Mäta innan tillträde - oartigt?

darkblonde

Trådstartare
Jag och min pojkvän har köpt en lägenhet som behöver totalrenoveras. Tillträde får vi den 30/5, och vi undrar nu om det kan anses oartigt att kontakta säljaren och be om att få komma dit någon gång innan och mäta väggarna, golv, fönster och dörröppningar. Om det kan tolkas som ett ohyfsat övertramp är det ju absolut inte värt det.

Märk väl att vi redan skrivit på kontrakt och det inte handlar om att dubbelkolla kvadratmeter boyta, utan att det vore värdefullt att veta hur stora ytorna är så att vi kan ta itu med att inhandla golv, kakel, färg osv. Det skulle förkorta dubbelboendetiden och troligen innebära lägre inköpskostnad för materialet eftersom vi då kan hoppa på realisationer som infaller före tillträdet.

Hur hade ni känt ifall det var ni som var säljare?

Jättetacksam för svar!

Hoppas tråden hamnar rätt nu, annars får moderator hemskt gärna flytta.
 
Sv: Mäta innan tillträde - oartigt?

Jag har alltid farit och mätt de lägenheter jag ska flytta till och när jag flyttat därifrån har nya hyresgäster kommit och mätt. Jag tycker absolut inte att det är ett övertramp. :)
 
Sv: Mäta innan tillträde - oartigt?

Om jag fortfarande bodde där så skulle jag inte tycka att det var så roligt om det sprang omkring folk som ville mäta. Men jag skulle absolut inte tycka att det var oartigt eller ohyfsat om de frågade.

Förmodligen skulle jag säga ja, men jag skulle fortfarande inte tycka att det var roligt.
 
Sv: Mäta innan tillträde - oartigt?

En för och en emot än så länge då. :crazy:

Tror jag väntar tills jag har hört flera åsikter. :)
 
Sv: Mäta innan tillträde - oartigt?

Det går väl alltid att fråga? Om det handlar om att komma dit och mäta alla ytor en gång kan jag inte tänka mig att det skulle störa. Jag menar, vad kan det ta at mäta upp en lägenhet och anteckna? på sin höjd 20 minuter...
 
Sv: Mäta innan tillträde - oartigt?

Jag hade ringt o kollat om jag fick komma, kan man skynda på renoveringstid mm så absolut, hade inte haft dåligt samvete för det. Säljarna kan jue bara säga ja eller nej ;-)
 
Sv: Mäta innan tillträde - oartigt?

Men har ni inte fått nån planlösning över lägenheten? Det vore väl i så fall det enklaste att utgå ifrån den?
 
Sv: Mäta innan tillträde - oartigt?

Hur hade ni känt ifall det var ni som var säljare?

[/I]

Förstår din önskan och mitt svar hade nog berott på anledningen till att jag skulle flytta. Ville jag egentligen inte lämna mitt hem men måste pga skilsmässa, dödsfall, ekonomi osv så skulle jag ju inte uppskatta era besök. Men flyttar jag för att jag hittat något jag hellre vill ha så - varsågod å kom.

Men som sagt det är ju bara att fråga och se till att det inte blir en massa "rännande".
 
Sv: Mäta innan tillträde - oartigt?

En för och en emot än så länge då. :crazy:

Tror jag väntar tills jag har hört flera åsikter. :)

För.

Jag håller just på att sälja min lägenhet, kontrakt är skrivet. Häromdagen ringde köparna och frågade om de får komma och titta för att kunna planera hur de vill tapetsera ett par av rummen och hur de vill möblera.

Jag sa ja. De har betalat en himlans massa pengar för min lägenhet, vilket jag är glad för, och jag vill gärna att affären blir så bra som möjligt för dem också.

Öht tycker jag att det är konstigt och stressigt snabba ryck när man köper just bostäder, som samtidigt är det dyraste man någonsin köper, oftast.

Jag är i princip säker på att det inte är för att kontrollera mig eller kontraktet, utan att de just vill känna in sig lite i sitt kommande hem. Det unnar jag dem gärna, men de får vänta tills jag blir av med min förkylning.
 
Sv: Mäta innan tillträde - oartigt?

En till för.

Jag ser det nog som självklart att de nya köparna vill komma in och mäta. Jag skulle själv vilja det och har så gjort vare sig det handlar om hyreslägenhet, insats eller husköp.
Men det måste ju som sagt baseras på frivillighet och på om och när det passar mig som säljare när tillfället ska ske.
 
Sv: Mäta innan tillträde - oartigt?

Att ringa och fråga kan man ju göra, men vara beredd på ett nej.

Jag skulle flytta en gång och tanten som skulle ha lägenheten efter oss kom upp och frågade om hon fick mäta fönstren, javisst sa jag första gången, men hon kom igen och igen och igen:eek::mad: det var alltid något som hon glömt att mäta (detta var en tvåa med tre fönster:smirk:)

Tillslut sa jag nej nu har du mätt färdigt, då tog hon med sin dotter som skällde ut mej efter noter:eek: för de hade minsann rätt att få mäta:smirk: jo, en gång men inte tio svarade jag, jag betalar fortfarande hyra och den dagen jag har flyttat så kan du ägna resten av livet åt att mäta:mad:

Jag kan känna att det är lite onödigt, jag förstår ju dej att du vill kunna fixa så mycket så möjligt innan, men man får tänka på att för många så är det jobbigt att bryta upp och att då hela tiden bli påmind gör ju inte saken bättre.

Men ring och fråga försiktigt och säg att det är ok om de inte vill att ni ska komma, då är nog chansen större att ni får komma dit:)
 
Sv: Mäta innan tillträde - oartigt?

Jag kan känna att det är lite onödigt, jag förstår ju dej att du vill kunna fixa så mycket så möjligt innan, men man får tänka på att för många så är det jobbigt att bryta upp och att då hela tiden bli påmind gör ju inte saken bättre.

Men ring och fråga försiktigt och säg att det är ok om de inte vill att ni ska komma, då är nog chansen större att ni får komma dit:)

Det var så jag menade med att anledningen till flytten kan vara avgörande för om jag svarar ja eller nej
 
Sv: Mäta innan tillträde - oartigt?

Tack för alla svar!

Naturligtvis ska vi fråga artigt och acceptera om säljaren inte känner sig bekväm med att vi kommer dit. Om vi å andra sidan får komma så ser vi till att ha en klar plan över vilka ytor som måste mätas och ordentliga måttband så att allt går snabbt och effektivt. :)
 
Sv: Mäta innan tillträde - oartigt?

Ja men visst måste ni väl få komm in och mät er nya boutrymme...:)

Ni kan ju inte vara värre än min svägerska som var ute och åkte med sin svägerska som helt plötsligt såg ett likdant hus som de ska bygga nu i vår, alltså inte min svägerska utan hennes svägerska ska bygga.

De knackade på hos en vilt främmnde människa och frågade om de fick komma in och titta.... visst,visst hel okej men när denna svägerskan sedan halade fram en tumstock och började mäta deras väggar, behöver jag tillägga att min svägerska höll på att avlida på plats...:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp