måste ha svar!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Ghibli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 988
G

Ghibli

vad är skvätträdd???
Har aldrig hört det å måste veta? en tjej fråga i fall hästen va skvätträdd... fattar inget !!
Blir såå gla om ni svarar!! todillo :banana:

Sv: måste ha svar!!

haha vem gör det?? det är därför ja frågar :P

Antar att hon menar om den blir rädd för hastiga rörelser. Kan gälla både i stallet, av en människa eller för saker ute i naturen...

Om hästen är skvätten så hoppar den till för plötsliga ljud och rörelser, precis som man själv kan göra om man är lite på tårna. :D

har nu fått svar av den alsmäktige glimfeather och skvätt rädd är ::: domdidom nu kommer svaret vi alla väntat på :P när hästar går löp.. så gillar de inte när gruset skvätter upp i ansiktet på dom.. man sätter då på en liten rolig sak på mulen som förhindrar detta...
där har ni :D

Här kommer en skånsk tolkning av skvätträdd!! :D Skvätta (på skånska) är samma ska som att stänka. Stänka med tex vatten. Så en skvätträdd häst är rädd för vatten! :rofl: :angel:

/Timsetim

Betyder att man är rädd för hastiga/plötsliga rörelser. Är inte bara hästar som är skvätträdda, många fiskarter är det också (ja andra djur oxå)...Bara vifta med handen framför ett akvarium så ser du vilka fiskar som snabbt sprätter i väg...kallas skvätträdd det oxå.

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 242
Senast: Claraclara
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka