S

Snovind

Behöver lite input. Jag har en kille som är 13 månader snart. Det han tycker om att äta är:
makaroner, köttbullar, korv, korvgryta, rostade mackor, havrefras och ibland köttfärssås. Inte mycket där inte.... Vi försöker ge honom varje gång vi äter det vi äter, han får äta själv om han vill och vi försöker mata honom. Han gillar även frukt och gröt och välling så det är ju bra det.

Hur orolig ska man vara? Han är liten till växten men har aldrig varit matglad utan är kräsen. Vet PRECIS vad han vill ha, och gallskriker tills han får mat. Jag tycker han är för liten för att inte ge annan mat om han inte gillar det vi vuxna äter, och det går ju inte att resonera med honom. Han är pigg, frisk och glad och utvecklas normalt.

Är det fel att ge honom det han vill ha, även om det innebär att han äter korv flera dagar i veckan?
 
Sv: Matråd!!

Va jobbigt det låter. Min lilla skrutta på 1 år äter allt och lite till. Hon älskar mat överhuvudtaget.
Jag har5 läst någonstans att man inte ska ge med sig utan fortsätta mata tills de gillar maten. Tex om han inte gillar fiskbullar så ska man mata emd fiskbullar i typ en vecka så de vänjer sig... Men jag år absolut INTE säker på detta...
 
Sv: Matråd!!

Enligt min erfarenhet finns det 2 typer av barn när det gäller mat. De som vill äta mosad, röror med sås eller de som vill äta var sak för sig. Prova att lägga upp t.ex potatis, kyckling och grönsaker separat på tallriken. Eller om det inte fungerar blanda med smör eller sås och prova den varianten.
 
Sv: Matråd!!

Fredrik började inte äta ordentligt förrens han var 1,5 år, men så ammade jag honom oxå lika länge. :)

Men han gillar ialla fall inte när maten är ihop blandad, sås, potatis osv ska ligga för sig, sen kan han doppa själv men är det ihop blandat tvärvägrar han att ens smaka.

Låter du honom äta själv och plocka med maten? Majs och ärtor är bra "plockmat" och annat går ju oxå att skära ner i lagom stora bitar att plocka i sig. Kyckling med ris tex är ju väldigt lätt att sitta och plocka i sig om man har skurit ner kycklingen.

Jag skulle inte oroa mig särskilt mycket eftersom han äter gröt och välling, det täcker ju en stor del av näringsbehovet.
 
Sv: Matråd!!

Hoppar in utan att tillhöra föräldrar: Var glad att han äter det - jag åt ENBART köttbullar, makaroner, fiskbullar och potatis som liten. Dessutom var jag allergisk mot fisk, frukt, nötter, tomat, mjölk, mjöl och hela den tjosan, ägg osv.

:angel:
 
Sv: Matråd!!

Jag tycker inte att du behöver göra något speciellt. När han börjar på dagis så kommer han att börja äta andra saker mha grupptrycket. Nåt som barn brukar gilla förutom det du skriver är majs, ris, pizza och fiskbullar, det kan du ju testa men annars är det nog klokast att inte dramatisera maten i onödan när han är så liten.
 
Sv: Matråd!!

Min stora kille hade perioder då han bara åt en enda sak så det kunde bli pannkaka tre gånger om dagen......
Jag bråkade aldrig med honom om det och nu när han är nio år är han en allätare utan dess like. Smakar allt och gillar det mesta, riktigt kul (fast dyrt) att ta med honom på restaurang när han alltid väljer något från vuxenmenyn!
 
Sv: Matråd!!

KL

Tack för alla svar!!!

Han får mat att plocka med, all mat han får serveras även så han själv kan pilla. Han vill gärna ha en sked som han kan kleta med. Ecx korvgryta och makaroner slevar han in med båda händer. Mat som vi ska ge vägrar han helt numera. Majs älskar han, men det går ju rätt genom :crazy:

Men det känns som om vi är på rätt väg, att inte pressa honom. Hoppas som mino att han blir nyfiken när kompisarna på dagis äter!

Jag har också hört att 10 ggr ska de prova en rätt innan man vet att de inte gillar det. Vi provar alltid med att låta honom smaka och känna på maten, men om han inte vill ha utan blir ledsen (han är ju hungrig) så ger vi honom annan mat.
 
Sv: Matråd!!

Tror att aptiten går upp och ner hos de flesta barn.
Min dotter har alltid älskat mat, all mat, så vi har snarare oroat oss för att hon ska äta för mycket.

Har din son ätit burkmat när han var liten? Min BM hade läst något om att barn som äter burkmat oftare blir kinkiga med smaken på maten än barn som får hemmalagat. Att det i all burkmat finns smak av tomatpuré och att det är därför barn gillar köttfärssås etc.
OM det stämmer kanske man kan dutta i lite tomatpuré eller ketchup i maten?
Annars tror jag på att han ska få kladda själv. Då blir maten mer än en smakupplevelse. Det blir en upplevelse för hela kroppen och hela köket!
 
Sv: Matråd!!

Tycker inte du skall göra något speciellt. Jag var ungefär som din son när jag var liten och tipset de fick var att låta mig äta de rätter jag ville (vilket var köttfärsås och pannkaka)

Däremot är det bra att erbjuda annan mat och se om han vill ha. Men tvinga inte eller pressa honom, redan tidigt kan små barn få avsmak för mat om det blir pressat runt det. Ett friskt barn svälter inte sig själv.
 
Sv: Matråd!!

Jag har5 läst någonstans att man inte ska ge med sig utan fortsätta mata tills de gillar maten. Tex om han inte gillar fiskbullar så ska man mata emd fiskbullar i typ en vecka så de vänjer sig... Men jag år absolut INTE säker på detta...

Oj,det där låter verkligen helgalet, tror inte barnet blir piggare på att äta för det. Ibland läser man en hel del tokigt.
 
Sv: Matråd!!

Men tvinga inte eller pressa honom, redan tidigt kan små barn få avsmak för mat om det blir pressat runt det. Ett friskt barn svälter inte sig själv.

Jag håller med, min syster (idag 23) blåvägrar att äta potatis idag (bland annat) mamma tyckte att hon skulle äta och när hon inte ville så blev hon tvångsmatad.
Det var mycket bråk vid matbordet hemma hos oss när vi var små, jag och min andra syster proppade glatt i oss allting, men med henne vad det bråk och grin varje dag.
Min syster har alltid kinkat, aldrig ätit mycket eller ofta och bara några maträtter dög.
Vad mycket enklare det hade vart om hon hade fått det hon ville och ätit sig mätt på det och sen var det bra.

Jag tycker det är onödigt att tvinga i barn mat som de inte vill ha, vill man äta pannkaka varje dag till middag så gör det då. Om näringen tillgodoses på annan väg.
Barn växer upp och börjar prövar annan mat, eller så blir de till slut vuxna människor som fortfarande inte äter fiskbullar eller vad det nu var de matvägrade som små.
Fortfarande är min syster väl enspårig och liten i maten tycker jag, men hon är en frisk vuxen människa som känner själv vad hon behöver.
 
Sv: Matråd!!

KL
Det är just det jag är rädd för - att det ska bli en grej!! Och han är dessutom liten till växten så jag vill ju att han ska äta och bli mätt. Han är väldigt fysiskt aktiv och gör av med mycket energi.

Jag vill ju att han ska tycka det är roligt att äta och gott!

Ja, han har ätit mycket burkmat och det stämmer nog att han gillar mat med tomat i!
 
Sv: Matråd!!

Det verkar ju som han äter en del grejer en endå.

Vi har löst matfrågan till min lite äldre son med att han fick krydda maten själv (man får passa på när de är i "härma" åldern)

Med lite citronpeppar på slinker allt ner :D
 
Sv: Matråd!!

Inget att oroa sig för,var glad att han äter mat! Det han äter nu,det överlever han på! Det är ju i alla fall lite varierat!

Min yngsta dotter,idag 18 år,åt enbart välling fram till nästan 2 års ålder! Absolut inget annat!
Hon är pigg och fräsch 18åring idag,med normal kropp,dock väldigt kräsen i mat,men hon överlevde på välling!
 
Sv: Matråd!!

Låter bra. Bara välling låter inte så roligt!

Det jag nog mest tycker är tråkigt och jobbigt är att han helst vill ha halvfabrikat och jag är ju inte dummare än att jag förstår varför (sockrat, kryddat godare osv). Just att han helst vill ha korv och färdiga köttbullar känns lite jobbigt. Men jag antar (och hoppas:crazy:) att han inte dör av det.....
 

Liknande trådar

Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 899
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 046
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 283
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 657
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp