Bukefalos 28 år!

Mat, hur ofta?

Anastacia

Trådstartare
Har ju som sagt fått mig en kattjej, hon är än så länge innekatt (ska gå ut i vår) Hon är nu 5 månader och vill ha mat hela tiden.
Har bara haft utekatter förut (och det var längesen de var små...) och har inte upplevt det som ens en tanke att de inte skulle få mat när de vill.
Men nu hörde jag att katter ska ha bestämda måltider, två gånger per dag typ.

Hur bör jag göra? Jag har alltid torrfoder framme (juniormat) och hon får "blötmat" ca 4 ggr per dag som det är nu. Är det för mycket??

Vad gäller med katter? Bestämda tider eller att de får när de är hungriga...?
 
Sv: Mat, hur ofta?

Min har alltid torrfoder framme och får blött när hon säger till. Oftast en gång på förmiddagen och en på kvällen. Men hon är lite blygsam av sig och har inte så stor aptit.
 
Sv: Mat, hur ofta?

Jag rekommenderar fri tillgång till blötmat.

Eftersom hon växer fortfarande är det bra med fri tillgång. Fördelen med blötmat är att det innehåller mycket vatten och inte en massa spannmål som torrfoder gör. Katter är generellt sett dåliga på att dricka och finns vattnet i maten så behöver man inte oroa sig för det.

När katten blivit kastrerad och växt färdigt kanske du får ändra foderrutinerna men det är ovanligt att katter blir överviktiga av blötmat.
 
Sv: Mat, hur ofta?

Mina katter får blötmat på morgonen och torrfoder på kvällen just nu. Men de är två kastrerade hankatter, innekatter. Så med fri tillgång på det ena eller andra så skulle de bli feta...

Monterose: Det finns torrfoder utan spannmål i! Precis som det finns blötmat som innehåller spannmål! Så det gäller att läsa innehållsförteckningar! Men fördelen med blötmat är ju att katterna får i sig mer vätska, de dricker ju inte på samma sätt som vi andra... :cool:
 
Sv: Mat, hur ofta?

Fast i de torrfodren har man ju bara ersatt spannmål med andra kolhydratkällor tex. potatis. Bättre? Tveksamt. Det är kolhydraterna som är problematiska.
 
Sv: Mat, hur ofta?

Rekommenderar fri tillgång då katter av naturen vill äta 14-16 små mål per dygn, de äter helst lite i taget. Men det är klart att det inte fungerar på överviktiga katter, man får prova och se.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
Svar
14
· Visningar
349
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
578
Senast: Marvin
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 462
Senast: Tarnin
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp