Bukefalos 28 år!

Max två kilo hö per giva???

F

FTW

En bekant sa nyss att det går åt 4 liter saliv för att ta hand om ett kilo hö, och en hästmage rymmer bara 10 liter. Med andra ord menade hon att om man ger mer än 2,5 kg hö på samma gång, så skulle allt utöver 2,5 kilo passera rakt igenom hästen och näringen skulle inte tas upp.
Öööhh ... :confused:
Kan detta vara sant? Skulle inte hästen själv klara av att äta i ett tempo så att maten tillgodogörs? I så fall är det ju idiotiskt att lägga in ett rejält lass natta-hö på kvällen.

Jag tycker att det låter som en skröna, men man har ju insett hur lite man kan ...

Nå'n som hört något liknande?
 
eh, en häst äter ju lite och väldigt ofta...men under en väldigt lång tid..Inte fyller den magsäcken till bredden och sen är det stopp...Den äter, vilar, äter, gör annat o.sv....Skröna anser jag.
 
Magen är ju inte tom, och den äter inte upp 2,5 kg på 5 minuter precis... det hinner ju genomsyras i magen innan det går vidare. HÖT är ingen fara, det är värre att ge stora mängder kraftfoder på en gång som hästen äter upp snabbt.

Begränsar hon betet också?
 
Eftersom min häst dricker vatten hela tiden, även när han äter, så producerar han säkerligen lite saliv under tiden också.
Jag har då inte mycket emot att ge massor av hö, ÄVEN om det skulle vara så att han bara kan tillgodose sig 2,5 kilo. Hö ger sysselsättning och fyller ut magen så att magsyran inte blir för stark.
 
Vätska åker dessutom "i egen fil" och fyller inte på magsäcken.
 
Hon kanske har blandat ihop det med havre? En 500-kiloshäst ska man ju inte ge mer än 2 kg spannmål per giva.
 
Nu är det ju dessutom så att hästen är en grovfoderomvandlare och endast utvinner en mindre del av höets näring i magsäcken. Mycket sker i grovtarm och blindtarm och dessa "tunnor" rymmer bra mycket mer än 10 liter!
 
Både vätska och skrymmande foder som hö kan passera magsäcken utan att blandas med maten som ligger där o bearbetas.
Man kan alltså inte räkna så som din bekant hat gjort.
// Linda
 
Du har redan fått svar, men jag kan ju bekräfta det.

in vän har fått det lite om bakfoten... Att hästen inte har så stor magsäck stämmer visserligen. Vätska stannar dock inte i magsäcken utan shuntas vidare, lite enkelt kan man säga att vätskan rinner längs botten av magsäcken vidare i systemet. Hästen kommer därför inte att bli "mätt" av vätska.
 
Så det är därför hästar kan dricka så otroligt många liter mer vatten per gång än magsäcken kan ta hand om. :idea:
:bow: Nu fick jag svar på det! :bow:

//Alice - som är en kunskap rikare
 
Hästar som blir mätta slutar äta. Bland annat så kan vissa hästar som får 5 kg på kvällen äta ett tag först, lägga sig ner och sova elelr slumra stående, beroende på häst sedan vakna till äta en bit igen och så slumra till igen, så håller de på under kvällen till alla mat är uppäten. Hästar, precis som människor känner hur mycket de bör äta, vet ex en shettiskorsning som bara äter knappt ett kilo till frukost, får han av misstag för mycket lämnar han det.

Hästens magsäck har en volym på 8-15 liter och maten passerar igeom på 1-5 timmar. Då förstår du att om det är 10 timmar mellan kvällsmat och frukost så hinner hästen, även om det din bekant säger stämmer, vilket jag inte har någon aning om faktiskt, rent volymmässig tugga i sig åtminstone 5 kg hö per natt om vi räknar lågt. I tunntarm och grovtarm får det plats betydligt mer (tunntarm dryga 60 liter, blindtarm dryga 30 och grovtarm knappt 100) och där stannar maten också längre. Jag tror mycket väl att du kan ge din häst större högiva på kvällen, hästen är fullt kapabel att klara ut situationen om det nu skulle vara så att det bara får plats 2 kilo hö i magsäcken på en gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp