mankprofil-sadelköp

B

blondi3958

Hur många av er har inte haft möjlighet att prova sadeln innan köp?
Någon som har skickat in en mankprofil och sedan fått hem sadeln och den passade?

Vad har ni för erfarenheter av det?
 
Hej du!

Jag har måttbeställt min sadel genom att göra mankmallar och skicka. Första gången funkade det inte, sadeln kom tillbaka och var för smal i bommen, så nu är den i Frankrike igen för att breddas, så jag har gjort nya profiler och tagit nya kort, så jag tror att denna gången blir det rätt. Det var min fodervärd som gjorde profilerna första gången och jag litar inte på att hon har gjort rätt.

Jag tror på metoden.
 
Men vad tror du om att ett varmblod med normalbom nu, som dock klämmer lite, skulle behöva ha en xvid bom enligt mankprofilen?
Jag har bara gjort profil där bogbladet slutar.
 
Jag rekommenderar att du gör 4 olika profiler, för att sadeln skall passa överallt, inte bara framme vid manken, där alla av någon konstig anledning alltid stannar.

använd kuloledning eller ståltråd. Rita av dem på papper så sadel makren/ sadelutprovaren kan göra egna profiler. Annars så ändras profilerna när man fraktar dem.

Det är inte omöjligt att hon behöver X vid. dEt finns sååå många hästar som har alldeles för trånga sadlar.

Men det är omöjligt att veta. Låt en kunnig männsika få profilerna i sin hand så löser det sig nog

Fota även var du tagit profilerna och skicka med. Och skriv vilken profil som är vilken.

mvh/ Anita
 
Jag har fottat hästen dock ej men profilen på.
Jag blev bedd att göra EN mankprofil, det är bomvidden jag är osäker på annars så vet jag hur en sadel skall sitta om den passar.

Funderar på om jag köper ev xvid bom så lär den nog vara lite stor nu innan musklerna har kommit tillbaka :smirk:
Kan jag lägga en padd under?
Jag är lite emot paddar men jag vill inte köpa en vid och sen köpa en xvid inom några månader, min ekonomi till låter inte det :cry:
 
Vad är det för sadel du skall köpa?
Min erfarenhet är att många sadlar kan passa vid manken men sitta dåligt baktill. Så jag tycker dte är underligt att du blivit ombedd att bara ta en mall?

Om sadeln sitter ok annars så kan en pad vara lösningen. jag har själv haft en padd under min potrera jag hade förut, vilket hjläpte oss mycket. Sedan när hästen var mer musklad så var det bara att att ta bort den och då sadeln perfekt nästan.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
810
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
679
Senast: Jeps
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
656
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp