Man sköt häst under vildsvinsjakt

Man sköt häst under vildsvinsjakt Mannen som under en jaktkväll i Östernärke sköt en häst istället för ett vildsvin har nu fått sin dom. Örebro tingsrätt dömer honom till 100 dagsböter, totalt 19 000 kronor, för brott mot jaktlagen och anser att han varit grovt oaktsam. Han ska också betala ...

Källa / Läs mer:
http://na.se/nyheter/orebro/1.1649572-man-skot-hast-under-vildsvinsjakt
 
Sv: Man sköt häst under vildsvinsjakt

Har jag fattat rätt, om någon råkar skjuta min häst, döms för jaktbrott, får jag 19 000:-?!
Sen då, betalar försäkringsbolaget ut vad hästen är värd? Vem bedömmer det?
 
Sv: Man sköt häst under vildsvinsjakt

Har jag fattat rätt, om någon råkar skjuta min häst, döms för jaktbrott, får jag 19 000:-?!
Sen då, betalar försäkringsbolaget ut vad hästen är värd? Vem bedömmer det?
Nej, de 19 000 kr var dagsböter - och böter betalas till staten, inte till målsägare. Längst ner i artikeln står att gärningsmannen dömts att även betala skadestånd på 16 000 kr till de som drabbats, då får man anta att det handlar om hästägaren.
När det gäller egendomens (hästens) värde så får målsägaren inkomma med ett skadeståndsanspråk, med fördel styrkt av värderingsintyg, kvitton eller liknande. Just en häst kan ju vara värd ungefär hur litet eller hur mycket som helst, sett i kronor och ören. Rätten bedömer om anspråket är relevant och rimligt, och kan döma den åtalade att betala skadeståndet.
 
Senast ändrad:
Sv: Man sköt häst under vildsvinsjakt

Har för mig att den stackars hästen var en f.d travare så den kanske inte var värd så mycket pengar.

Fruktansvärt oavsett, förstå vad galen man skulle bli om det hände ens egen häst :cry:
 
Sv: Man sköt häst under vildsvinsjakt

Skulle också bli helt vansinnig om det varit min häst. Hade haft svårt att inte ge mig på jägaren, eller något "kärt" som tillhörde denna...
 
Sv: Man sköt häst under vildsvinsjakt

Har för mig att den stackars hästen var en f.d travare så den kanske inte var värd så mycket pengar.

Fruktansvärt oavsett, förstå vad galen man skulle bli om det hände ens egen häst :cry:

Om jag minns rätt så har jag för mig att det var en 13-årig tjej som var fodervärd på hästen. Ev skadestånd ska ju inte bara mätas utifrån hästens ev värde, utan också det lidande som tjejen drabbats av.

Tänk er själva... du är ute och klappar på kusen i hagen för att strax efter hitta kusen död. Skjuten av en jägare som inte kan se skillnad på en häst och ett vildsvin...

Finns nog inga pengar i världen som skulle underlätta det traumat...

/Lizzie
 
Sv: Man sköt häst under vildsvinsjakt

Skumt att det är helt okej att råka skjuta ihjäl skidåkare men inte hästar :confused:

(Naturligtvis borde inget av det vara okej.)
 
Sv: Man sköt häst under vildsvinsjakt

Skumt att det är helt okej att råka skjuta ihjäl skidåkare men inte hästar :confused:

(Naturligtvis borde inget av det vara okej.)

Skillnaden var väl den att skidåkaren råkade ut för ett väldigt olyckligt skott, skytten sköt alltså älgen men skottet gick rakt igenom och tog då olyckligtvis skidåkaren också.
En nära sköt en älg i höstas på liknande sätt, i en glänta o älgen stack. Min nära väntade då på eftersöket, gick alltså inte in och de som kom menade på att älgen var skadeskjuten medans skytten var tvärsäker på motsatsen.

Nu låg älgen bara något tiotal meter in och skottet hade gått in mellan 2 revben och ut på andra sidan mellan 2 revben, inga skador fö på älgen och skottet hade alltså kunnat träffa någon på andra sidan om nu någon varit där.

Att inte se skillnad blir ju en annan sak-för några år sedan blev ju en minigris skjuten, tagen för en älg.
 
Sv: Man sköt häst under vildsvinsjakt

*kl*

Usch vilken mardröm.

Min häst är inte värd mycket pengar helt objektivt sett men för mig är han ovärderlig. Hur mycket pengar är rimligt att jag skulle få ut?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den V75-meriterade travtränaren startade en häst som blödde efter ett lopp. Nu döms tränaren för brott mot djurskyddslagen till 30...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En Lidingöbo som förgrep sig sexuellt på en häst i Upplands Väsby får dagsböter. Det är ganska nytt att det är straffbart att utföra...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En man i 30-årsåldern måste betala 4 000 kronor för brott mot djurskyddslagen efter att ha förgripit sig sexuellt på en häst i Upplands...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: Sara75
·
  • Artikel
Hästnyheter Han är doldisen som sköter mångmiljonstjärnan. Möt Hugues Monthulé – Bold Eagles vapendragare. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp