Medel som dämpar ammoniaklukt

Tussemaja

Trådstartare
Att jag frågar på det här forumet beror på att någon westerntränare av de mer namnkunniga (minns inte vilken) för något/några år sen sålde ett medel som fungerade ungefär som kalk fast det var drygt och sades vara mert effektivt mot ammoniaklukt än kalk. Är det nån här som vet vad jag menar?

Sv: Medel som dämpar ammoniaklukt

Hola,

Ökozon finns det väl nått som heter. Med reservation för stavningen...
Själv kör jag med Stalosan, det funkar kanon tycker jag.

Kalk funkar kass här.

mvh Eva

Tack! Ska kol,la om det är det jag menar.... Jag gillar åxå stalosan men tycker det är så odrygt.

vi har också kört med Stalosan tidigare. Fungerade kanon. Men har inte kännt något större behov av det sen vi bytte från kutterspån till sågspån.

Jag har åxå sågspån men just på sommaren - och i vissa boxar - luktar det ändå starkt fast man mockar noooga...

Jag använder en blandning av torv och spån, det luktar absolut ingenting. :)

Shit pommes fritt..

Såg oxå annonsen framför mig.. Minns att det var någon namnkunnig tränare men inte vilken.
Vet att Jult***p hade det förut men det verkade inte finnas något om det på deras hemsida.

Uppenbarligen är jag ingen vän av fodertillskott...:crazy:... heller..

mvh Eva

...fast det här medlet skulle vara jättedrygt. Stod nåt mått på åtgång i annonsen och jag minns att jag tänkte att "gud, kan det verkligen gå åt så lite...?"

Jag har använt Stalosan till min premanentbädd hela vinterhalvåret. Ingen lukt alls. jättebra. Det är även bakteriedödande så ut den synpunkten är det också bättre än kalk. väldigt drygt dessutom så jag har Stalosan till flera vintrar kvar.

Träner Marianne Christensen/DK har haft reklam i Luckyrider för "JMC Fair Horse Bedding" ett produkt som binder ammoniak så inte det lukter. http://www.jmc-quarter-horses.dk/Hores%20Bedding%20Pure/Fair%20Hores%20Beddng-filer/jmc_fair_horse_bedding.htm

Vi använder Stalosan, det är jätte bra, 20 kg koster runt 200 kr och vi har til ca 1 ½ vinter til 2 hästar.

Om hästens box luktar jätte mycke av ammoniak kan det bero på for mycke protein i foderat.

Om hästens box luktar jätte mycke av ammoniak kan det bero på for mycke protein i foderat.

Det där lät intressant...kan du utvekla det mer?

Vi har spån/torvblandning i boxarna...aldrig nån lukt efter en natt i "min" hästs box, men däremot kan grannens lukta och hon gör oxå rejäla pölar....men man känner verkligen hur illa hennes urin luktar om man står i stallet oxå:eek:

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 271
Senast: skiesabove
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 475
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 402
Senast: Johanna1988
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 356
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka