Målarfärg - vilken sort?

-Catherine-

Trådstartare
Nu börjar mitt stall bli klart och frågan om målning har blivit aktuell. Stallet är ett litet stall av "utebox-typ" med två isolerade boxar. Väggarna är klädd med plywood och mellanväggen är staplad 5" plank. Syllen består av 22mm spontat virke, 40cm upp från marknivå.

Jag vill måla i relativt ljusa färger för att det inte skall kännas mindre än vad det är. Tanken är att ha det tvåfärgat, nedre delen som det är mer påfrestning på i en mörkare nyans och den övre i en ljusare.
Funderar lite på mellangrått/vitt, mellangrönt/vitt eller nougat/vit.
Fasaden på stallet blir faluröd med vita knutar/vindskivor och dörrarna blir svartbruna.

Så till trådens grundfråga:

Vad för sorts färg använder ni som målar i stallet? Oljefärg? Linoljefärg, äggtempera? eller ren vattenbaserad färg? Slamfärg, kalk eller ngn egen blandning?

Jag tänker mig att eftersom hästarna har en benägenhet att gnaga inne så känns då den oljebaserade färgen inte riktigt så nyttig. Linojefärgen och äggtemperan innerhåller ju inga lösningsmedel, men hur pass nyttig är linoljan?
Slamfärgen är ju enkel att pyssla med, men min erfarenhet är att den lätt "färgar av sig", inte så trevligt kanske...och kalk, det blir väl lite samma som slamfärg..eller? :confused:

Det är faschinerande hur krånglig en sådan enkel sak som målning kan bli bara för att det handlar om ett stall :p:d

Hjälp mig, kom med tips & råd!
 
Sv: Målarfärg - vilken sort?

jag har i mitt stall använt en vattenbaserad utomhusfärg. Det sägs att hästarna är mindre benägna att äta på den, dock har jag en riktig gnagare som äter lite ändå.

Den har även hållit väldigt bra. Har använt stallet i 4år nu och det ser fortarande fint ut. Varje sommar skurar jag stallet med rotborste o såpa och skiten lossnar bra även på mina ljusgråa väggar.

färgen jag använde heter Vinha, vet dock inte om den finns i sverige då jag bor i finland.

Lycka till med stallet!!
 
Sv: Målarfärg - vilken sort?

Vill också veta vad man ska använda för färg! Tanken är att hela stallet invändigt ska bli vitt. Vill använda färg som sitter länge, tål att tvättas och som inte är giftig...
 
Sv: Målarfärg - vilken sort?

Föredrar själv vattenbaserad färg, vilken typ beroende på vad det är jag målar. Trädetaljer invändigt skulle jag välja en vattenburen oljetäckfärg, den behöver ej grundas, är riktigt slitstark och kulörbeständig. Ex. är Cuprinol Fasadfärg.

Utvändigt skulle jag dra mig för att använda en slamfärg, visst, den är billig och praktisk, men den är ej övermålningsbar med andra färgtyper. Jag skulle även här välja en vattenburen oljetäckfärg, eller en akrylatfärg, och få den bruten i faluröd. Då har du en ca 2-3 gånger längre tid innan du behöver måla om igen, och den är mer miljövänlig... Lycka till!
 
Sv: Målarfärg - vilken sort?

Jag som jobbar i färgaffär använder vattenbaserad utefärg i mitt stall.

Linoljefärger "står öppna" längre, alltså tar längre tid att torka och det är i allmänhet bara jobbigt :angel:

Nu kan jag bara Nordsjös produkter och vet inte vad du har närmast till men PMa mig så hjälper jag dig gärna ta fram ett ca pris !
 
Sv: Målarfärg - vilken sort?

Faluröd är billigt och BRA kvalitet, visst man kan inte måla över, men faluröd finns ju i många nyanser numer och inte bara rött...håller länge!


Mitt stall är målat med akrylat utomhusfärg, vattenbaserad. För att stänga ute all fukt och för att få en tålig yta.
 

Liknande trådar

H
Hästmänniskan Att blanda sand i målarfärgen, hjälper det? Har hört att hästarna inte gärna gnager på träet i boxarna då. Har någon erfarenhet av...
Svar
7
· Visningar
3 102
Senast: tinaiva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp