Bukefalos 28 år!

Qodrofenia

Trådstartare
Nu har Qodrofenia bestämt sig för att nästa hund ska bli en rashund.
Och Jag och maken har börgat titta runt på olika raser..Och vi gillar båda två Engelsk mastiff och bullmanstiff.Vi har tittat runt lite på nätet och letar information. :)
Men jag undrar Lite om hur dessa raser är ..vad dom har i mot sig extriört tex och så vidare och hur dom är i lynnet..??jag har läst på om raserna ett bra tag..Men vill ändå veta mer..allt om raserna motages tacksamt.. :D
 
Min mormor och morfar har en Engelsk mastiff eller som min översättning skulle vara: Jättebaby
Han är jätte snäll mot "sina" människor men nya är han lite grinig emot, lite grining jätte hund är lite skrämmande.
Man behöver verkligen aktivera dom redan när de är små så lederna håller. Är en väldigt trevlig sällskaps hund och även för lugna promenader i skogen, kanske inget för att följa med ut på ridturen.Och dom dreglar i kollosala mängde, akta för att halka. :smirk:
Tänk er för iallfall men det är en väldigt tevlig hund som min mormor och morfar har men lite speciell, 100 kg hund! :bump:
 
Har en kompis som hade en enorm Bullmastiffkille...tyvärr fick han cancer i levern och avlivades vid 3 års ålder. Men en jättehärlig hund var det iallafall!
 
ÅÅÅ hu..!!Cancer..!!Det lät inte kul :(

Är cancer vanligt bland dessa raser?

Att Mastiffer verkar vara otroligt trevliga hundar har jag förstått..Snälla stora gättebäbisar :love:
 
Vi gick på valpkurs tillsammans med en mastiff, den växte ETT kilo i veckan! När den var ett år fick matte och husse byta stötdämpare bak på bilen.... :D Men han var bedårande söt och snäll.
 
Hehehehehe...Ja det är ju inte en liten hund direkt :D
Läste på nätet om en hanhund som vägde 130 kg och var 79 i mankhöjd :p
 
Världens största (Tyngsta) hund är en Engelsk Mastiff på 136 kg.

Jag tycker om rasen mycket! :) Tycker dock att dom har lite för mycket problem med leder, AD/HD pga vikten och så för min del. Jag valde en ras med minimal AD/HD men med magsäcksomvridningar istället ;) :crazy: Samma storlek, men lite mindre vikt, hon landar väl på 65 kg ungefär.
 
Så med andra ord är det viktigt att hålla en Engelsk mastiff sund så att säga..Som jag tycker mig ha sett så är det lätt att dom blir överviktiga..Har jag fel då :confused:
 
Precis, rätt motion är viktigt. Extremt viktigt är det med maten, precis som hos min ras. Allt måste vara bra, ligga i rätt värden och man måste hänga med i utvecklingen som går SNABBT. Ingen motion förutom lösspringande och lek innan 1 års ålder och så vidare..
 
Precis. Restriktioner inom precis allt, men det är det värt :love:

Nu ligger min långbening som strax fyller 5 månader i soffan och snarkar lika högt som Bulldoggarna :D Hon är en riktigt jävla pina ibland, och en totalt galen valp på 30 kg är inte alltid så rolig inomhus ;) Men en underbar liten varelse!
 
Vi har en Engelsk Mastiff (var min sambos frán början) tik pá 2,5 ár som just nu har sju valpar.
Snällare hund fár man leta efter. Hon skulle dö för husse! Det är utan tvekan den Franska bulldoggen som bestämmer i várat hus.
Nágra negativa saker är att hon fäller mycket, drar ofta med sig mycket smuts in (stora tassar) och dreglar mycket! Märken pá väggarna är ingen ovanlighet.

Bullmastiffen tillhör ju bullraserna, vilket betyder att de oftast är mycket tuffare i mentaliteten.
Under min ungdom har jag mánga gánger rákat ut för hundar som oprovocerat hoppat pá en annan hund utan förvarning....
Máste dock säga, efter att ha följt rasen ofta här nere,pá utsällningar (min sambo är domare för raserna i frága) att de har betett sig exemplariskt och är väldigt glada och trevliga. Kanske har nu den tuffa mentaliteten avlats bort...
Bullmastiffen är mycket mer atletisk än vad en rastypisk mastiff oftast är. Det är tyvärr sá att man ser mánga mastiffer som inte kan röra sig sá bra men som används inom aveln för att fá fram rätt typ.
Váran mastiff skulle kunna följa med ut pá ridturer. Hon är väldigt sund, men är fortfarande en väldigt typad och feminin tik.
Jag personligen gillar mer rörliga raser och bullraserna ligger mig varmt om hjätat.
Lycka till med valet!
 
Jadå, dom mår bara bra. Förutom Max, som kan ha ett diskbråck i nacken. Äter cortison och har restriktioner och regler här hemma i 3 veckor sen ska han kollas igen. Antagligen röntgas då, om ingen förbättring skett.

Min bebis är en riktig mini :crazy: Vi var iväg till Dalarna i 2 veckor här nu och körde en massa socialträning så det går framåt på den fronten åtminstone..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 054
Senast: Farao
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 733
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag tittar runt överallt jag kan komma på, läser dussintals böcker, ssk hemsidan , letar på forum och försöker bestämma mig för nästa...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 286
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp