Mätning med Ståltråd??

Gilette

Trådstartare
Jag ska köpa en ny sadel och har fått i uppgift av sadelmakaren att mäta hästen med ståltråd ungefär bakom manken...och sedan lägga ståltråden på ett papper och sedan rita av och klippa ut så att han kan se hur hästens form ser ut....:S
kan man göra så?

Sv: Mätning med Ståltråd??

Lillhästen i Stav har en beskrivning på sin hemsida hur man gör.

ja fast jag fattar inte varför du ska rita av... det är bättre att mäta med själva ståltråden och böja till den efter hästens form.... Hööks har också en beskrivning i sin katalog hur du mäter....

Du ska lägga ståltråden 3 fingrar bakom bogbladet och kolla så att den ligger rätt på båda sidorna. Sedan böjer du till den efter hästen.

Men det visar endast bomvidden, om du inte vet vilka märken som passar ska du åka dit med hästen.

Diabolical_Kitten skrev:
Du ska lägga ståltråden 3 fingrar bakom bogbladet och kolla så att den ligger rätt på båda sidorna. Sedan böjer du till den efter hästen.

Men det visar endast bomvidden, om du inte vet vilka märken som passar ska du åka dit med hästen.

tre fingerbreddar??

Ja, eller så sätter du en tejpbit vid bogbladets bakersta läge om du vill få ett mer exakt mått, men det blir ungefär samma.

Jag tog det måttet som diskuteras, + att jag gjorde likadant var 10:e cm bakåt + att jag tog en ståltråd som böjdes efter ryggraden (från 1:a måttet och bakåt ca 40 cm) så att man får med hästens ryggform ("svanket") sen talade jag om måttet från 1:a måttet (framkant sadel) till virveln så att dom vet hur lång sadel hästen kan ha (jag sände även med foton på hästen).
Ju mer information sadelmakaren har desto bättre, men det bästa är ju om dom får se hästen live. (men har man som jag 40 mil till närmaste sadelmakare så skickar man en mall)

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 214
Senast: super
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka