Måste få hjälp - alla tips mottages

M

MALINox

Har skrivit om min arabvalack tidigare, att han bygger så dåligt med muskler trots arbete på rätt sätt, och åtminstonde på pappret vad vi tror är en rättmätig foderstat.
Har tom bytt hö för ett par veckor sedan, för att se om det gör skillnad, men han ser fortfarande lika eländig ut. Har varit i kontakt med foderrådgivare, som ger mig samma råd som jag redan testat, dvs att öka mängden protein samt energi i foderstaten. Han är inte i dåligt hull, dvs inga revben som syns, har lagom mkt mage, men han har ingen hals, och saknar överlinje. Äter allt han får och är pigg och glad i ridningen.

Som sagt arabvalack som väger 450kg. Rids 60-90 minuter 6 dagar/vecka. 2 pass dressyr på bana resten uteritter. Av dessa 60-90 minuter rids han ca 15 min framskrittning och 15 min avskrittning. Där emellan är det ganska jämt fördelat med trav/galopp och någon skrittpaus bort emellanåt.

Står för närvarande på

Morgon:
1 kg hö
0,5 kg krafft groov (gamla)
3/4 dl miner blå

Lunch:
2 kg hö

Kväll:
3 kg hö
0,5 kg krafft groov
3/4 dl miner blå
25g sojaprotein

Hövärden:
smrp 51 g/kg ts
energi 9,5 MJ/kg ts
Ca 2,8 g/kg ts
P 2,1 g/kg ts
Mg 1,1g/kg ts
K 19,6 g/kg ts

Bifogar en bild tagen igår samt en bild tagen förra sommaren, då jag tycker han ser bättre ut.

DSC00052.jpg

30/3 -07

060603014-1.jpg

Juni -06
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Hm ja du, den var tanig i överlinjen. :crazy:

Tycker det verkar som himla lite mat öht, bara 6 kg hö, det är inte mkt..... Skulle börja med att ge fri tillgång! 1 kg kraft är inte heller särskilt mkt för en häst som tränas. Du ska inte stirra dig blind på vad såna foderexperter skriver, eller foderstatsprogrammer. Oftast är dom för snåla.

Och ge mer protein. Ösa på bara. Men inget soja eller så, ge lucernhack. Du kan ge mkt, inte farligt med överskott av protein om det kommer från grovfoder!

Båda mina hästar är Jättefina över rygg, hals och rumpa, och den ena är 26 år och pensionär! För att du ska ha lite att jämföra med, så äter min gammling så mkt hö han vill ha (ca 10 kg) och 2,5 kg müsli. Sen får han 10 liter lusernhack. Han är visserligen lite större men går endast i hage. På denna foderstat håller han hullet, men om han äter lite mindre hö tex så faller han ur direkt....
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Oj, det var egentligen inte mycket hö din häst får om jag ska vara ärlig.

Jag har visserligen ingen arab men min lilla storhäst på 1.55 i mkh klämmer i sig ca 11-12 kg hö om dagen. Trots det var även han lite tunn över ryggen så jag ger även lucernhack för att få upp proteinhalten och nu är han jättefin.

Om min pålle skulle klara sig på bara 6 kg hö så hade han tynat bort väldigt snabbt :crazy:

Precis som Centaur säger så var inte rädd för att ge lucern, du kan ge det antingen i pelletsform eller hack. Pelletsen är billigare men hacket ger ju lite mer tuggtid/sysselsättning. :)
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Du har inte så mycket protein i din foderstat nu. Strax över kvoten 6. Hade det varit min häst hade jag lagt honom på 7-7,5 i kvot protein/MJ.
// Linda
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Det var lite hö, speciellt ifall du jobbar hårt!
Sedan rykta hästen noga hela tiden med skrapa och ryktborste. Först skrubbar du hela hästen flera gånger med skrapan och sedan tar du skrapan tillsammans med ryktborsten. Både före och efter ridningen gör du detta och det kommer att hjälpa din hästs muskler i ett nafs. Ut sedan o klättra i skritt och trav.

Han ser mycket bättre året innan, vad har hänt? Vad har gjort skillnaden? Vad har du ändrat på?
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

OJ...vilken skillnad!
Jag förstår att du vill ha tillbaka det...
Jättefin häst du har.

För det första ....så håller jag med de andra...det ser ut som alldeles för lite mat...särskilt hö...
Jag skulle inte stirra mig blind på foderråd och protein i detta läget utan jag skulle moffa på med både mer hö och mer krafft. Araber har en tendens att behöver mer mat än andra hästar i samma stl.
Vad åt han när det andra kortet är taget? Ägde du hästen då också?

För det andra... väger din häst verkligen 450 kg??
Har du mätt eller vägt på våg? Hur hög är den?
Jag bifogar en länk till en bild på min sommartjocka fjording...138 cm hög...som precis innan jag tog kortet var vägd på våg och då vägde han 465 kg....!!! Det är stor skillnad :crazy:
(Nu väger han "bara" 440kg och går stadigt neråt...)

Hoppas att det löser sig och att du får till överlinjen...

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=8274&catid=member&imageuser=9056


// M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Han ser mycket bättre året innan, vad har hänt? Vad har gjort skillnaden? Vad har du ändrat på?

Jag funderade på samma sak, men sen tänkte jag att hästen kanske gick på gräs - fotot var ju från sommaren.
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Hmmmm
kom på en till grej....

Har hästen samma sadel som förut?

// M
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Men ändå.... så mycket borde den inte ha fallit ur? Men visst med en foderstat som inte stämmer för den och arbete som inte är bra, typ för lite klättring så visst ser hästen ut annorlunda efter en tid.
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Men ändå.... så mycket borde den inte ha fallit ur? Men visst med en foderstat som inte stämmer för den och arbete som inte är bra, typ för lite klättring så visst ser hästen ut annorlunda efter en tid.

Säg inte det. :) Om hästen går på gräs på sommaren tuggar den i sig enorma mängder energirikt och proteinrikt gräs jämfört med ynkliga 6 kg hö under hösten/vintern. Om man inte täcker upp med ett bra hö i tillräcklig mängd så blir det ju en stor förändring till det sämre.
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Visst... Ordentligt grovfoder betyder mycket!! :cool:
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Som alla andra skrivit får den alldeles för lite hö.
Han ska minst ha 8kg hö om dan! Minst!
Min pålla som är mager får ca 12kg hö dagen.
(varmblod på 160mkh)

//Mimmi
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Du menar 250 gram soja va? I så fall borde proteinet räcka för det arbetet men du bör ösa på mer energi. Skulle du mena 25 gram soja får du öka båda delarna. Man kan räkna behovet till i storleksordningen 450 gram SRP och 75 MJ om han väger kring 450 kg. HH
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Måste säga som dom anndra, din pålle får på tok för lite hö, 6 lg hö är vad våran tjocka connemara som vi försöker banta får per dag. Dom flesta araber är ju svåra att hålla i hull, dock inte med rätt foder och rätt mängd. Tycker din häst bör få 10 kg per dag. Och bilderna, ja det var nästan lite sorgligt att de den skillnaden som var, du har en väldans fin häst, och det måste ju kännas roligare att kunna visa upp en "sommarfet" häst året runt!! Öka höt, och som andra redan sagt, ge lucern i massor. Lycka till!! ;)
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Åh, tack för alla svar! Skriver ett gemensamt svar här.

Vad det gäller förändringar så är det samma ryttare på båda bilderna, samma sadel, största skillnaden är väl att han rids mer nu än då. Dvs han dressyrtränas 2ggr/vecka. Annars är uteritter och klätterpass som innan. Vikten är tagen med måttband, av vetrinär, så det utgick jag från att det skulle stämma?! Pållen i fråga är 155cm i mankhöjd.

Hade ett väldigt dåligt hö inför den fina bilden, och var redan då i kontakt med foderrådgivare, då jag tyckte det kändes vanskligt att få till en fungerande foderstat. Höet hade ett smrp på 10g/kg ts och MJ på 7MJ/kg ts. Foderstaten jag fick föreslagen var:
5 kg hö
1 kg kornkross
2 kg lucernhack
1 kg krafft groov
miner vit

Sommarbilden är tagen i början av juni, så visst sommarbetet hade kommit igång, men det var ju inte hela sommarens uppätning som syntes.

Hade i höstas återigen sämre hö än vad jag önskat. Var då återigen i kontakt med foderrådgivare,som då föreslog att jag skulle fylla ut med lucernhack och sojaprotein. Den andra pållen i stallet har blivit jättefin i hull, så på honom har den foderstaten vi räknade ut fungerat, dessvärre inte på min kille som såg tunn ut redan i vintras. Har därför köpt nytt hö med bättre värden. Eftersom han såg så tunn ut så tog jag kontakt med foderrådgivare igen, och fick rådet att ge den mängd foder han står på idag, då detta skulle räcka till tyckte den.

Ville själv ge mer hö, då jag anser att grovfodret är grunden till en bra foderstat, men pga de råd jag fick, som jag iaf inte trodde skulle vara så missvisande, så gjorde jag inte det.

Tack för alla råd och tips, ska öka på höet och stödja med lucern nu så får vi hoppas att jag ser en förändring. Önskar inget hellre än att få tillbaka min "sommartjocka" pålle :love:
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Som en jämförelse: Min arabvalack, 154 cm, ca 450 kg, 23 år, rids ca 4 dagar i veckan, lugna pass (dressyr och uteritter) får 9 kg hö, 0,5 kg betfor, 0,75 kg havre (högfett) och 0,7 kg kr.groov 125. Han har iofs lite mage nu, men brukar ha en tendens till att tappa en del på våren.

När han tappar i vikt, och helst ett tag innan, brukar jag ge nåt kilo lusern i någon form och öka på högivan.

Lycka till med din häst!
 
Sv: Måste få hjälp - alla tips mottages

Enligt mina räkningar så gav du din häst 65 Mj vid den tiden den va i fint hull.
Och nu ger du den 59 MJ.
Det kanske inte är så konstigt att den är i dåligt hull med tanke på att du ger den 6 MJ miondre nu än vad den fick då.

EX: 7 kg hö, 0,5 kg kraft pluss grön och 0,5 kg havre.
Det ger 66 MJ. Gräset som kommer upp mer och mer gör ju så att han får lite mer enrgi i sig. Lika så gör det att kvoten blir lite högre oxå som ligger på 6,6 i mitt exempel.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 480
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 316
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 491
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp