Bukefalos 28 år!

Sand i målarfärg mot "Bävrar"

H

Helan

Att blanda sand i målarfärgen, hjälper det?
Har hört att hästarna inte gärna gnager på träet i boxarna då.
Har någon erfarenhet av detta? Vilken typ av sand i så fall?
Och vilken färg är bäst? Uteakrylat, slamfärg, kalkat?
Ska just måla nytt ohyvlat trä som inte är behandlat tidigare. Vill ha vitt och ljusgrått i stallet.
Kul om någon kan svara:bow:
 
Sv: Sand i målarfärg mot "Bävrar"

Vi har provat lite efter att pållarna gnagit på sina nya fina boxar:mad:
En av tjejerna hade lite sån här sand som man häller i färg för att få struktur. Så hon blandade lite färg med det och målade över.
Kan dock inte säga med säkerhet om det funkar eftersom vi inte haft hästarna inne så mycket.
Vi har använt oljebaserad utomhusfärg.
Vore ju verkligen praktiskt om det funkade, blir mycket plåtskoning annars:(
 
Sv: Sand i målarfärg mot "Bävrar"

När jag byggde nytt stall så beställde jag linoljefärg till boxarna från samma ställe som stallvirket. Fick med en spann grus att blanda i färgen just för att förhindra gnag. Jag tyckte dock det var lite joxigt att få gruset att blanda sig som det skulle med färgen, så jag målade bara ett liten bit med färg/grusblandningen. Och just där har jag faktiskt inte hittat något gnag .... Har senare använt färg/grusblanding till att måla över gamla gnagskador och det funkar relativt bra (lite måste man ju smaka ....)
 
Sv: Sand i målarfärg mot "Bävrar"

När jag byggde nytt stall så beställde jag linoljefärg till boxarna från samma ställe som stallvirket. Fick med en spann grus att blanda i färgen just för att förhindra gnag. Jag tyckte dock det var lite joxigt att få gruset att blanda sig som det skulle med färgen, så jag målade bara ett liten bit med färg/grusblandningen. Och just där har jag faktiskt inte hittat något gnag .... Har senare använt färg/grusblanding till att måla över gamla gnagskador och det funkar relativt bra (lite måste man ju smaka ....)

Grus är sånt man har på gårdsplanen häromkring. Vet att det kallas olika beroende på var man bor. Är det inte mer sand-storlek du har blandat i din färg. Hur stora är kornen?
Tänkte måla bärande stolpar och överkant på boxväggar mm. Mitt på väggen gnager dom inte (än iaf).
 
Sv: Sand i målarfärg mot "Bävrar"

Sand för mig är den vita sandstranden på Falsterbonäset :D

Det jag blandade i kan nog kallas för finkornigt grus - alltså den typ av grus som man kan singla mellan fingrarna (om du förstår). Den kom från Småland, den småländske stalltillverkaren kallade det också grus.
 
Sv: Sand i målarfärg mot "Bävrar"

Nu har hästarna flyttat in och den ena hade formligen flisat en av brädorna som inte var målad redan första natten. Däremot har ingen av dem ens petat på de stolpar som jag målade med sandblandad färg.
Åkte till sandstranden (fin småkorning sand) och tog med en hink (kanske man inte får men men). Blandade ca 50% färg och 50% sand till en halvtjock gröt. Tog mer tid att torka men verkar funka. Stolparna ser ut som om de är av putsad cement. Ganska snyggt faktiskt:-)
Rekomenderas varmt!
 
Sv: Sand i målarfärg mot "Bävrar"

Du får gärna berätta mer om ca en månad så vi vet hur de funkat då :) (om de fortfarande räckte med sand i målarfärgen :))
 
Sv: Sand i målarfärg mot "Bävrar"

Nu har dom varit installade ett tag och min förskräckliga häst har gnagt en hel del på det som ej var sandmålat. Men den biten är helt orörd. Eller, man ser att han varit där o försökt.
Murbruk kan nog vara ett altnativ. Hade spillt lite på en bräda och där är det inte heller gnagt.
Ska testa att blanda lite sånt i färgen, det borde ju sitta kvar bra i alla fall.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 663
Senast: Ajda
·
Anläggning Det verkar vara RIKTIGT gamla väggar i mitt nya stall. Jag vill väldigt gärna behålla en gammal stil i stallet, och undrar hur man bäst...
Svar
12
· Visningar
2 328
Senast: bettysmatte
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 439
Gnägg Förhoppningsvis blir det nybygge av stall här hemma nu i sommar. Det vi vill ha är ett betongstall. Nu får vi ju den lyxen att kunna...
Svar
5
· Visningar
1 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp