Märkligt golv i skogsstall

H

haggmar

Hej
Vet inte om dett inlägg hamnar rätt nu men jag provar här:)

Köpte i förra veckan ett skogsstall som jag började riva lite i idag. Krubban skulle bort och lite annat småfix.
När jag river ut krubban upptäcker jag att det är totalruttet under den så jag fortsätter riva för att se hur det ser ut.
Stallet ser helt fräscht ut utifrån, inifrån och inunder så jag tror inte säljaren försökt lura mej på nå´t vis. Men golvkonstruktionen är lite märklig tycker jag därför vill jag höra hur det brukar se ut i skogsstall och hur det är uppbyggt i era stall.
Först är det ju de understa grova brädorna, sen har man lagt nån typ av isolering på det och tjärpapp!! sen har man lagt ett lager virke och tjärpapp igen!!! sen har man lagt ett lager till och överst ett slitlager som jag visste behövde bytas när jag köpte det pga att det var nerslitet. Jag tror att golvet ruttnat pga att det inte kunnat andas.
Han jag köpte av sa att golvet var nygjort då han köpte det och jag tror att han talar sanning och inget visste för det gick verkligen inte att ana att det var så ruttet.

Jag har idag rivit ut det mesta av det ruttna virket och ska fundera ut hur man bäst bygger upp golvet igen. Min ide är att bygga typ tre lager brädor och absolut ingen tjärpapp!!! Och ingen isolering heller.

Men undrar nu om tips eller hur det ser ut i era skogsstall. Det är alltså ett sån´t på medar 2 gånger 4 meter ungefär.

Tack och bock på förhand.

Lena
 
Sv: Märkligt golv i skogsstall

Hej!
Så här hade jag löst det (vi har en byggfirma, så jag har lite konstruktionsvana):

Golvsyll tryckimpregnerat 45X170mm cc 30cm.

Om man vill isolera, lägg asfaboard mellan/under dessa (billigast) och sätt ribbor av glespanel 28X70 eller brädor 22X145mm för att hålla fast den så den inte trillar av.

Isolering uniskiva 170mm.

Vill man inte isolera kan man strunta i både asfaboard, glespanel och isolering. Ska stallet användas vintertid är det bra med isolering så att det inte kommer upp kyla underifrån när hästen ligger. Å andra sidan är det inte bra att det rinner ner urin i isoleringen så man får vara noga med ströt...

Ovanpå golvsyllarna skulle jag lägga spontat virke, 28X120 tror jag blir tillräckligt stadigt när golvsyllarna ligger så tätt. Inte tryckimpregnerat för det är inte bra för hovarna. Skivmaterial är antingen för hala, porösa eller tål fukt för dåligt. Ett alternativ skulle möjligen vara byggplyfa med limmad gummimatta på.

Tre lager virke gör inte mycket för hållfastheten. Rejäla golvsyllar, tätt mellan dem, ett stabilt lager ovanpå så har du det du behöver. Där virket ligger mot marken kan du lägga ett lager syllpapp mellan, det är där det behövs för att fukten inte ska tränga upp i trät.

Lycka till!:laugh:
 
Sv: Märkligt golv i skogsstall

Hej och tack för svaret.
Glömde kanske skriva att mitt stall står på medar och är inte reglat över huvudtaget i golvet, förändrar det ditt tips på uppbyggnad av golv?
mvh Lena
 
Sv: Märkligt golv i skogsstall

Jag skulle rösta på att ha en gummimatta så urin och ev spill från vattenkoppen osv inte kommer ned i golvet, det ger dessutom en jämn yta som är lätt att sopa av med en kvast om det skulle behövas.
 
Sv: Märkligt golv i skogsstall

Oj, jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Fungerar medarna som syllar, eller hur får du golvet att sitta kvar? Golvsyll måste du väl ha? Går golvplanken från vägg till vägg utan stöd under?

Jag skulle nog inte vilja sätta in en häst någonstans där det var 2 meter mellan golvsyllarna. Jämför med ett badrum, där man rekommenderar syllavstånd cc30cm för att det ska tåla tyngden från ett badkar. Ett järnbadkar fullt med vatten väger nog som en ponny ungefär...;)

iNHALE:
Ja, jag tyckte själv när jag skrev gummimatta att jag kom på något smart...:D:idea:Men absolut noggrannt limmad så ingen fukt kan ligga mellan matta och golv och orsaka röta.
 
Sv: Märkligt golv i skogsstall

Hade nån idé att man kunde göra något a la badumsgolv, dvs man limmar upp den någon dm på väggen så det inte finns någon golvskarv mellan mattan och väggen, men med tanke på hur tjock och tung en stallmatta är (vi kommer ha sån i våra uteboxar) tror jag det blir svårt att åstadkomma, så vida man inte har en tunnare gummimatta (heltäckningsmatta?) under stallmattan.
 
Sv: Märkligt golv i skogsstall

Ja, alltså medarna är väl det som bär upp det hela men det är en väldigt tjock konstruktion uppepå. Underst 2 tum plank på ena ledden sen 2 tum plank på andra ledden sen ett lager till och överst slitbrädor. Tror de flest gamla skogsstall har den konstruktionen.
Efter att jag fått svaren här har jag funderat lite om man skulle kunna behålla det understa lagret tjocka brädor och uppepå dem bygga en syllkonstruktion som ett fackverk med 30cc som jag fyller med spån och uppepå det ordentliga brädor och sen spontat på det och gummimatta. Låter det vettigt eller? Tänkte man kunde lägga en viraduk under spånet så det stannar kvar men ändå luftar under. Tycker själv det låter mycket bra men synpunkter mottages varmt. Lika bra att resercha ordentligt innan man gör nåt itag.:)

mvh Lena
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp