Bukefalos 28 år!

markerade stigar

kem

Trådstartare
I området där jag rider finns en hel del stigar som inte är preparerade, men utmärkta med t.ex nummerskylt i början, pappersband eller färgmarkeringar på träd etc. Jag antar att det är gjort för orienterare, skidåkare eller något sådant. Får man rida på dessa stigar (givetvis med hänsyn till underlag m.m som alltid)? Vem avgör, regleras det i allemansrätt, av markägare, av den som markerat stigarna?
 
Sv: markerade stigar

Sökte på google och hittade detta:


  • Det är inte tillåtet att rida på motions och promenadspår eller andra frekventerade stigar
  • Ridning i skidspår är förbjuden. Tänk på att en enda häst kan förstöra det spår som skidåkarna lagt ner mycket arbete på att få åkbart
 
Sv: markerade stigar

Frekventerade vet jag inte om de är, de har väldigt varierande utseende, från "glesare mellan träden" till ordentliga breda stigar. Men det kanske är definitionen ändå.

Skidspår, gäller det vid säsong eller även under bartid?
 
Sv: markerade stigar

Frekventerade vet jag inte om de är, de har väldigt varierande utseende, från "glesare mellan träden" till ordentliga breda stigar. Men det kanske är definitionen ändå.

Skidspår, gäller det vid säsong eller även under bartid?

antagligen under säsongen.
 
Sv: markerade stigar

Tänkte det, men bäst att fråga.... :o

Men sedan, som du skrev, så får man kanske vänta till marken är tillräcklig fast för att börja rida där. Enklast är nog att ringa till kommunen och fråga hur det ligger till, vad vet jag? kanske är olika regler från kommun till kommun..
 
Sv: markerade stigar

Stigar som är utmärkta med nummerskyltar beroende på hur skylten ser ut är förmodligen jaktmarkerade. Här märker jägarna också med tex plastband osv. Men om det är en vanlig stig vilket det förmodligen är eftersom du skriver att den inte är preparerad så får du rida där enligt allemansrätten men du får inte störa eller förstöra.
 
Sv: markerade stigar

Okej, tack för hjälpen! Då fick jag dessutom svar på varför de (sannolikt) är markerade. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 667
Senast: SusieQ
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 130
Senast: sjoberga
·
Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp