Maxålder för första kull?

superstar

Trådstartare
Hur gammal bör tiken som max vara när hon får sin första kull? Olika för olika raser kanske, men finns det någon generell riktlinje?

Har hört 3 år från flera i min närhet och bara köpt det rakt av, men nu när jag googlade på det hittade jag allt från 4-7 år. Och eftersom Buke är det bästa stället att få svar på tror jag på att få ett svar här som jag kan lita på ;)

Sv: Maxålder för första kull?

Man brukar säga att tiken helst inte skall vara äldre än 4 när hon får sin första kull.

Den över gränsen som du nämner - 7 år - innebär att hunden måste vet.undersökas och bedömas som "lämplig" för vidare avel INNAN man kan para henne.

Att ta en första kull på en så pass gammal tik som en 7-åring är dock INTE att rekommendera!

/Swat

Sv: Maxålder för första kull?

Okidoki, då stämmer det med det jag har läst "nånstans". Låter ju vettigt.

7 år låter inte riktigt klokt, det är i mina ögon en kanske inte gammal, men i alla fall äldre hund. Sen är det väl skillnad på Grand Danois och Jack Russel, men ändå...

Tack för svar iaf!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 543
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 720
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 144
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka