Bukefalos 28 år!

Många saker att träna på - hur prioriterar/fokuserar man?

Takire

Trådstartare
Läste kloklippningstråden där @monsteroch någon till tog upp frivillig hantering och kom då att tänka på allt det där som Frej och jag behöver träna på. Nu låter det kanske som att han är världens problemhund, men riktigt så är det inte ;).

I alla fall, vi behöver träna på att kunna lämna upphittade godsaker ute utan bråk, att stå ut med lite noggrannare pälsvård, att Frej ska komma till mig istället för att skälla på misstänkta personer, att kunna torka tassarna utan alla tänder visade eller nafsningar i nattens händer, att man kan nöja sig med att skälla ett par gånger när någon kommer och säkert en massa mer som jag glömt :angel: Ja, för att även tala om det bara roliga, träna nosework och se till att få en konsekvent markering. Att kunna slappna av även när det är många att hålla koll på.

MEN! Det är så mycket. Var börjar man liksom? Jag vill träna på allt på en gång och gärna ha det goda resultatet redan i förrgår så det har en tendens att bli väldigt hattigt. Att träna på allt samma dag funkar inte ur godissynvinkel heller, det blir liksom för mycket sådant då :p.

Jag lyckades inte stöpa min hund i en felfri form när han var valp så det blev ett och annat att fortsätta pyssla med.

Är det NÅGON som vet hur man gör för att träna flera olika saker parallellt utan att det blir hattigt/struligt?
 
Bra fråga. Jag har haft samma panik en hel del under höst och vinter med min valp som nu är 8 mån. Men ja... jag har coolat ner mig lite faktiskt. Dels har jag gått valpkurs, unghundskurs och NW-kurs men det visade sig även att min valp är jordens lättaste hund. Så min panik har nog varit lite i onödan. Med en svårare hund däremot så vetetusan, jag hade nog haft kvar paniken.
Det enda jag känner är svårt är fortfarande att lämna ensam. Men det börjar ge med sig, efter hennes första löp blev hon mkt lugnare överlag och även om hon inte är så nöjd med ensamträningen så är det mkt bättre...
 
Min bästa investering på sista tiden. Utan den vore livet (värre) kaos (än det redan är). :D

27283


Sitter alltså på ytterdörren, utvärderas söndag kväll, ny plan måndag morgon. :up:
 
Du hittade denna tråden trots mitt misslyckande med taggning :D.

Vi har faktiskt både griffeltavla och kritor i lägenheten :o. Används sällan och mest till klotter.
Jag har andra tavlor också, både griffel och whiteboard, men just att ha klistrat upp på ytterdörren gjorde stor skillnad för mig. :up:
 
Jag tränar nog spontant på saker när de dyker upp men har en plan på hur situationen ska tränas på. Om det makes sense?

Och tränar mer på något om det behövs extra. Eller delar upp det om det behövs.
 
Jag tränar nog spontant på saker när de dyker upp men har en plan på hur situationen ska tränas på. Om det makes sense?

Och tränar mer på något om det behövs extra. Eller delar upp det om det behövs.
Så tänker jag med. På nått vis är allt umgänge en pågående träning, så det som behövs för att fungera i vardagen blir tränat i farten i just vardagen.

Om man bara har 1-3 hundar så gillar jag monstermammans idé, med mina nio hade det blivit överväldigande att se allt vi bör göra under en vecka, uppspaltat :eek:
 
Om man bara har 1-3 hundar så gillar jag monstermammans idé, med mina nio hade det blivit överväldigande att se allt vi bör göra under en vecka, uppspaltat :eek:

Det hade i och för sig varit sjukt roligt att se :rofl:. Krävs kanske stor tavla?
 
Jag tränar nog spontant på saker när de dyker upp men har en plan på hur situationen ska tränas på. Om det makes sense?

Och tränar mer på något om det behövs extra. Eller delar upp det om det behövs.

Jag får inte riktigt någon struktur på det när det ska vara spontant :angel:. Det blir liksom inte riktigt riktigt då.

I helgen har jag i alla fall satsat mycket på ofrivillig, jag menar frivillig, hantering. Försöker vänja vid eltandborste med. Det går sådär, kanske mest för att jag vill att det ska funka direkt :p. Så på sätt och vis går det kanske ändå bra ;).
 
Jag får inte riktigt någon struktur på det när det ska vara spontant :angel:. Det blir liksom inte riktigt riktigt då.

I helgen har jag i alla fall satsat mycket på ofrivillig, jag menar frivillig, hantering. Försöker vänja vid eltandborste med. Det går sådär, kanske mest för att jag vill att det ska funka direkt :p. Så på sätt och vis går det kanske ändå bra ;).

Nej jag har inte heller någon direkt struktur på det på så vis :D

Men jag vet inte. När klor behöver klippas så övar jag på det. Ibland om det är riktigt jobbigt med valp eller vuxen hund så kan man ju dela upp det över flera dagar. Pälsvård tränas på när det behöver borstas. Hantering görs automatiskt när vi gosar.

Likadant är det egentligen med hundmötesträning. Jag har med mig leksak och/eller godis och tränar (om det behövs) när vi möter andra hundar. Och när det kommer folk så tränar jag på det.

Jag vet inte, det flyter liksom med I vardagen tycker jag att vi tränar konstant på något vis. Utan att man tänker på det. Stöter vi på något område som hunden har svårt för så går man ju medvetet in för att träna lite extra där eller ge lite extra tid. Men annars strukturerar jag sällan upp sånt där. Det bara flyter med I vardagen sas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp