Medryttare eller inte?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Znusmumriken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 178
Z

Znusmumriken

Var och provred världens gulligaste ponny idag. Blev verkligen helt kär :love::love:
Men till saken. Det kostar 700 kr om jag rider två ggr i veckan, plus ridskolan. Då blir det 3 gånger i veckan. Jag är 13, tror ni att jag orkar rida 3 ggr i veckan?

Sv: Medryttare eller inte?

Du orkar. Men jag skulle ALDRIG betalat det priset!!! 700 kr för 2 ggr/veckan blir 350 kr varje gång. Antar det är en OS häst du rider på annars skulle jag som sagt aldrig gjort det!

Rider du då 2 ggr /veckan på den hästen så blir det ju nästan 4000kr i månaden och det är mer än vad min häst kostar i månaden. Då kan man nog säga att du sponsrar någon annans häst+ att du hjälper personen. Fräckt pris enligt mig!

Varfør skulle du inte orka?
Vill man komma någon vart med ridningen ska man rida minst varannan dag enligt mig..
700 i månaden ær inte mycket, ræknade ni inte med att det skulle kosta?
Sådana saker borde ni tænkt på INNAN ni provrider någons hæst och tar upp dens tid kanske helt i onødan.

Kanske låter lite væl kritisk nu men det var egentligen inte meningen:)

Du orkar. Men jag skulle ALDRIG betalat det priset!!! 700 kr för 2 ggr/veckan blir 350 kr varje gång. Antar det är en OS häst du rider på annars skulle jag som sagt aldrig gjort det!

Rider du då 2 ggr /veckan på den hästen så blir det ju nästan 4000kr i månaden och det är mer än vad min häst kostar i månaden. Då kan man nog säga att du sponsrar någon annans häst+ att du hjälper personen. Fräckt pris enligt mig!

700 i månaden, tror inte jag skrev det :)

Varfør skulle du inte orka?
Vill man komma någon vart med ridningen ska man rida minst varannan dag enligt mig..
700 i månaden ær inte mycket, ræknade ni inte med att det skulle kosta?
Sådana saker borde ni tænkt på INNAN ni provrider någons hæst och tar upp dens tid kanske helt i onødan.

Kanske låter lite væl kritisk nu men det var egentligen inte meningen:)
nejnej, jag var redo för att det skulle kosta.:laugh:

Huruvida du orkar eller ej vet ju bara du. Du är 13 år, skolan bör du sköta och så rider du på ridskola. Hur har din tid sett ut så här långt?

Sen spelar det ju in var hästen står. Är den på ridskolan? Hur långt har du dit? Får du skjuts? o.s.v. Betänk att som medryttare går det inte att säga att man inte orkar en dag utan det ligger ett ansvar i att du sköter dina åtaganden även om det är snöstorm, hällregn och åska. Är dina föräldrar med i planeringen och stöttar dom dig i det? Det är nästan ett krav för att det ska fungera. Lycka till, hur du nu än gör ;)

Huruvida du orkar eller ej vet ju bara du. Du är 13 år, skolan bör du sköta och så rider du på ridskola. Hur har din tid sett ut så här långt?

Sen spelar det ju in var hästen står. Är den på ridskolan? Hur långt har du dit? Får du skjuts? o.s.v. Betänk att som medryttare går det inte att säga att man inte orkar en dag utan det ligger ett ansvar i att du sköter dina åtaganden även om det är snöstorm, hällregn och åska. Är dina föräldrar med i planeringen och stöttar dom dig i det? Det är nästan ett krav för att det ska fungera. Lycka till, hur du nu än gör ;)
Det tar väll en halvtimme skulle jag tro med buss. Jag har haft "aktivitet" ca två gånger i veckan i veckan innan o så.
Mina föräldrar är helt med på det ja.

Det beror väl på vad du känner att du vill. Man orkar jäkligt mycket mer än vad man tror om det är värt det! :laugh:

Jag är 13, tror ni att jag orkar rida 3 ggr i veckan?

Jag var skötare/medryttare på en ponny när jag var 13. Jag tror jag red henne 3 gånger i veckan, plus att jag red en gång i veckan på ridskolan. Jag orkade helt klart med det, och jisses vad jag fick lära mig :bow: . Den kunskapen jag fick med mig därifrån har satt grunden till mitt hästägande. Jag kan verkligen rekommendera att vara medryttare innan man skaffar egen häst (de dagar jag hade hand om hästen (R.I.P) hade jag fullt ansvar över henne, nästan som att äga en egen häst).

De 13-åringar som har egen häst rider ju varje dag i stort sett. Det orkar du säkert.

Om du orkar eller inte är ju i nuläget en hypotetisk fråga.. Dvs en fråga som man inte kan få ett svar på.

Enklaste sättet att få reda på om du orkar eller inte är ju att prova.
Blir det för mycket så får du väl fundera över om du skall fortsätta.

Om allt känns rätt och dina föräldrar är med på det så skulle jag nog prova om jag var som du. Men förklara för den som vill ha dig som medryttare att du vill ha en provperiod för att se om det fungerar och att orken finns. Då behöver de inte känna sig "lurade" om det skulle visa sig att du tagit på dig för mycket.

3 gånger i veckan orkar man utan problem. Frågna är ju om du vill! Men det var hiskeligt dyrt:S
Jag är medryttare, fast har turen att få ha honom som min egen 7 dar i veckan för endast 400 i månaden:)

Tänk över hur många timmar i veckan du vill och kan lägga ner på ditt intresse. Du är 13 år och jag antar att du går i sjuan. Hur mycket läxor och prov har du varje vecka? Tänk på att högstadiet innebär mycket skoljobb och eget ansvar att sköta det. Har sett många elever (jag är lärare) som inte orkat med skolan då deras intressen tagit för mycket tid.

Orkar rida 3 gånger i veckan gör du säkert :), men det viktigaste av allt är ju faktist att du orkar med skolan också :o.
Prova, så känner du själv hur det går. Har du rätt inställning till både skolan och ridningen så tror jag det kommer att gå lysande :)

Bara du som kan känna efter hur mycket du orkar.

Jag skaffade min första medryttarhäst när jag var 13, och red då honom 2 gr i veckn + ridskolan. Jag orkade med, dock är medryttare större ansvar, och oftast mycket tuffare än på ridskolan. Det är saker du bör tänka över, då inte bara ridning prioteras, utan också stallarbete, SÄKERHET mm. Dock tycker jag personligen att 700 kr i månaden är på tok för mycket pengar.
Sen är det som någon skrev, att har du tagit på dig ansvaret så måste man sköta hästen, hur jobbigt det än är, och hur vädret än ser ut.

Jag är inne på min tredje medryttarhäst nu, en unghäst. Hon kräver tid och ständigt vakande. Idag häller det ner ute och är kallt. Men boxen ska mockas, fodret ska fixas, hästen ska motioneras och jag har inget annats val än att fixa allt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 410
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
938
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 308
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 466
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka