"Mager" häst.

Maira

Trådstartare
Jag tycker att min häst börjar bli för tunn. :cry: Det känns inte bra alls. Dessutom är han rätt omusklad efter sin skada.

Jag har honom inackorderad och alla hästar går fortfarande ute på bete i stora hagar.

Jag ger honom kraftfoder varje dag, 1 kg lusern och ett 1 kg havrefri müsli. Men det verkar inte räcka.

Det går inte att ge honom mer än detta åt gången. Dels är det ju inte bra med för stora givor, dels är det precis så jag får honom att äta upp det. Går med honom och betar utanför ridhuset där det är en gräsmatta med klöver. Men det är väl inte så mycket näring i det längre.

Vad ska jag göra?

Eftersom det inte är mitt stall kan jag inte bestämma när hästarna ska tas in osv.

Skulle vilja stödutfodra i hagen men det går ju fler hästar där. Kan man ge sojamjöl också? (Finns det fortfarande?) Men det känns som han skulle behöva mer proteinrikt grovfoder.

Nån som har några tips??? Skulle bli väldigt tacksam...

Ska ta en bild på honom ikväll och lägga in.

Sv: "Mager" häst.

Tillägg:

Sticker iväg på lunchen och köper betfor och soja. Dessutom tänker jag börja täcka honom. Så han inte behöver slösa energi på att hålla värmen.

Eller ska jag prova Lusernhack. Problemet är att han inte har ro att stå ensam för länge inne och äta. Han vill ut i hagen till de andra!

Vad tror ni om det?

Lusernhack är oerhört skrymmande, det tar LÅNGT tid att få i sig ett kg. Som du beskriver det finns inte så mycket att göra, möjligen hade jag skippat müslin och gett olja på lusernen istället, och kanske mer lusern.

Om det inte är en glupsk häst slutar den väl äta när den är mätt, så överutfodring inte är en risk.

Lusernhack är oerhört skrymmande, det tar LÅNGT tid att få i sig ett kg. Som du beskriver det finns inte så mycket att göra, möjligen hade jag skippat müslin och gett olja på lusernen istället, och kanske mer lusern.

Om det inte är en glupsk häst slutar den väl äta när den är mätt, så överutfodring inte är en risk.

Så upplever jag det också! Att det tar en väldig tid för honom att äta upp! Därför han tröttnar och vill ut kanske?

Men du tror inte att man kan ge för mycket i alla fall med tanke på hästens mage...

Funderar på betforen om den kan hjälpa, men som sagt det är ju mycket volym där också.

Men olja ska jag absolut ge! Hur mycket ska jag börja med???

Senast ändrad:

Finns det ingen möjlighet för dig att inhägna en del där han kan stå själv en del av dygnet? Så står han ju fortfarande ute med de andra hästarna, så slipper han vara själv.

Så kan du ge honom hö där och kanske mer lusern och olja om han får i sig det?

Kan du inte ge lusernpellets istället för lusernhack? När man blöter det blir det som en sörja, min ponny åt upp 0,5 kg på mindre än 2 minuter.

Kan du inte ge lusernpellets istället för lusernhack? När man blöter det blir det som en sörja, min ponny åt upp 0,5 kg på mindre än 2 minuter.

Jag har nog varit lite otydlig känner jag. Jag ger honom lusernpellets, men tycker det tar lång tid det med.

Men jag ska prova att blöta upp dem ännu mer!

Betfor är det ingen som tror på?

Läste att man måste var noga med att ge tillräckligt med energifoder så att proteinfodret "blir över" för att hålla/öka hullet?

Finns det ingen möjlighet för dig att inhägna en del där han kan stå själv en del av dygnet? Så står han ju fortfarande ute med de andra hästarna, så slipper han vara själv.

Så kan du ge honom hö där och kanske mer lusern och olja om han får i sig det?

Har funderat på det! Men känner att jag vill prova om det funkar utan att behöva låta honom gå ensam.

ge mer lusern och blanda i olja. så mkt som han vill äta. så himlans lång tid kan det väl inte ta att äta upp det? du får väl stå utanför hagen om han blir orolig, så ser han ju dom andra.:)

volymen är inte farlig. min gammling äter dryga 3 kg uppblött pellets på kvällen, i tillägg till kraftfoder+betfor.

betfor är nog svårt ger bara min häst 3dl kankse är 0.1 kg om ens det och vad jag kmr ihåg aså innehåller ju ebtfor inga bra värden med protein iaf och ligger väl runt 10 i MJ så blir ju väldigt mkt den behöver äta i så fall. Vill du ha mer protein så finns det ju krafft protein eller sojamjöl. Finns ju några trådar om det som nyss varit upp, har väl varit ganska mkt disskusioner om vilket som är bäst :grin: har iaf själv fodrat med krafft protein förut och tyckte et funkade bra :)

betfor är nog svårt ger bara min häst 3dl kankse är 0.1 kg om ens det och vad jag kmr ihåg aså innehåller ju ebtfor inga bra värden med protein iaf och ligger väl runt 10 i MJ så blir ju väldigt mkt den behöver äta i så fall. Vill du ha mer protein så finns det ju krafft protein eller sojamjöl. Finns ju några trådar om det som nyss varit upp, har väl varit ganska mkt disskusioner om vilket som är bäst :grin: har iaf själv fodrat med krafft protein förut och tyckte et funkade bra :)

Tänker inte ge betfor istället utan också! Köpte en säck idag. Det gillar han så blandar det i det andra!

ge mer lusern och blanda i olja. så mkt som han vill äta. så himlans lång tid kan det väl inte ta att äta upp det? du får väl stå utanför hagen om han blir orolig, så ser han ju dom andra.:)

volymen är inte farlig. min gammling äter dryga 3 kg uppblött pellets på kvällen, i tillägg till kraftfoder+betfor.

Ok! Bra att veta. 3 kg är ju rätt mycket. Jag ska kolla hans tänder oxå, det kan ju vara en anledning till att det tar lång tid för honom att äta.

ja det blir väl 17-18 liter när det är blandat med vatten och har svällt klart. och det är båda lättsmält och lättuggat.

betfor kan du ju också ge en hel del av, dock bäst att hälla av sockervattnet. men det innehåller mest energi, inte protein.

Men en häst som tunnar av kan behöva ganska mkt energi oxå, det räcker i regel inte bara med proteiner.

Min häst magrade av och tappade alla muskler efter en skada. Vet gav mig rådet att ge honom 2 kg lusern, 2 kg Hippo Breed alt Kraft Grov och foderjäst. Sakta men säkert ökade han i vikt och började muskla sig.
Lycka till!

betfor kan du ju också ge en hel del av, dock bäst att hälla av sockervattnet. men det innehåller mest energi, inte protein.

Varför hälla bort vattnet som innehåller energi, när det är energi den behöver? :confused: Energi som inte används upp omvandlas till fett på hästen, oavsett om energin kommer från kolhydrater, protein eller fett.

Betfor ca 70 smrp.

Tack!

Jag ger honom lusern nu är uppe fyra kg om dagen problemet är att han inte vill äta det något vidare. :( Han verkar inte tycka att det är så gott.

Allt annat sätter han i sig med god aptit!

Varför hälla bort vattnet som innehåller energi, när det är energi den behöver? :confused: Energi som inte används upp omvandlas till fett på hästen, oavsett om energin kommer från kolhydrater, protein eller fett.

Så då kan en häst eg inte få för mkt energi, eller? Jag vill gärna ge min havre för att bli rundare över ryggen. Ger oxå betfor, groov 90 samt lucern.
Vad skadar mest, för mkt protein eller för mkt energi? Hur märker jag om den får för mkt av det ena eller det andra? Har ingen analys nu på betet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 397
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 354
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 909
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V