Bukefalos 28 år!

Magproblem

klasselover

Trådstartare
Halloj! Varnar för långt inlägg :)
Tänkte höra om någon har liknande problem.
Har en katthona på 7 månader, köpte henne när hon var 4 månader. Bondkatt.

Nåja, hon har troligen inte fått det bästa fodret då hon är uppfödd på gård bland ca 30 andra kattungar, så det är billigast som gäller. När hon kom till mig fick hon fri tillgång på kattungefoder och efter några veckor gick jag över till BARF vilket hon enbart fått sen dess och hon älskar det!

Hon fes något otroligt när hon åt torrfoder, men efter hälsokontroll hos veterinären, avmaskning, vaccination och annat nödvändigt, så tänkte jag att det skulle bli bättre. Jodå, det blev det, i samband med att hon fick BARF.

För ett par veckor sen började hon spy under natten (kvällsmaten). Morgonmaten fick hon upp lika fort som den kom ner. Då avvaktade jag och lät henne bara få vatten. Dagen därpå provade jag med en liten bit igen, spydde igen inom 2 min. Gick över till torrfoder och det gick bra. Gissar dock på att hon fått i sig något olämpligt (hon äter allt, då menar jag ALLT, troligen sen hon var liten, ät när det finns för det tar snart slut!) och att det var det som orsakade det.

Nu äter hon torrfoder plus BARF för att vänja henne igen och äter som en häst! Käkar upp sina 1-1,5dl torrfoder på morgonen plus köttbiten och likadant kvällstid. Hon är dock fin i hull. Mask? Har avmaskat henne igen ifall att. Förr räckte morgonmaten hela dagen.

Åter till fisarna :D Hon går runt som en vandrande gasläcka nu när hon äter torrfoder, och slutar så fort hon går på BARF!

Tankar och idéer, vad ska jag göra? Ifall hon nu börjar spy av BARF igen, vilket jag inte tror, men om! Så måste jag ju ge torrfoder vilket hon inte verkar tåla?
 
Sv: Magproblem

Men...det finns ju fler alternativ än bara torrfoder och BARF. Eller? Min katt är superduperkräsen och äter inte de "fina och nyttiga" matsorterna från veterinären eller ens torrfoder av någon sort. Han äter bara burkmat. (tyvärr för min del) Han äter inte fisk, inte rå köttfärs, inte rått kött osv. Han smakar lite, men sen vill han inte ha mer. Så prova med burkmat i kombination med torrfoder. Kan det vara nåt? Hoppas det ordnar sig med avgaserna :p
 
Sv: Magproblem

Vore det mask borde inte foderbytet ha påverkat.

Jag tycker att du ska försöka fasa in BARF och se vad som händer. Funkar det så kräktes hon antagligen pga något konstigt hon ätit. Funkar det inte kan man analysera närmare vad problemet kan tänkas vara.

En gång är ingen gång, fler gånger en vana.;)
 
Sv: Magproblem

Det är likadant med blötmat, missade att skriva det :) BARF är det enda hon inte fiser på.

Sol: Jo, mask tänkte jag mer på att hon numera efter kräks-dagarna äter dubbla mängden mot vad hon gjort innan!

Nackdelen med torrfoder är ju att det är så mycket "onödigt" i som katten inte tar upp, så det är väl det som kommer ut i gasform ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 390
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: Lyan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp