Många omplaceringar.

Eve

Trådstartare
Surfade runt lite på blocket som vanligt, och då slog det mig att det var så många Amstaff för omplacering. 5 annonser bara i Halland!

Om man skriver in "Famljeförhållande" eller enbart "Amstaff" så kommer dessa 5annonser upp, inga andra.

Hur kommer det sig? Andra raser borde väl också kunna "skylla" på familjeförhållande. När alla dessa 5 annonser gör det.
Och söker man på bara"Amstaff" så kommer det inte upp några annonser från uppfödare utan enbart dessa 5 omplaceringar.

Tänker sig inte Amstaff ägare för innan de köper en hund för resten av livet? Eller är det så generellt för alla raser?
Jag vt inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, det vara bara en liten reflektion jag gjorde så här på kvällskvisten. :)

Sv: Många omplaceringar.

Sök på hela Sverige så ska du få se hur många det är då...
Dock är det inte bara amstaffs det är så med, absolut inte!

Det har diskuterats förr här på buke, men tja, de flesta som hamnar ute på annons är:
Små (chihuahua eller papillonstorlek) söta, blandrasvalpar.
Stora blandrasvalpar, som oavsett raskorsning alltid "blir perfekta familjehundar".
6-8 månaders hundar av "jobbigare" ras, ofta hanhundar.
Renraser från uppfödare som inte lever upp till rasklubbens valphänvisningskrav.

Sedan finns det såklart äldre omplaceringar där det faktiskt hänt något som gjort att de inte kan ha kvar hundarna, det finns seriösa uppfödare som annonserar där osv. Men det är inte de som är de vanligaste annonsörerna.

Sökte just på "Familjeförhållande" över Sverige och då blev det 59 annonser. Och då var det inte sånt överskott av Amstaff längre. Det var bara här i Halland de inte verkar gillas längre.

Mest omplaceringar är nog blandraser, och där kan jag tänka mig att man kanske inte alltid tänkt över sitt köp av hund.

Jag tycker att det är så tragiskt med dessa omplaceringar. Jag menar hur kan man få "ändrade familjeförhållande" på 2 -3 Månader?
(visst man kan bli jättesjuk osv, men det är så många hundar som säljs igen när de inte ens är året gammal)

Sök på "allergi" så får du nog fler träffar ;) eller kolla bara lite allmänt på olika annonser över landet, man behöver ju inte skriva in sökord för att söka.

Ja, jag kollar över hela landet, men just nu så snuvade jag in mig på det här med ord. =)

Allergi var faktiskt "bara" 52 annonser. Men det är ändå intressant! =)

Söker man på "tid" (och då får med tidsbrist, "Någon som har mer tid" osv) så får man 454 träffar.

Hittills idag har det kommit ut 163 hundannonser från hela landet. Ungefär så många brukar det komma per dag. Jag tvivlar starkt på att det finns bra hem åt alla de hundar som annonseras.

usch, Jag mår riktigt dåligt bara jag tänker på det!

Det är galet så många hundar det finns egentligen! Och tänk så många där deras ägare inte har "tid" för dom. Och det blir dessutom bara fler och fler!

usch usch !

Så blir det när man är lite väl naiv när man köper hund, går mer efter hjärtat än efter hjärnan och hellre köper av lite oseriösare uppfödare än lyssnar på den seriösa som nekar en att köpa rasen man vill ha... Eller bara är väldigt okunnig, inte vet att man bör söka kunskap och tror på att alla hundar blir vad man gör dem till, oavsett genetiska förutsättningar m.m.

(Är jag bitter? jadå :p)

jag tycker tyvärr man ser det överlag,med alla sorters djur:(

Visst kan det verkligen ske förändringar i ens liv som man inte kunnat förutse som gör att man blir tvungen att göra av sig med sitt djur (lång mening:o),

Men jag tycker överhuvudtaget att dte är för lätt att få avla,äga,köpa djur

jag tycker tyvärr man ser det överlag,med alla sorters djur:(

Visst kan det verkligen ske förändringar i ens liv som man inte kunnat förutse som gör att man blir tvungen att göra av sig med sitt djur (lång mening:o),

Men jag tycker överhuvudtaget att dte är för lätt att få avla,äga,köpa djur

Absolut!
För att få avla så borde man ha nått certifikat, uppfödarna har då ansvaret för att hitta bra djurägare. Och om det sedan skulle komma en allergi eller "ändrade famljeförhållande" så kan uppfödaren ta tillbaka hunden och hitta en ny bra ägare.

Skummast är ändå de annonser på små valpar som säljs av nya ägaren efter 1-2 veckor. För att det är dags att börja jobba igen!

Jag undrar hur man tänker då?

Jag menar hur kan man få "ändrade familjeförhållande" på 2 -3 Månader?

Jag fann en 9 veckors valp en gång som skulle omplaceras pga ändrade familjeförhållanden/tidsbrist :crazy:

Jag tittar inte på blocket så ofta... blir mest ledsen.

Senast ändrad:

Satt också och läste annonser häromdagen.
Känns verkligen jättetråkigt.

Folk som annonserar ut sina hundar som dom haft i flera år för 500 kr :eek: :cry:

Och massvis av blandraser som slumpas bort.
Känns inte som alla ens bryr sig det minsta var dom hamnar :(

En va det iallafall. De andra vettitusan. Man säljer förmodligen inte en renrasig Amstaff för 500 kronor.

Vi har ju nyligen köpt en engelsk staff och när vi började leta efter en passande valp var vi inte riktigt beredda på vad vi gav oss in på.
Det fanns HUR mycket valpar som helst, och då kollade vi bara på SKK-reggade hundar. Det fanns dessutom mycket tvivelaktiga uppfödare som jag undrar om de egentligen borde få vara SKK-reggade.
Med andra ord finns det väldigt mycket framhastade staffar som uppfödarna måste bli av med och det kan ju inte vara en bra ekvation.
Jag misstänker att det är lite likadant med Amstaff.
Och om det finns många SKK-reggade så finns det ju tyvärr väldigt många "blandraser" med jag-vet-inte-vad i bagaget och där uppfödaren i många fall bara vill tjäna pengar och säljer till vem som helst:(

Vi hittade en jättefin valp tillslut som vi är jättenöjda med och han stannar hos oss:)

För övrigt tyckte jag att det fanns väldigt många omplaceringar på blocket för ett tag sedan av min andra ras, New Foundland.
Jag tror det går lite i perioder men som sagt en ras som överproduceras borde ju resultera i många hundar som inte får livslånga trygga hem.

En va det iallafall. De andra vettitusan. Man säljer förmodligen inte en renrasig Amstaff för 500 kronor.

Varför inte? Skulle jag mot förmodan behöva göra mig av med mina hundar så hade jag gärna gett bort dem till rätt ägare. Även om en av dem är renrasig.

Har själv omplacerat renrasig hund (Ja, skk-registrerad) via blocket. Jag hade annons på rasklubbens hemsida också, men där når man inte ut till så många. Man behöver inte sälja till första bästa bara för att man annonserar på blocket.

Varför inte? Skulle jag mot förmodan behöva göra mig av med mina hundar så hade jag gärna gett bort dem till rätt ägare. Även om en av dem är renrasig.

Har själv omplacerat renrasig hund (Ja, skk-registrerad) via blocket. Jag hade annons på rasklubbens hemsida också, men där når man inte ut till så många. Man behöver inte sälja till första bästa bara för att man annonserar på blocket.

Ja, det verkar som att den allmänna synen är att det bara är oseriösa som annonserar sina djur på blocket. Varför? Du når ju betydligt fler intressenter via en stor sajt. Och som du nämner så sållar man ju ibland köpare.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 750
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 605
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 788
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S