Mariatistel

Det fanns ett preparat på hälsokost för magkatarr med den aktiva substansen mariatistel. Det var en suverän "medicin". :bow: Men den har utgått ur sortimentet. :cry:

Har du hittat nått "läkemedel" till häst med mariatistel? *nyfis*

mvh :bump:
 
Mariatistelolja

Mariatisteloljans fördelar känner näringsmedvetna människor till sedan länge.
När det gäller hästfoder används veg. oljor framför allt för att höja energivärdet, för att binda dammpartiklar, för en glänsande hårrems skull eller av rent terapeutiska grunder.

Jämfört med andra oljeväxter, innehåller Mariatistelns frön den högsta andelen väsentliga fleromättade fettsyror. Dessa drar mindre syre ur blodet än mättade fettsyror och fyller tomma energiförråd bättre än andra energibärare.
Denna mycket mobila och snabbt tillgängliga energikälla har också en positiv verkan på växten, fruktbarheten och immunförsvaret.

Mariatistelolja innehåller även vitaminer, provitaminer och mineraler och är därför en värdefull, naturlig leverantör för dessa livsnödvändiga näringsämnen.

Foderanvisning: Dagligen 50-100 ml, efter behov och beroende på hästens storlek, blandas i kraftfodretEfter ca 10 dagar visar sig första verkan, vilken därefter förstärks

Jag brukar använda oljan, inte för nåt speciellt men både hästar o hundar blir fina fort både i päls o hull :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
309
Senast: Corax
·
Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
424
Senast: tuaphua
·
Hästvård Funkar det faktiskt? Vad har ni för erfarenheter av detta? Finns ju massor av företag som pratar om detta, men jag undrar, funkar det...
Svar
17
· Visningar
1 236
Senast: Fiorano
·
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
485
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp