Mat efter hård träning

Ni som tränar hårt vad äter ni efter ett pass. Jag kör två dagar per vecka ett ganska tufft pass där jag räknat ut att jag gör av med cirka 800 kalorier. Märker att jag har svårt att få I mig tillräckligt med energi för att må bra efter det passet. Har precis börjat med detta passet så det är nytt men jag har tränat regelbundet flera år.Idag åt jag två skivor grovt bröd den ena med smör, ost och gurka, den andra med korv. Till det te och kokt ägg. Hade innan passet ätit keso med jordgubbar och granola, tränade tidigt på morgonen därför blev det frukost efteråt. Funderar på vad jag ska lägga till. Funderar också på vad jag ska äta efter detta passet när det är lunch eller middagstid.

Finns det någon anledning till att du äter så lite? Jag äter en ordentlig måltid efter träning (och något mellanmål strax innan om det var mer än 2-3 timmar sedan jag åt ordentligt med mat). Med bara ett par smörgåsar och ett ägg skulle jag definitivt däcka ganska snart. Mitt förslag är alltså att du äter en fullstor portion mat, om det inte fanns någon annan orsak till att du inte gör det?

(Och ja, om du vill ha fullt utbyte av styrketräningen borde du nog äta något emellan. Det blir rätt mycket mindre tryck i kroppen om du redan är trött innan, och det är ju dumt att kasta bort resultaten för att man inte orkar så mycket som möjligt.)
 
Finns det någon anledning till att du äter så lite? Jag äter en ordentlig måltid efter träning (och något mellanmål strax innan om det var mer än 2-3 timmar sedan jag åt ordentligt med mat). Med bara ett par smörgåsar och ett ägg skulle jag definitivt däcka ganska snart. Mitt förslag är alltså att du äter en fullstor portion mat, om det inte fanns någon annan orsak till att du inte gör det?

(Och ja, om du vill ha fullt utbyte av styrketräningen borde du nog äta något emellan. Det blir rätt mycket mindre tryck i kroppen om du redan är trött innan, och det är ju dumt att kasta bort resultaten för att man inte orkar så mycket som möjligt.)


Nej ingen anledning jag tror bara så här hård träning är nytt för mig och jag känner mig lite vilsen i detta med mat hur jag ska tänka med maten då. Därför tänkte jag att det var bra att ställa frågan här och få del av andras erfarenheter. Igår kändes det dock bättre hade ätit bättre innan och hade en banan med mig och tog mellan passen. Drack också mer vatten under spinningen.
 
Ni som tränar hårt vad äter ni efter ett pass. Jag kör två dagar per vecka ett ganska tufft pass där jag räknat ut att jag gör av med cirka 800 kalorier. Märker att jag har svårt att få I mig tillräckligt med energi för att må bra efter det passet. Har precis börjat med detta passet så det är nytt men jag har tränat regelbundet flera år.Idag åt jag två skivor grovt bröd den ena med smör, ost och gurka, den andra med korv. Till det te och kokt ägg. Hade innan passet ätit keso med jordgubbar och granola, tränade tidigt på morgonen därför blev det frukost efteråt. Funderar på vad jag ska lägga till. Funderar också på vad jag ska äta efter detta passet när det är lunch eller middagstid.
Nu brukar jag inte alls äta innan om jag tränar på morgonen, men jag kör inte så hårt pass. Har märkt dock att tex lite yoghurt inte hjälper alls för att ge energi nog ens till ett mellanpass på morgonen, dippar mitt i passet och blir jättehungrig, äter jag inget händer inte det (och jag är för lat för att gå upp tidigare och äta mer så därmed blir det inget)

Men med det sagt så blir man matt efter att ha tränat, utan frukost eller med mycket lite frukost, och sedan äta frukost och blir ganska snabbt hungrig o lite skakig igen efter frukosten (så då är det tur för mig att det är helg och lunchen kommer och räddar mig en timma senare :) ). Dessutom tar det säkert någon timma efter att man ätit grova mackor för näringen att nå kroppens celler (jag vet inte utan tror) om det inte är väldigt tex sött (dvs går nog långsammare för grov macka med ost än för vitt bröd med marmelad).

Så om det är ett problem du verkligen måste göra någonting rejält åt så är min gissning att gå upp tidigare på morgonen och äta bättre frukost (med typ ägg och sådant) innan passet, men inte särskilt nära passet så du måste träna proppmätt.

Eller, enklare ad hoc lösningen, att helt enkelt äta en banan och dricka ett glas mjölk direkt efter passet, direkt som i bilen eller omklädningsrummet (eller sluka en klase vindruvor) -tänker att det är snabba kolhydrater och sedan 30 minuter efter passet (dvs när du är hemma/på jobbet) äta de två grova smörgåsarna med smör och ost (och jag tror ost är tätare på kalorier än korv).
 
Senast ändrad:
Ni som tränar hårt vad äter ni efter ett pass. Jag kör två dagar per vecka ett ganska tufft pass där jag räknat ut att jag gör av med cirka 800 kalorier. Märker att jag har svårt att få I mig tillräckligt med energi för att må bra efter det passet. Har precis börjat med detta passet så det är nytt men jag har tränat regelbundet flera år.Idag åt jag två skivor grovt bröd den ena med smör, ost och gurka, den andra med korv. Till det te och kokt ägg. Hade innan passet ätit keso med jordgubbar och granola, tränade tidigt på morgonen därför blev det frukost efteråt. Funderar på vad jag ska lägga till. Funderar också på vad jag ska äta efter detta passet när det är lunch eller middagstid.
Jag tror att du kanske överlag har lite för lite kolhydrater i din kost om du får en sådan dipp efter träning (alt att du äter för få kcal överlag). Så utöver att fylla på med energi direkt efter passet (och ev sportdryck under passet) så skulle jag se över kosten generellt. Om du inte behöver äta fler kcal totalt kan det vara läge att pröva att byta ut en del av det du äter till mer kolhydratrika alternativ.
 
Någon har säkert tipsat om det, men det kanske finns en PT med utbildning inom kost på gymmet att ta hjälp av, eller så kanske du kan vända dig till din VC för att få tips om saker som passar dig och dina förutsättningar? :)
 
Jag tänker som några andra här mer vätska men kanske även lägga till lite snabba kolhydrater en stund innan passet?
Kollat man på elitidrottare så är det många som kolhydratladdar inför sina träningspass. Då pratar vi om tex vitt bröd, pasta, ris sånt som tas upp snabbt av kroppen och kan användas under träningspasset.
Direkt efteråt kan du ta proteinpulver eller eaa (essential amino acids dvs essentiella aminosyror som tas upp snabbare än vanligt proteinpulver) om du känner behovet utöver din vanliga måltid. Jag vet många som upplevt att de får en bättre återhämtning med just eaa och har för mig att jag läst några studier om det men det var länge sen nu så törs inte säga säkert.
 
Någon har säkert tipsat om det, men det kanske finns en PT med utbildning inom kost på gymmet att ta hjälp av, eller så kanske du kan vända dig till din VC för att få tips om saker som passar dig och dina förutsättningar? :)

Många PT är tyvärr inte superkunniga ang kost och en del är rätt kassa på träning också. PT utbildningarna varierar tyvärr ganska mycket i utformning iallafall när jag var mer aktiv inom kraftsport så var PT utbildningarna på inget sätt standardiserade men det var några år sen.

För kostråd kolla efter utbildad dietist gärna med träningsbakgrund.
 
Någon har säkert tipsat om det, men det kanske finns en PT med utbildning inom kost på gymmet att ta hjälp av, eller så kanske du kan vända dig till din VC för att få tips om saker som passar dig och dina förutsättningar? :)



Har en PT men har inte råd i dagsläget att utöka mina timmar med henne. Jag har redan fått många extra svar på sms och mail av henne angående träningen utöver timmarna så jag vill inte hamna i ett läge där hon känner att hon får jobba gratis eller känner sig utnyttjad. Hon är dock superduktig, gediget utbildad inte bara som PT utan både med kost och hälsa och har hållit på med sport på elitnivå tidigare. Om jag får en fast anställning så kan jag tänka mig att utöka timmarna med henne.
 
Många PT är tyvärr inte superkunniga ang kost och en del är rätt kassa på träning också. PT utbildningarna varierar tyvärr ganska mycket i utformning iallafall när jag var mer aktiv inom kraftsport så var PT utbildningarna på inget sätt standardiserade men det var några år sen.

För kostråd kolla efter utbildad dietist gärna med träningsbakgrund.
Missade du att jag skrev "PT med utbildning inom kost"? Självfallet måste man ju kolla upp vilken utbildning PT'n man anställer har, oavsett om det gäller träning eller kost, men här kändes det ändå viktigt att påpeka att hen lär behöva extra utbildning inom just kostområdet.
 
Missade du att jag skrev "PT med utbildning inom kost"? Självfallet måste man ju kolla upp vilken utbildning PT'n man anställer har, oavsett om det gäller träning eller kost, men här kändes det ändå viktigt att påpeka att hen lär behöva extra utbildning inom just kostområdet.


Nej som jag skrev är min PT utbildad inom både kost och träning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp