Måste tävla?

lilstar

Trådstartare
Jag är lektionsryttare sen 9 år ungefär och rider helst dressyr eftersom jag har varit hopprädd förut.
Nu är jag 16 (fyller 17) år och borde som alla andra kompisar ta vara på mina två sista ponnyår. Problemet är att jag inte tycker det är roligt att tävla. för mig är tävlingar bara jobbigt, jag tycker att jag kan utvecklas utan tävlingar. Jag deltar numera aldrig i klubbtävlingar även om jag skulle ha god chans till placering, jag har också sagt nej till att hoppa en ponny lokalt.
I höstas tog jag grönt kort för att kunna tävla om jag vill men jag känner bara mindre och mindre lust att använda det.

Nu känns det som att alla "äldre" börjar tycka att jag är oengagerad. Men jag vill ju gärna vara engagerad i stallet om jag bara slipper
tvånget att tävla.

Alla verkar så uppspelta över tävling, är det ingen som känner som jag??:(
Måste man tävla för att man är duktig/lagom gammal? :confused:

Sv: Måste tävla?

man måste väl inte tävla, men det kan vara kul att se hur det går under press. Jag gillade inte att tävla innan men blev praktiskt taget tvingad att delta i en liten klubbtävling på lektionshäst. Det var mest ryttare som man kände som deltog så det kändes inte riktigt som en tävling, men det roliga var att bara vara med. Man behöver inte delta för att vinna utan bara för att vara med och ha roligt med sin häst/ponny, det är ju lite annolunda att starta i en tävling än att rida hemma på ridbanan hela tiden. Det är en annan stämning i luften. På en tävling får man även chansen att få sin ridning bedömd av en person som kanske aldrig har sett dig rida förut och man kan få värdefulla tips om vad som behövs att träna på, sånt som man själv eller andra som brukar se dig rida kanske inte hade lagt märke till.

Men jag är inte ens intresserad av tävling, jag tycker att jag kan se mina framsteg ändå. Många säger att det är så kul att tävla men jag ser inte det roliga. Det känns mycket roligare att rida ett bra dressyrpass än att rida en dressyrtävling där man värmer upp-in på banan och rider ett bestämt mönster-skrittar av det känns inte som det ger mig något...
Det är någon slags förväntningar man har på engagerade ridskoleryttare att de ska tävla för klubben, annars är de inget värda.:(

Tävla ska man enbart göra för att dte är roligt!

Tycker du inte det är roligt, och känner du inte att du vill tävla har jag det enkla svaret: Tävla inte. :d

Själv älskar jag att tävla, men jag förstår att det finns de som inte gillar det.

Kanske de är så att de som tränar som du men vill tävla provar och ser om det tränat nog mkt för att rida det speciella mönstret på ridbanan.... :D

lilstar skrev:
Det är någon slags förväntningar man har på engagerade ridskoleryttare att de ska tävla för klubben, annars är de inget värda.:(

Jag är glad över att jag tillhör en klubb som inte har de resonemanget. Jag tror att vi är tolv ryttare som har löst licens i år och alla har gjort det av fri vilja. Tävlingsryttarna får ingen särbehandling gentemot ridskoleryttarna.

nejnejnej gumman!
du måste inte tävla om DU inte vill!

jag själv letar efter en liten tjej som vill ta över min ponny för att han är lite skogsmulleponny och jag vill tävla.. men jag lyckas dock inte så bra;(

nej nej nej! missuppfatta inte... det är en jättebra klubb, men den är ganska liten så vi är kanske bara ett tiotal ryttare mellan 15 och 18 som är kapabla tävlingsryttare. Av dem är jag i princip den enda som inte tävlar ens på klubbnivå.
jag skulle gärna hålla på och tävla och så men när jag ser anmälningslistorna får jag som en klump i magen. Det känns inte som det är något man gör för att det är kul utan bara för att tävla, det är så man gör. Min roll har blivit hästskötare och tröstare åt besvikna barn. När jag ser så mycket skit som man ser när man är "backstage" får man känslan av att tävling är något somär nödvändigt för att komma framåt i ridningen.
Det verkar bara så dumt... :(

Jag tycker du verkar väldigt klar över vad du själv vill och det är bra. och känner du så ska du absolut inte tävla. Det finns ju så mycket annat att göra!

Jag ville inte heller tävla innan men gjorde det ändå för att jag kände mig "tvungen"...då går det ändå inte bra och sen vägrade jag tävla ens klubbtävlingar öht.

Sen när jag inte hade tävlat på evigheter började jag själv känna ett litet sug att tävla och sen efter ett tag började jag igen. Då var det jättekul men då gjorde jag det för att jag själv ville!

Så jag tycker att så länge du känner såhär så ska du låta bli men om du senare nån gång (om ett år eller 30 spelar ingen roll) känner att du vill så är det ju inget som hindrar dig från att börja då...

det låter som en bra idé, tar en tävlings-time out nu då så kanske det känns bättre sen...

Under tiden kanske du kan finna din drömhäst och utvecklas på den! :D

Framförallt dressyr tycker jag att man kan resonera som så att det är oerhört värdefullt att ett par nya ögon tittar på din ridning. Saker som sits, vägval, inverkan ect är grejor som hemmatränaren kan bli "hemmablind" på. Huruvida man vinner eller inte kan väl självklart vara av underordnad betydelse, men jag tycker nästan det hör till en ryttares grundutblidning att bli "bedömd" ett par gånger så man kan få fina tips på vad man behöver utveckla.

jihoo! nu har jag hittat mina gamla protokoll från klubbtävlingar för mer än två år sen. Där står massa positiva saker som: "ditt lugn smittar av sig på hästen". Då blir man ju lite glad, av protokollen att döma ser det nästan ut som jag var/är ganska duktig på det här med dressyr. Någon riktig tävlingsmänniska är jag däremot helt klart inte, då skulle jag inte sitta kolugn och säga "det är bara en tävling, lugn dej!" till min kompis fem min innan start (minns att jag höll på så).
Jag är jättesugen på att tävla lite dressyr igen till hösten när seriedressyren å allt kommer igång :)

Måste bara fnissa lite åt en del som har svarat här. Nån sa att jag skulle hitta drömhästen att utvecklas på. Tyvärr är jag stadsbo och ridskoleryttare som stressar jämt för att hinna göra ALLT som finns att göra:bump: Det skulle inte va rättvist mot hästen och förresten skulle jag inte ha råd, tyvärr...
En annan grej är att vi lektionsryttare har lite svå¨rt att tävla och bli sedda med andra ögon etersom det finns 4-5 instruktörer och det är de som dömer på klubbtävlingarna. Det är otroligt svårt att komma ut på någon annan tävling, speciellt i dressyr. Anledningen är att det helt enkelt inte finns hästar som man vågar visa sig ute på och om det finns hästar måste nån vara villig att hjälpa till med träning och se till att man får hjälp när det väl är en tävling. För att inte tala om att man ska ta sig dit med hästen och allt också.
Jag känner inte många som har en egen häst som jag kan rida, jag kan räkna på fingrarna hur många gånger jag har ridit privathäst... Hur fan skulle jag kunna tävla annat än klubbtävling på de snälla, orutinerade och oftast ganska oskolade ridskolepållarna?
Jag älskar verkligen min lilla ridskola men jag önskar att man kunde få ut något mer utan att tvingas ställa upp på varenda småtävling i vagt hopp om att få komma ut med en av de få duktigare ponnyerna.:confused:

Du ska absolut inte känna ngt tvång & tävla, vill du inte tävla så vill du inte.
Säg till dom i stallet att du gärna engarerar dig i stallet & kanske hjälper till på tävlingar (om du vill) men att du själv inte vill tävla.

Det är precis samma sak hos oss!

Jag VILL komma vidare och tävla mot andra än mina klubbkompisar!
Men som sagt, ridskolehästarna är inget att skryta med och vem vill lägga ner mer tid än nödvändigt på en lektinosryttare? Träna ltie extra ,åka iväg en förmiddag. det är totalt omöjligt.

Synd att inte klubbarna vill satsa lite mer på sina lektionsryttare, jag tror dom tappar många på det sättet.

Jag känner exakt likadant! Jag är 17 år och har ridit på ridskola i sex år nu och i somras köpte jag min första häst : ]
Jag är absolut INGEN tävlingsmänniska på något sätt, och det verkar som om folk tycker att man är helkonstig för att man inte tävlar :S

Man måste självklart inte tävla! Man ska kunna rida bara för att det är kul oxå! :) Jag vet folk som är riktigt duktiga på att rida, men som aldrig tävlar endast för att dom inte känner för det.

Själv är jag tvärt om, har ridit i 3½ år, har inte grönt kort men längtar sjukt tills jag tagit det så jag får fara ut och tävla :bump:

Känner du dig inte motiverad för tävling ska du heller inte tävla. Du betalar ju för din ridning så klubben kan inte kräva några motprestationer i form av tävling om du inte vill.

Det finns en gren som inte är tävlingsinriktad och det är AR. Kanske idé att prova?;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 498
Senast: Edla
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
958
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 702
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka