Marknadsvärde

F

frassa

Jag skall höja försäkringen på min unghäst men känner mig tveksam till hans värde.

Han är 3,5 år, valack schabraktigrerad Knabstrupper med känd härstamning tillbaka till 1920-talet.
Idag är han knappt 160 men växer.

Han är inriden enligt Akademisk Ridkonst.
Han är mycket arbetad vid handen, han gör öppna och sluta och samlad trav vid handen.
Han är riden så smått i skritt och trav, han ökar och minskar tempo utan problem.

Vi har skuttat ett par hinder på 40cm.

Han är riden i skog och mark i alla gångarter utan sällskap.

på det hela taget en underbar häst. Jag är iof partisk.

/Frassa :banana:
 
Ingen??

Jag inser att det kan vara svårt att bedömma värdet på min älskling men finns det ingen som har en vild gissning?

/ :confused:
 
Re: Ingen??

Varför inte fråga försäkringsbolaget, eller ta ut en värderingsman med erfarenhet av rasen?
 
Värdet

Dessvärre är det en återvändsgränd att fråga bolagen.

När det gäller värdet på hästar så menar bolagen att man skall bedömma värdet själv. Om hästen sedan avlider så får jag ut beloppet under förutsättning att det överensstämmer med marknadsvärdet. Som inte finns...eh.
Jag vill inte betala premie för mer än han är värd.

Det finns inga värderingsmän för hästar. I alla fall inga som är förordnade av handelskammaren, som det finns för bilar, smycken osv.

Det hade varit lättare med en annan ras.
Halvblod är lättare att värdera eftersom det finns så många.
Renrasiga Knabstruppar är inte så vanliga, men samtidigt inte så väl sedda att de blir dyra på grund av det.

Ja inte är det lätt.

Vad skulle DU betala?

/FRassa
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp