Bukefalos 28 år!

Matvägrar

J

Joy

Jag ger upp :cry:

Mitt ene sto som har haft max utur skal nu ha boxvila pga. hovbensfraktur.

Hun vägra att äta nogen mat.

Om jag har tur äter hon 5 kg hösilage och 400 gram müsli = ca 43 MJ :eek: til en paint sto som redan är tunn :(

Hon har magsår, så foder med mycke sukker och stärkelse är "no go"

Nogon med förslag eller råd ?

Jag tror hon är depri, men var skal jag ge henne i foder, för att hun inte tapper mer i vikt, det är inte just den rätte vägen att bli mer tund.


Histork:
28 sep. ögon skada, 3 veckor på hgb djursjuhus, tappade ca 50 kg vikt på den första veckan. var inte fet når hun kom ind, var lakterande sto. Fölis ble hemme, even om han bare var 3½ månad. Alternativt var en 3x3 m boks i en "mörk" stall. Hemme var där andra hästar och föl.

18 okt Kom hem.fin appetit när hun kom hem, fritilgång på hösilage. Fick langsamt lite facon igen

9 nov. blev 4 grader halt= hovbensfraktur.

22 nov kom hem , ingen stor ändring i halthet (3-4 grader), så vi tog hem henne för vila till hälten var minskad.

2 dagar i box ensam inne på dagen, ble en vild häst, spins på bak benet, försökte att hoppa ur boxen, började väva :mad: gravade i boksen.
Vi fixade en sjukhage till henne, efter tanken om at det det belastade hoven mindre att gå 2 gånga 50 meter på rakspor daglige, än den belastningen der var i boksen. Hältan nästen borte.

Hon graver i boksen på natten och vill inte äte.
 
Sv: Matvägrar

Häll olja i fodret och eller över höet...?
Sätta in en krubba med lucern som hon kan plocka lite i...?
 
Sv: Matvägrar

Hon får olja, 3 dl. i hennes foder dagligen

Jag ger D&H Convalescent Diet, och det äter hon ca 400 g. av. dagligen

Lucern (båda pellets o hackat) vill hon inte ha mer :(

Moroter vill hon gärna ha :d , men jag kan inte bare ge henne 10 kg moroter dagligen :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp