Bukefalos 28 år!

Masteravkommors temperament

Ante

Trådstartare
Jag har försökt leta i gamla trådar men hittar inte särskilt mycket om detta. Jag ska ev köpa en Masteravkomma och har hört att de kan vara lite vassa. Stämmer det? Vad säger ni som har Masteravkommor? Det är en valack jag är intresserad av.

//Anette
 
Sv: Masteravkommors temperament

Jag har inte hästar som är direkt efter Master, men däremot 4st i stallet som har honom som farfar - och alla har nerverna utanpå kroppen. :p. 3st ridponnyer e.Vermont RP och ett halvblod e.Tip Top.
Alla 4 är mkt snälla, det är bara nerverna som ställer till det :p. Har även sett ett par andra (kan det vara ca 3-4st?) som har haft lite problem med att komma upp i formen, o tittiga.
Har sett underbar gång hos en del också :d .
Men det finns ett möderne också, Master verkar ha stark nedärvning, men det finns flera starka stofamiljer som lämnar bra, så kolla gärna det också om dte går :bump: .
 
Senast ändrad:
Sv: Masteravkommors temperament

jag har vad jag kan komma på såhär på rak arm erfarenhet av 3 avkommor.
2 kolsvarta ston som jag inte ens skulle ta om ja så fick betalt för de.
Absolut noll ridbarhet, har rätt flotta gångarter (skritt o trav) men de går absolut inte o ändra på dom för då hackar de o protesteras på en gång.
Galoppen är den svagaste gångarten,rakbent o styvt.

Den 3.e är en brun valack som faktiskt är rätt trevlig utav de jag sett den riden (inte sett den i stallet). Mjuk , trevlig o reglerbar, däremot ganska medioker gång.

ser jag master i stammen så går dom hästarna bort direkt. Men alla är vi olika ;)
 
Sv: Masteravkommors temperament

Masters avkommer brukar vara väldigt "vassa" i sitt temprament. Tittat själv på en hingst efter master (ue: Lauries Cusador xx - world cup I). Han var en fint hingst ämne.
Masters avkommer brukar även vara hårda i munnen.
Vet ganska många masteravkommer. Bland annat Vermont.
 
Sv: Masteravkommors temperament

Usch det här låter inte bra. Hästen jag ska titta på är cool enl uppfödaren/ägaren, hoppas att det stämmer. Hoppas att mamman finns där också så kan man höra lite hur hon är också.

Jag hade bara hört att de kan vara vassa men att de oftast har bra gång. Har inte heller tidigare hört att de kan vara hårda i munnen.

Återstår att se då hur hästen är som jag ska titta på.

//Anette
 
Sv: Masteravkommors temperament

Försök slå bort dessa saker vi skrivit, åk dit o titta på hästen o var objektiv.
Leta inte bara felen utan försök o se fördelar oxå.
Alla masteravkommor är inte likadana , man måste se varje häst som en egen individ oavsett stam.
 
Sv: Masteravkommors temperament

Ja, det låter som en bra idé :bow:. Att jämföra hästar måste vara som att jämföra syskon i samma familj. De är ju oftast inte lika i sättet.

Tack!

//Anette
 
Sv: Masteravkommors temperament

Det sto jag lånar magen på är efter Master. Jag tycker hon är väldigt lättlärd och ridintelligent. Hon är också rätt orädd och har en lagom framåtbjudning. Ett väldigt fint och ridbart sto med andra ord. Far du och kolla på Mastervalacken, man ska aldrig sluta bort en häst enbart på grund av stammen.
 
Sv: Masteravkommors temperament

Jag har försökt leta i gamla trådar men hittar inte särskilt mycket om detta. Jag ska ev köpa en Masteravkomma och har hört att de kan vara lite vassa. Stämmer det? Vad säger ni som har Masteravkommor? Det är en valack jag är intresserad av.

//Anette

Vi har haft två valacker e. Master och har ett sto e. Master i stallet jag står i. Valackerna var väldigt trevliga att hantera, såldes vid 2 resp. 3 års ålder, stoet är ganska tufft men samtidigt känslig ( 3 år nu). Jag har hört att det är lite så att valackerna är mycket trevliga, men att stona kan vara lite tuffare, såklart finns det undantag. Alla dessa tre har mycket mjuka och fina rörelser i alla gångarter.
 
Sv: Masteravkommors temperament

Jag var och tittade på hästen i dag. Han var väldigt cool, gosig och trevlig att rida. Det lutar åt att jag köper honom. Ska titta på en annan häst imorgon också men sedan bestämmer jag mig.

Tack för alla svar!

//Anette
 
Sv: Masteravkommors temperament

Vad roligt! Jag såg att det tidigare i trpden pratats om att Masteravkommor skulle vara hårda i munnen, något som absolut inte stämmer på mitt lånesto. Jag har heller inte hört talas om andra Masteravkommor med det problemet.
 
Sv: Masteravkommors temperament

Tack för att du berättar positiva saker om Masteravkommor. Jag har bestämt mig för hästen och lagt handpenning på honom. Nu hoppas jag bara att han går igenom besiktningen:banana:

//Anette
 
Sv: Masteravkommors temperament

Jag har ett 2-årigt sto efter Master och hennes temperament är UNDERBART! hon är helt fantastisk. Hon är inte rädd ocg fjantig, jättesnäll och gullig att hålla på med, men hennes största tillgång är att hon är så otroligt lättlärd och har världens arbetshuvud! Har aldrig mött en så fantastisk häst faktiskt :) Min tränare säger att hon är den bästa unghäst hon någonsin tränat (och hon har hållt på länge!) Så bara gott om Master avkommor från min sida! ;D hihi
 
Sv: Masteravkommors temperament

Förut red jag en 6 åring efter Master. Han var den snällaste häst jag hafta tt göra med nånsin. Helt okomplicerad och mycket medgörlig. Han rörde sig mycket trevlig, och var en dröm att rida. Det fanns inget negativt att säga om den hästen.
Kommer aldrig glömma honom.
 
Sv: Masteravkommors temperament

Jag rider ett Master-sto. Hon är väldigt speciell att ha och göra med, fast får man henne bara "med sig" så är hon helt underbar! Kan vara lite knepig i ridningen, går man på henne för mkt säger det stopp, men är man bara lite cool så brukar man kunna lura henne till att göra vad man vill.:D

Har tidigare erfarenheter av master-hästar, och alla har varit väldigt speciella, men på olika sätt.

Själv tycker jag bara att det är väldigt roligt att rida hästar som är lite knepiga, lite mer utmaning då:D
 
Sv: Masteravkommors temperament

Kan du ge lite exempel på vad du menar när du skriver att de varit lite speciella. Det är intressant att höra.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag letar just nu häst och undrar om hästar med anmärkningar på röntgen är något att vara försiktig med. För jag har hittat några hästar...
Svar
13
· Visningar
1 368
Senast: Thyla.cine
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 987
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 159
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp