Måste ha hjälp med ett par frågor.....

B

**BORTTAGEN**

jag skall göra ett arbete i skolan om hästens hovar/hovvård... :confused: skulle behöva hjälp med ett par frågor..
¤1 Ange 3 skäl till att sko din häst...
¤2 Varför är det så viktigt att verkningen utförs korrekt och regelbundet???
¤3 En unghäst mår bäst av att gå barfota. Varför??
¤4 Ange hovens funktioner...
¤5 Är vita hovar bättre/sämre än svarta??
¤6 Beskriv olika skärpningsmedel/halkskydd...
:crazy: :( :confused: :cry: :mad:
det skulle vara jättenällt om ni skulle kunna svara på dessa frågorna.. jag kan verkligen inte finna ngt svar på dessa.. har försökt att få tag i svaraen men har ej lyckats att hitta dom...


mvh sarre
 
jag är inte jättehaj på hovar, men jag kan göra ett försök!
1. Om den är omfotad eller har trasiga/torra hovar.
2. Om man inte verkar ordentilgt kan det bli skevt och då felbelstar hästen tyngden = skador. verkar man inte tillräckligt ofta växer hovarna för mycket.
3. Vet inte. För att stärka hovarna kanske? Dom rids ju ofta inte lika hårt som en vuxen häst.
4. Vadå? Det är ju en fot :confused:. Fattar inte frågan...
5. Nej, den enda skillnaden är pigmentet och det gör ingen skillnad.
6. Vet inte.

Hoppas det klarande lite iallafall! :crazy:
 
En bra bok som du kanske kan få tag på genom ett universitetsbibliotek om du har ett i din stad: Lärobok i hovbeslag, Eric Åkerblom, 1958, LTs förlag. annars kanske det finns någon hovvårdsbok i ett vanligt bibliotek.

¤1 Ange 3 skäl till att sko din häst...
Jag anser barfota är det bästa för en häst om den klarar av det.

¤2 Varför är det så viktigt att verkningen utförs korrekt och regelbundet???
Korekt därför att en hov som har brutna axlar ger felbelastning på leder och skelett och kan ge upphov till skador. Ofta därför att om hästen tex är utåttåad så förstärks utåttåigheten med tiden. För att minska belastningen på leder och skelett ska hästen hållas minimalt utåtåad (utan att bryta axlar) och måste därför verkas ofta.
¤3 En unghäst mår bäst av att gå barfota. Varför??
Hoven har inte "växt klart" förrän hästen är 3-4 år någonting (eller ännu senare).. Hovarna blir större pga hästens tyngd och de har inte blivit den storlek de behöver vara förrän i den åldern. Om man sätter på en sko hämmar man oftast hovens utveckling så att den blir mindre än vad som skulle behövas till hästens vikt.

¤4 Ange hovens funktioner...
Där får du nog specificera lite....

¤5 Är vita hovar bättre/sämre än svarta??
Nej

¤6 Beskriv olika skärpningsmedel/halkskydd...
Broddar av alla de slag.
 
Fler boktips:
Lars-Erik Magnusson Hovvård och hovbeslag
Sven Dyhrendahl Hästens hovvård
Facklitteratur lånar "ditt" bibliotek hem om de inte har den själva.

I stället för att svara rakt upp och ner ska du få fler frågor:
Vilka specialskor finns det och vilka funktioner har de?
Kan man ändra hästens rörelsemönster genom att ändra skoningen?
Finns det sjukdomar som kan behandlas/lindras med beslag?
Finns det någon situation då man skor föl?

Hur ser hovarn ut på en häst som inte varit verkad på många år?
Hur ändras belastningen om man verkar snett (sidled respektive längsled)

Vad är hovmekanismen och hur påverkar den hästens blodcirkulation?

Vad är broddar, hakar och grepp? Hur fäster man broddar?

OK ett svar ska du få rätt upp och ner:
Många skor sina hästar för att alla andra gör det och funderar överhuvudtaget inte på om det behövs alls eller om det skulle räcka att sko enbart fram!
 
tack så mycket för att ni har svarat på mina frågor.. den frågan med hovens funktion fattar inte jag heller så bra, det var min lärare som gav mig denne frågan.. ett stort tack till er... :banana: :banana: :bump:
 
1:Om den är ömfotad. Korigering av hovar/benställning. Om det är dålig hovkvalite/går sönder lätt.
2: Verkas inte hoven regelbundet och korekt så kan hoven gå sönder till följd av hälta mm och hov/benställning kan bli fel.
3: Hästen får en bättre sirkulation i hoven när den går barfota= bättre hovar/hårdare.
4:Hmm ja hoven är ju hästens fot, fungerar inte den så fungerar inte hästen. Fins mycket blodkärl i hoven.
5:svarta hovar är hårdare en ljusa, svarta har bättre hovkvalité.
6: Broddar används vid halka och ridning på gräs. Snow padd(eller något) förhindrar att det fastnar snö i hovarna. :confused:
 
Kan tillägga, hästen har "fem hjärtan", ett är det riktiga hjärtat och fyra är hovarna. Hovarna (ffa strålarna) är viktiga för att blodet ska pumpa runt i kroppen. De fungerar alltså som "extra hjärtan". Det är bla därför viktigt med rätt verkning, så att strålen får rätt motstånd. Det är också viktigt med bädden i boxen/spiltan. Har man för mjuk bädd får strålen för lite motstånd och kan således inte hjälpa till att pumpa runt blodet.

Det är också därför stillastående hästar (tex hästar i enbart boxvila) får sämre blodcirkulation med tjocka ben osv som följd.

Att hästen skos beror lite på vad man har för häst. En häst som tränas mkt? En häst som har sådan hovkvalitét att den kan vara oskodd (dvs har hästen torra/spruckna hovar eller hovar som "fläker ut sig" om de är oskodda)? Har hästen någon skada? Har hästen/har hästen haft en ledinflammation i tex kotan kan det vara bra att sko den med sula/PG beslag ett tag. Min häst har ett bråck i ett blodkärl i benet och det gör att benet sväller upp vid ridning om hon inte har skor med sulor. Jag tycker att skor är väldigt bra på vintern så att man kan brodda. Hästen kan gå oskodd, men får bättre grepp med broddar. Här uppe är broddar ett måste på tävlingshästarna som måste hållas igång och ridas mkt. Vi har broddarna på i hagen eftersom det är stor halkrisk då vi har mkt snö och is.

Ett bra alternativ kan vara att ha hästen skodd under vintern när den rids och arbetas och oskodd då den går på bete på sommaren.

Hoppas du blev lite klokare!

MVH Tingeling :banana:
 
Hovarna pumpar inte runt blodet i kroppen utan hjälper venerna att återföra blodet till hjärtat. Tuggmuskulaturen exempelvis gör detsamma.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 116
Senast: Liten
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
1 953
Senast: EmblaAsk
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 215
Senast: Novali01
·
Hästvård Jag har en fråga, läste följande SHF hemsida. Här beskrivs hur en svensk standardskoning ska gå till. Citat: "Verkning Hovens...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 464
Senast: vdb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp