Magproblem?

YorkWann

Trådstartare
Har hört att ett tecken på "magproblem" är att de "vattnar" höet när de äter det? Kan det stämma?
 
Kan stämma mycket bra. En av mina blötte höt bara när hon var dålig i magen. Dock har jag haft en annan häst som blötte höt om det var minsta tendens till att damma, han var känslig för hökvaliteten och "fixade själv" om han tyckte att det inte dög!!
 
Var rädd för det. Min häst gör det, och det är mkt bra hökvalitet. Han har även börjat blöda ur näsborrana till och från. Vet. har varit ute flera gånger just pga det, men svårt att säga exakt var det kan vara. Hon trodde först på överansträngning, då han bara blödde efter ridning, men nu har han haft boxvila i 4 dagar, och blött mer än vanligt, så hon kommer på tisdag igen. Tilläggas ska väl att han inte är någon unghäst precis och varit rejält vanvårdad större delen av sitt liv. Kan ju vara något gammalt som sitter i.... :(
 
Det vetrinärerna på SLU säger är no problems, vissa hästar har en större salivkörtel än andra och behöver inte blöta hö. Men de hästar som har en sämre salivavsöndring brukar vilja blöta hö lite grann, det behöver alltså inte betyda att det är något fel.
 
Hoppas jag med, det är mycket med honom nu... :(

Boj; Jag hoppas du har rätt. Det är väldigt mycket vatten han tar nämligen, det är därför jag blev lite bekymrad. Inför varje tugga, så kör ahn ned hela mulen i vattenhon och liksom äter ur den...
 
Ja vet du, jag känner en pålle som är närmare 20 år och har ätit sitt hö på det viset i de närmaste 15 åren. Han lever fortfarande, och utan problem med magen. :bump:

Vi hade i stallet en häst som fick foderstrupsförstoppning, vetrinären rekommenderade ägaren att blöta upp höet. Sen sa han, "om inte hästen själv blöter sitt hö vill säga". Den ägaren trodde också att det fanns problem i magen när hästarna blötte sitt foder, men så är det alltså inte.
 
Jag har en pålla som vattnar sitt hö om jag lägger höt brevid vattenhinken, men får hon höt i andra hörnet så vattnar hon inte. Frågan är då om hon har problem med magen när hon får höt nära vattnet o inga problem om det är ett par meter till vattnet? De finns dom som anser att min häst har problem med magen pga detta beteende men det är en lugn o harmonisk häst, stressar inte upp sig i första taget o magen är i övrigt ok. :confused: :confused:
 
Hej!
Samtliga 3 hästar i mitt stall blöter sitt hö. Dom lägger en del av det i vattenhinkarna och äter upp det. Så jag hoppas innerligen att det inte beror på att dom har magproblem.

Jag har min egna teori om det, just för mina hästar i alla fall.
Alla fick tidigare hösilage, 2 av dom under många år en endast ett par år. Men sedan vi köpte eget ställe så är hö det som finns på matsedeln. Så jag tror att det kan ha något med saken att göra!
 
Jag har en pålla som vattnar sitt hö om jag lägger höt brevid vattenhinken, men får hon höt i andra hörnet så vattnar hon inte. Frågan är då om hon har problem med magen när hon får höt nära vattnet o inga problem om det är ett par meter till vattnet?

Ja vad tror du själv, kanske blir hon mer stressad av att trängas med vattenhinken och därför måste blöta sitt hö. ;)

Hästar är precis som vi männsikor, ganska bekväma om man får säga så. :angel:
 
Jag är då en som tror att hästar gör saker för en anledning.. och den anledningen har jag svårt att tro skulle vara "för att det är gott". :crazy:
 
Jag HOPPAS att det bara är för att han tycker det är godare :crazy: Men hjärta och hjärna kan ju tro olika saker också. :smirk:
 
För ett par år sedan läste jag en undersökning om magsårshästar. 100 % av de undersökta hästarna med konstaterade magproblem blötte sitt hö.

Däremed inte sagt att 100 % av hästar som blöter hö har magproblem. Har däremot aldrig träffat på någon höblötare som inte haft magproblem (inklusive min egen).
 
Hr jag aldrig hört förut. Rätt intressant. Har sjävl ett sto som gör det och har alltid gjort det så länge jag har haft henne i alla fall (över 5 år nu). Dock gör hon det inte våldsamt utan slänger på lite vatten och äter sen.

Jag tycker mest att det verkar som att hon tycker att det är gott. Har i alla fall aldrig märkt av att hon skulle ha problem med magen.
Dessutom har hon alltid en massa orginella saker för sig. :D
 
Intressant att äntligen få veta varför en av våra hästar altid tar en munfull hö i munnen och sedan stoppar ned det i vattenhinken och slafsar i sej det där.Har alltid undrat.
 
Min häst har haft stora problem med sin mage. Får lätt diarréer av lindrig art (alltså inte bara vätska utan lösare, gulare bajs än vad som är normalt). Han är dessutom höblötare - ibland. När han var som värst i magen totalvägrade han äta sitt hö (fick då hösilage av god kvalitet - men det fungerade inte för hans mage), när han sedan vart bättre så åt han det, men blötte det.

Bytte sålunda till torrhö istället, vilket fungerar bra till honom. Dock blöter han det om han har "möjlighet" (dvs om han får höt precis bredvid hinken eller vattenkoppen). Får han dock hö i hönät blöter han inte.

Numer tror jag det mest beror på att det är roligt och gott att slabba i vattnet, eftersom han lägger sina morötter i vattenhinken också, liksom lindor och liknande som han lyckats pilla in i boxen genom gallret. :mad: Skrutthäst. *suckar djupt*

En fördel med höblötarperioderna är att han får i sig mycket mer vatten än i vanliga fall - han kan vara lite kinkig med att dricka ibland, även om han vanligtvis dricker mer än de flesta andra hästarna i stallet. :) Man får vara glad åt det lilla. :crazy:
 
Jag var på en föreläsning om vallfoder till häst. Föreläsare var en tjej från Ultuna som alltså forskat mycket kring vad och hur hästen äter vallfoder. En av undersökningarna som hon gjorde visade att hästarna "alltid" väljer ett blötare hö/hösilage om de får välja. Oavsett om det var av bättre eller sämre hygienisk kvalitet(mögel osv). Det är ju ganska naturligt att hästen vill ha sitt vallfoder så blött som möjligt, gräs innehåller ju en hel del vatten, och det är ju deras naturliga föda... Dessutom slipper de då dricka så mycket fritt vatten, eftersom de får i sig en större del via fodret. Hon nämnde inget om att hästar skulle ha magproblem, för att de väljer blötare hö...
 

Liknande trådar

Hästvård Har någon använt gastrocare till sin häst
Svar
0
· Visningar
123
Senast: linetta
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Celinehenn
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 615
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp