))
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp