Måla eller tapetsera?

Petronella

Trådstartare
Hej.
Vi håller på och totalrenoverat vårat lilla minihus, gammalt sådant från 30talet. Har slagit ut lite väggar och haft oss (inte bärande), all el är omslagen, allt är utrivet ur köket o badrummet och nya vattenledningar är dragna, på nedervåningen har vi lagt golvvärme. Nytt innertak är satt och i somras last yttertak om o huset målades utvändigt, betong/stenhus med "knöligt" utssende. En del av de gamla ladugården är numera omgjord till husdel o där ska de in ett nytt badrum så småningom och förråd och hall, bara hallen som ska vara klar vid inflytt.

De finns en miljon grejer och göra om just nu målas de en hel del på väggar (allt är spacklat o donat). Allt snickeri runt fönster och dörrar är vitt, dörrarna är mörkbruna o vi har tagit fram gamla golvet som. Ska putsas o bli oljat mörkt.
Och till frågan vi var först inne på att låta allt vitt men rädd att de kommer bli för skarpa kontraster mot de mörka, fundera på tapetsering, något vi aldrig gjort själv tidigare så vet inte hur mycket svårare de är än o måla?

Har ni några bra tips o idéer? Kan väl även säga att de ska vara i inflyttat o klart i mitten av april så det är många avvägningar om va dom vi kan göra snabbast (o bäst) med enda helst själva

So shot med alla era bästa tips och råd!
 
:p
Hej.
Vi håller på och totalrenoverat vårat lilla minihus, gammalt sådant från 30talet. Har slagit ut lite väggar och haft oss (inte bärande), all el är omslagen, allt är utrivet ur köket o badrummet och nya vattenledningar är dragna, på nedervåningen har vi lagt golvvärme. Nytt innertak är satt och i somras last yttertak om o huset målades utvändigt, betong/stenhus med "knöligt" utssende. En del av de gamla ladugården är numera omgjord till husdel o där ska de in ett nytt badrum så småningom och förråd och hall, bara hallen som ska vara klar vid inflytt.

De finns en miljon grejer och göra om just nu målas de en hel del på väggar (allt är spacklat o donat). Allt snickeri runt fönster och dörrar är vitt, dörrarna är mörkbruna o vi har tagit fram gamla golvet som. Ska putsas o bli oljat mörkt.
Och till frågan vi var först inne på att låta allt vitt men rädd att de kommer bli för skarpa kontraster mot de mörka, fundera på tapetsering, något vi aldrig gjort själv tidigare så vet inte hur mycket svårare de är än o måla?

Har ni några bra tips o idéer? Kan väl även säga att de ska vara i inflyttat o klart i mitten av april så det är många avvägningar om va dom vi kan göra snabbast (o bäst) med enda helst själva

So shot med alla era bästa tips och råd!
Kul projekt! :)

Jag skulle målat först och känt efter lite vilken färg som passar just i det rummet.
Man behöver ju inte måla vitt. ;) Det finns ju andra färger också.
Spontant säger jag en lindblomsgrön färg eller varmgrå om man vill vara lite försiktig. Passar bra till mörkt trägolv.

Vilken färg som passar beror på vilket ljus som finns i rummet.
Ett rum i norrläge tar upp färgen helt annorlunda jämfört med ett rum i söderläge.
Jag har målat ett rum som är i söderläge i en grön färg och det passar väldigt bra.
Vi hade tidigare vitt, men det blev för ljust eftersom rummet var så soligt.
Rummet känns mycket mer harmoniskt och väggarna tar upp ljuset väldigt bra.

Överhuvudtaget har vi mycket färger på väggarna i huset. Och jag är inte försiktig. :p
Det funkar om man har någorlunda koll på färglära och det får dessutom alldeles utmärkt att ha färg på både väggar och textilier.
Och det går även att blanda fler färger än två. Ju mer man har desto mindre viktigt är det att det passar exakt.

Har man målade väggar kan man också kosta på sig mer mönstrade textilier.
Vi har gardiner på dubbla skenor.
Innersta är ett transparant tyg som man drar för vid solljus och nästa gardin är huvudgardin, så att säga.
Ett snyggt överkast, klädd sänggavel, många kuddar är också fint.

Vi har också mörka golv i hela huset.
Fördelen med det är ju att man kan välja fler färger utan att det skär sig.
Gult, beige, rosa är ju alldeles gräsligt fult till vanlig ekparkett. :wtf:

Det är också väldigt snyggt med klassiska persiska mattor på ett mörkt golv. :love:
Välj större mattor än man tror man vill ha. För små mattor ger ett ängsligt uttryck.

Sen skulle jag tapetserat senare om jag vill ha det mer klätt och ombonat.
När man tapetserar så bestämmer man ju lite vilken stil man vill ha på rummet och det är jobbigare att tapetsera om jämfört med att måla om.

Att tapetsera tycker inte jag är särskilt svårt och dom flesta tapeter idag är enkla så tillvida att man rollar klistret direkt på väggen och sätter upp tapeten direkt.
Ett tapetlod räcker gott om man vill vara säker på att det blir rakt.
En bra tapetborste är också bra att ha.
 
Hej.
Vi håller på och totalrenoverat vårat lilla minihus, gammalt sådant från 30talet. Har slagit ut lite väggar och haft oss (inte bärande), all el är omslagen, allt är utrivet ur köket o badrummet och nya vattenledningar är dragna, på nedervåningen har vi lagt golvvärme. Nytt innertak är satt och i somras last yttertak om o huset målades utvändigt, betong/stenhus med "knöligt" utssende. En del av de gamla ladugården är numera omgjord till husdel o där ska de in ett nytt badrum så småningom och förråd och hall, bara hallen som ska vara klar vid inflytt.

De finns en miljon grejer och göra om just nu målas de en hel del på väggar (allt är spacklat o donat). Allt snickeri runt fönster och dörrar är vitt, dörrarna är mörkbruna o vi har tagit fram gamla golvet som. Ska putsas o bli oljat mörkt.
Och till frågan vi var först inne på att låta allt vitt men rädd att de kommer bli för skarpa kontraster mot de mörka, fundera på tapetsering, något vi aldrig gjort själv tidigare så vet inte hur mycket svårare de är än o måla?

Har ni några bra tips o idéer? Kan väl även säga att de ska vara i inflyttat o klart i mitten av april så det är många avvägningar om va dom vi kan göra snabbast (o bäst) med enda helst själva

So shot med alla era bästa tips och råd!

Jag skulle nog börja med att måla och sedan är ju tapetsering möjlig om man inte känner att det stämmer. Tapetsering är inte så svårt men man måste vara noggrann, speciellt om det är mönsterpassning. Jag hade hållit mig till en bruten vit färg till att börja med, jag hade nog varit mer rädd över att det skulle bli för mörkt än att kontrasterna blivit för stora. Fördelen med att måla är ju att det går så väldigt fort att byta nyans!
 

Liknande trådar

Hemmet Nu är jag ute i god tid, men men! Nästa år skall lägenheten säljas, vill så klart få ut så mycket som möjligt för den och undrar lite...
2
Svar
20
· Visningar
5 143
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 333
Senast: cherie
·
Hemmet Jag har ju ett helt hus att måla/tapetsera, och jag behöver ofta mogna in i sådana beslut. Så jag vill gärna ha era erfarenheter vad...
2 3
Svar
47
· Visningar
13 767
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp