Man gick konstigt, greps

MJLee

Trådstartare
Polisen i Örebro har anmälts till Justitieombudsmannen (JO) efter ett gripande.

Mannen stoppades med motiveringen att han "promenerade på ett visst sätt", framgår det i anmälan som har kommit in till JO, rapporterar Nyhetsbyrån Siren.

"Alltihopa kändes så overkligt och konstigt. Händer detta på riktigt?", skriver mannen i sin anmälan.

I den skriver mannen att han var på väg till kyrkan i närheten där han är engagerad.

Istället fick han försvara sig mot knarkmisstankar i ett förhör. Han har tidigare pratat med en lokaltidning om händelsen.

Polisen i Örebro har tidigare uttalat sig i tidningen Nerikes Allehanda där de kallar det för "olyckligt för den drabbade" samt att polisen ibland tar fel person.

Men här har poliserna förstås sett något som gjort att de har blivit misstänksamma: Det kan vara en konstig gång, att någon pratar konstigt eller vad som helst, har Mats Öhman, presstalesperson hos polisen i region Bergslagen tidigare sagt till NA.

Herregud, vilket land är det vi bor i? Och inte ens en ursäkt fick han, utan det var "olyckligt för den drabbade men att polisen ibland tar fel person." Ibland ser polisen någon som går konstigt, pratar konstigt eller vad som helst.

Befäl och poliserna ska upp till ansvarsnämnden. Och det första är att mannen ska få en riktig ursäkt inte ett lamt rättfärdigande försvar för en uppenbarligen rättsvidrig handling. Hur mycket slår vi vad om att det inte var en längskids-svensk? Varje sån här händelse skapar mer misstankar och avståndstagande för rättsvårdande myndigheter i Sverige. De som har ansvar för att lösa brottslighet, ffa grov gängbrottslighet. Och sedan går polisen ut och klagar på att ingen har förtroende för dem och att de behöver att vittnen stiger fram och litar på dem.

Jag skulle aldrig vilja ha i närheten av USA:s rättssystem, men just nu är jag av åsikten att mannen borde få ett rejält skadestånd.
 
Herregud, vilket land är det vi bor i? Och inte ens en ursäkt fick han, utan det var "olyckligt för den drabbade men att polisen ibland tar fel person." Ibland ser polisen någon som går konstigt, pratar konstigt eller vad som helst.

Befäl och poliserna ska upp till ansvarsnämnden. Och det första är att mannen ska få en riktig ursäkt inte ett lamt rättfärdigande försvar för en uppenbarligen rättsvidrig handling. Hur mycket slår vi vad om att det inte var en längskids-svensk? Varje sån här händelse skapar mer misstankar och avståndstagande för rättsvårdande myndigheter i Sverige. De som har ansvar för att lösa brottslighet, ffa grov gängbrottslighet. Och sedan går polisen ut och klagar på att ingen har förtroende för dem och att de behöver att vittnen stiger fram och litar på dem.

Jag skulle aldrig vilja ha i närheten av USA:s rättssystem, men just nu är jag av åsikten att mannen borde få ett rejält skadestånd.
Det har varit liknande grejer i länet... så jag tror att örebro län börjar bli mer och mer amerikaniserad polisstat, tyvärr.
 
Kompisens storebror har blivit upplockad och hemkörd av polisen flera gånger för dom har trott att han var packad. Han haltar och stammar dessutom. Deras pappa har läste lusen av polisen när dom kom hem med honom.
Jag har haft vänner, som blivit drabbade av samma sak... samt att de blivit utkastade från pubar och restauranger enligt devisen "det ska nog inte vara mer där"... och de knappt kommit innanför dörren, efter en dag på jobbet. :(
 
Herregud, vilket land är det vi bor i? Och inte ens en ursäkt fick han, utan det var "olyckligt för den drabbade men att polisen ibland tar fel person." Ibland ser polisen någon som går konstigt, pratar konstigt eller vad som helst.

Befäl och poliserna ska upp till ansvarsnämnden. Och det första är att mannen ska få en riktig ursäkt inte ett lamt rättfärdigande försvar för en uppenbarligen rättsvidrig handling. Hur mycket slår vi vad om att det inte var en längskids-svensk? Varje sån här händelse skapar mer misstankar och avståndstagande för rättsvårdande myndigheter i Sverige. De som har ansvar för att lösa brottslighet, ffa grov gängbrottslighet. Och sedan går polisen ut och klagar på att ingen har förtroende för dem och att de behöver att vittnen stiger fram och litar på dem.

Jag skulle aldrig vilja ha i närheten av USA:s rättssystem, men just nu är jag av åsikten att mannen borde få ett rejält skadestånd.
Man går ju på magkänsla i Örebro:
https://www.instagram.com/p/Clv6gIDIO3i/

I andra län tvingar man barn att klä av sig nakna istället:
https://www.instagram.com/p/ClysaewIje7/
https://www.instagram.com/p/Cl4LFpyIkS-/

och i min stad slår man in folk i polisbilar utan anledning:
https://www.instagram.com/p/CkgemT7IeaS/

Förr hade jag stort förtroende för polisen men ska ärligt säga att det utarmas mer och mer.
 
Ja mitt också. Och utan förtroende för polisen så raseras en stor del av vårt demokratiska samhälle. Sverige har alltid varit känd för vårt höga förtroende för myndigheter och samhällsstrukturer. Försvinner det, då är en stor del av svensk demokrati och öppenhet borta.
 
Inte konstigt när man sänkte kraven rejält för att bli antagen på Polishögskolan för att inte tillräckligt många sökte.

Väldigt många inom polisen var emot det men politikerna hade ju lovat fler poliser. Nu ser vi att fel människor har antagits, precis som poliser med de hårdare antagningskraven förutspådde.
 
Inte konstigt när man sänkte kraven rejält för att bli antagen på Polishögskolan för att inte tillräckligt många sökte.

Väldigt många inom polisen var emot det men politikerna hade ju lovat fler poliser. Nu ser vi att fel människor har antagits, precis som poliser med de hårdare antagningskraven förutspådde.
Varför lovade politikerna mer poliser - jo, för att du och jag och många med oss KRÄVDE det och skrek hur dåliga regeringen var när de inte lyssnade. När sen politiker lyssnar, då är det också fel. Jag är glad att jag är inte är heltidspolitiker.
 
Varför lovade politikerna mer poliser - jo, för att du och jag och många med oss KRÄVDE det och skrek hur dåliga regeringen var när de inte lyssnade. När sen politiker lyssnar, då är det också fel. Jag är glad att jag är inte är heltidspolitiker.
Och jag är glad jag inte bor i Sverige sedan länge.
Hur kan sänkta krav vara vägen? Höj lönerna så söker folk.
 
Och jag är glad jag inte bor i Sverige sedan länge.
Hur kan sänkta krav vara vägen? Höj lönerna så söker folk.,
Man behöver inte ens vara bosatt i Sverige, för att gnälla över hur dåligt Sverige är.... Titta bara på alla etnskt svenska skatteflyktingar i Asien. :) Som sitter och gapar dagligen på svenska forum... och sociala medier om dålig regeringspolitik, valfusk, alla nysvenskar, med gängkriminalitet, bilbränningar och deras fuskande. Men nu tappar vi tråden.
 
Nu har jag ju inte varit hem till Sverige på många år heller, men där och då liksom här och nu har jag alltid haft stort förtroende för och blivit väl behandlad av polisen. Oavsett om jag gjort något fel eller bett om hjälp.
Det är alltid så himla jobbigt att läsa om situationer där det inte funkat eller makt missbrukats, både för den som drabbats men också för att det gör jobbet ännu svårare och mer otacksamt för majoriteten poliser som verkligen bryr sig.
 
Nu har jag ju inte varit hem till Sverige på många år heller, men där och då liksom här och nu har jag alltid haft stort förtroende för och blivit väl behandlad av polisen. Oavsett om jag gjort något fel eller bett om hjälp.
Det är alltid så himla jobbigt att läsa om situationer där det inte funkat eller makt missbrukats, både för den som drabbats men också för att det gör jobbet ännu svårare och mer otacksamt för majoriteten poliser som verkligen bryr sig.
Idioter finns överallt. Jag har stort förtroende för polisen i övrigt. Men ibland undrar man ju hur vissa ens kom in på utbildningen
 
Ja, det var därför jag skrev att det är du, jag och alla andra svenska medborgare som bett politikerna om fler poliser. :heart
Men inte med sänkta krav. Hellre kvalitet än kvantitet. Fler ja, men genom att göra jobbet attraktivt för bra folk.

Jag tjänade som civilanställd mer än en polis nyutexad med högskoleutbildning. Då är ju något helt fel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp