Mask, eller inte?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare aaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 502
A

aaa

Avmaskade min häst med Ivomec i veckan. På kvällen (3 h efter) hade han fått bubblor på halsen och var varm kring det området. Helt OK annars. Hittade ingen mask i skiten heller. Frågan är ju nu om han reagerade på Ivomecen eller om han har mask! När ska man isåfall avmaska igen? Kan man ta träckprov nu efter att man avmaskat en gång?! :confused:

Sv: Mask, eller inte?

Det kan vara så att han har (har haft...) nackbandmask, och när deras larver dör kan man få den reaktionen. Hästen får en lätt förgifting, tror jag vår veterinär beskrev det som.

Fast redan efter 3 h? På vår häst tog det flera dagar innan bulorna kom...

Ring vet för säkerhets skull i vilket fall.

Även OM det är så att han hade mycket mask så avmaskar man inte igen. Om det är nackbandmask hjälper inte träckprov, där syns den inte. Misstänker du att medlet inte tagit all blodmask (MYCKET otroligt) så skicka in träckprov efter 14 dar, annars väntar du 8v.

Enligt Fass så har det iaktagits reaktioner i samband med Ivomec såsom svullnad/klåda. Detta beror på att man avdödat stora mängder nackbandsmask. Symtomen brukar gå bort efter ett tag.

Om det är så att det har tagit stora mängder nackbandmask, bör man avmsaka igen då?

NEJ! Avmaskningsmedlet tar ju bort masken, varför avmaska igen då?

Har hört att om hästen reagerar har den troligt haft mycke mask, då bör man avmaska igen.

Då var den personen som sa det inte särskillt uppdaterad. Till att börja med är det ju läge att definiera "mask". Vilken mask är det du tror din häst har mycket av?

Bubblor på halsen 3 h efter behandling med ett tämligen starkt preparat kan tyda på en överkänslighetsreaktion (nässelfeber), men naturligtvis också på att hästen varit infekterad med nackbandmask, beroende på var på halsen bubblorna uppkom? Reaktionen som kan fås efter efter avmaskning av en häst med nackbandmask beror på att nackbandmaskens larver dör och orsakar en allergisk reaktion. Ingen direkt förgiftning alltså.

Att avmaska igen efter en Ivomecbehandling är alldeles befängt, det finns ingen anledning alls. Dessutom skulle du åtta veckor framåt i tiden hamna i den period av året då blodmasken "gått i ide" och mer skada än nytta med ett avmaskningmedel. Laborera inte med de avmaskningsrutiner som rekommenderas av expertis.

Själv har jag aldrig sett några vuxna parasiter i hästens avföring efter avmaskning, iofs har jag inte dissekerat varenda skitboll. Jo, en gång såg jag förresten feta styngflugelarver, det var då för äckligt.

Intressant med nackbandsmasken du skrev!
Är det bara Ivomeck som tar dessa maskar.
Jag har inte avmaska på hela sommaren,men däremot tagit träckprov den tiden då jag skulle avmaska som inte visat något.
Bör man avmaska ändå för att bli av nackbandsmasken :confused:

Om du tar Ivomec (eller liknande) varannat eller var tredje år kommer du åt nackbandmasken ändå. Den är inte sååå himla vanlig. Om hästen börjar klia sig något infernaliskt i manen (bara manen/halsen) och man inte hittar något annat problem så kan det vara läge att avmaska mot den.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 034
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 952
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi... 2
Svar
23
· Visningar
3 292
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 942
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka