Bukefalos 28 år!

Mat o sånt...

K

Kabelsko

Vad lätt det är att säga att man inte ska stressa upp sig när man blir gravid, innan man blir det. :)

Satte mig just för att äta resterna av gårdagens pastasallad. Visst kan man äta fetaost när man är gravid?? Snälla?!
Har bara hittat sånt som att undvika tex brieostar men att det går bra at äta hårdost... vad går feta under?
 
Sv: Mat o sånt...

Jag är gravid och har världens nojigaste sambo (när det gäller just ost och liknande), men äter fetaost med glädje! Ingen fara enligt BM.
 
Sv: Mat o sånt...

Du ska undvika opastöriserad ost, läs på baksidan så står det om fetan är pastöriserad.
Du kan ha i opastöriserad ost i t.ex. såser bara du värmer upp den ordentligt så att ev. bakterier dör.

På SLV:s hemsida står alla rekomendationer de har en bra lista också med motivering varför man inte bör äta t.ex. Viltfångad östersjöfisk (Risk för miljögifter)
Det finns saker i listan som står under att man bör avstå för de kan innehålla skadliga mikroorganismer, men om man hettar upp fisken till 70 grader så dör mikroorganismerna, men miljögifterna finns kvar.
 
Sv: Mat o sånt...

Apetina är pastöriserad! *pusta ut*

Tack. :D
 
Sv: Mat o sånt...

kl

Visst är även mozarella och halloumi av pastöriserad mjölk? :D

Kom på att halloumi steks/grillas innan man äter så det behövs inte. Men mozarella? :)
 
Sv: Mat o sånt...

Faktiskt ingen aning, och jag brukar inte ha mozzarella hemma så jag kan kolla heller. :( :)
 
Sv: Mat o sånt...

En kompis sa att när hon var gravid kollade hon upp detta och alla fetaostar som säljs i Sverige i affär ska vara pastöriserade, men på restauranger och typ marknader vet man aldrig säkert.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 819
Senast: Badger
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 051
Senast: Voeux
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 296
Senast: Ajaj
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 753
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp