N

*Natta*

någon som vet ungefär hur mycket det kostar att fixa ett mätintyg till ponnyn? å hur gammal måste ponnyn vara?

Sv: Mätintyg

hur gör man om man vill ut å tävla innan ponnyn är 8 år då? även om det bara är en liten tävling så måste man ju ha ett mätintyg..

Första gången mäter man vid 4 års ålder som Joyride skrev. Det intyget gäller tom. det året ponnyn fyller 5 år. Efter årskiftet då ponnyn ska fylla 6 år mäter man om den, sen mäter man den sista gången året ponnyn fyller 8 år. Det intyget gäller hela ponnyns liv.

så man måste alltså mäta om ponnyn en gång om året tills den e 8 då?

Nej 4.6 och 8 år Och är ponnyn en viss cm i från nesta kategort, alltså att det inte fins någon risk att den växer över kategorin den blir inmät i så räcker det att mäta 4 och 8 år.
Tex har en b-ponny som är mätt till 114cm och behöver då inte mäta henne fören vid 8 år.
Det spelar alltså "ingen" roll hur gammal ponnyn är första gången du mäter, men MÅSTE fyllr fyra år :smirk:

Får se om jag har fattat det här rätt nu..

min ponny är 141 (mätt hemma) och blir 6 nu vid årsskiftet. så om jag ordnar ett mätintyg åt henne i januari så behöver jag inte mäta henne igen förrän hon är 8

stämmer det

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 398
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 782
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 266
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025