Martingal med "platta"

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tudelu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 575
Sv: Martingal med "platta"

Från början hette det väl "bitplatta" och fanns därför.

Numera vet jag flera folk som använder den för att den håller ihop tygeln endel.

Man har ju hört om hästar som bitat tag i martingalen, fastnat med tänderna och gått omkull, typ.. Det är då mindre risk att det händer med plattan.

För övrigt har jag hört att plattan kan ha en viss bromsande effekt på hästen också. När man tar i tyglarna så ger plattan ett tryck på halsen som kan verka bromsande, inte så att den stryps då så klart.

presis.. min unghäst hade en tendens att gå och tudda på tyglar martinagal när man tex skrittar på långa tyglar och en gång så fasnade hon med martinagalen i en tand och reste sig... som tur va så släppte den innan han han slå över:bow:
så nu har hon fått en sådan platta och den funkar super! den har faktiskt en bromsande effekt också!

vi köpte våran av equipe... har ren sån förbygel så det va bara att sätta fast den i den.... kostade runt 1000 kr tror jag

tudelu skrev:
.. av vilken anledning sitter plattan där?
Den kommer från galoppvärlden ursprungligen, plattan sitter för att hålla ihop tyglarna om hästen skakar på huvudet, kallas på engelska
Bibmartingale (Bib:Haklapp). Nackdelen med den är ju att du inte kan använda ledande tygeltag, men hopphästarna är väl så välskolade att det inte behövs........:bump: :banana: :bump:

mumin skrev:
Man har ju hört om hästar som bitat tag i martingalen, fastnat med tänderna och gått omkull, typ.. Det är då mindre risk att det händer med plattan.
För övrigt har jag hört att plattan kan ha en viss bromsande effekt på hästen också. När man tar i tyglarna så ger plattan ett tryck på halsen som kan verka bromsande, inte så att den stryps då så klart.

Men då kan man fråga sig varför hästarna biter tag där? Är det en olat, eller rids dom i en sådan form att dom kommer åt att nappa tag där?

Centaur skrev:
Min gjorde det av misstag då han skulle klia sig.....

Ajdå, ja det va kanske inte riktigt jag menade.
Det va ju en ren olycka.

Nä jag förstod vad du menade, ville bara få fram att min häst inte gjorde så pga stress eller olater. ;)

Numera är jag väldigt försiktig med att låta honom klia sig kan jag ju säga.... :crazy: det gick bra, jag uppfattade snabbt vad som hade hänt och hoppade av och fick ner hans huvud så jag fick loss martingalen. Men det var ganska läskigt...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
968
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 195
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 554
Senast: skiesabove
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025